SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KESEIMBANGAN PN 3 SEKTOR, CUKAI SEKALI GUS (07022014)_________________
Hasil Pembelajaran:
M’jelasⁿ konsep keseimbangan PN m’ikut pendekatan AE= Y, dan pendekatan J = W
Pengenalan
1 Cukai (T) dikenaⁿ õ ________, i.e. cukai ____________ isi rumah + cukai ___________korporat
è T me<ⁿ ___, i.e. komponen _____________
2 Cukai sekali gus
(lump sum) dikenaⁿ ke atas ___ à
___↓; maka ___ ≠ ___
|
Kaedah Gambar Rajah
1) Andaian: ___ dan
___ kekal sama se_______, se________ T.
2) Keluk fungsi __,
__ b’mula pada titik __, ____yang b’_______
3) Selepas T:
MPC b’< sebanyak
_____ ( )
MPS b’< sebanyak
_____ ( )
Contoh berangka
|
Tugasan: Huraikan
secara ringkas fungsi perbelanjaan kerajaan
( 5 markah)
1. Fungsi G menjelaskan hubungan antara ___
dengan ___
2. G meliputi p’belanjaan
________________ dan p’belanjaan p’_________________
3. Contoh p’belanjaan
m’_________: g____, p________; p’belanjaan
p’___________: h__________,
s__________
4. Fungsi G
tidak di____________ õ ___, i.e. G ≠ f (Y). Ertinya ±ΔY à
___
5. Maka, keluk
fungsi G b’bentuk m’___________ se______ dengan paksi ___ @ anjal
____________
|
Tugasan Bawa balik
Ke Rumah:
Berdasarkan pendekatan perbelanjaan agregat – pendapatan dan
pendekatan suntikan – bocoran, jelaskan
proses mencapai keseimbangan pendapatan negara ekonomi tiga sektor.
Gunakan gambar rajah untuk menjelaskan jawapan anda. [10 markah]
© cikguazharrodzi.blogspot.com
No comments:
Post a Comment