Sinopsis Bab 13: Darah Muda, muka surat 93 - 101
Setelah beberapa tahun, Adnan berjaya menamatkan persekolahan dengan cemerlang. Du orang adiknya, ahmad dan Amarullah masih di sekolah Inggeris. Di samping ke sawah, Adnan juga mengajar anak kampung membaca dan menulis dalam bahasa Inggeris. Tiba-tiba Pak Karim datang membawa surat tawaran sebagai guru pelatih untuk Adnan. Pak Saidi gembira, tetapi Adnan termenung di beranda kerana bidang keguruan bukan minatnya.
Ahmad mencadangkan abangnya menolak tawaran itu, tetapi Adnan serba salah terhadap penerimaan Mak Milah. Sebagai jalan tengah, Adnan bersetuju dengan cadangan menjadi guru pelatih buat sementara waktu. Keesokan pagi Adnan berbasikal ke Sekolah Melayu Sungai Ramal. Adnan bertugas di situ selama setahun setengah apabila perbincangan tentang pasukan pertahanan orang Melayu rancang dibincangkan, terutama oleh Cikgu Osman dan Cikgu Salleh.
Sinopsis Bab 14: Askar Melayu Diraja, muka surat 102 - 113
Rang Undang-undang Askar Melayu diluluskan pada 23 Januari 1933. Cita-cita asal Adnan sebagai askar kembali mekar. di sekolah, Cikgu Salleh berbual dengan Adnan tentang sumbangan perkhidmatan askar dan juga guru. Pada sebelah petang, sebuah jip tentera British singgah di warung Pak Samad untuk bantuan penunjuk jalan ke rumah ketua kampung. Berita tersebar, lalu penduduk kampung berduyun-duyun ke rumah tuk ketua. Ketika Ahmad lalu di situ majlis sudah bersurai, Mujur juga Mamat datang memberikan butiran perjumpaan ketua kampung dengan tentera Inggeris untuk mencari calon askar dalam kalangan penduduk kampung. Pemohon dikehendaki ke kem latihan tentera Port Dickson.
Di warung Pak Samad, Nordin dan kawan-kawannya mengejek hasrat sebagai tentera yang mereka cop sebagai orang suruhan British semata-mata. Setelah itu, mereka mempermainkan Mamat di perjalanan. Pada sebelah malamnya, Adnan menyuarakan hasratnya. Pak Saidi tiada masalah, tetapi berbeza dengan Mak Milah. Kedua-dua orang suami isteri itu bertelagah pendapat. Akhirnya, dengan keteguhan pendirian Adnan, serta setelah puas memujuk rayu, Mak Milah beralah.
Watak dan Perwatakan
Adnan: tegas, berusaha memenangi hati Mak Milah supya bersetuju dengan cita-citanya menjadi askar
Pak Saidi: prihatin / peka, menyokong cita-cita Adnan dan membantunya melembutkan hati Mak Milah
Mak Milah: berterus terang, meluahkan perasaan bimbang terhadap keselamatan Adnan jika menjadi askar
Ahmad:
Cikgu Salleh:
Nordin: pendengki, tidak senang melihat Adnan dan Mamatmemasuki perkhidmatan askar Melayu
Latar masyarakat
masyarakat yang tegas
masyarakat yang berterus terang
masyrakat yang dengki / iri
Nilai
ketegasan
kejujuran / ketelusan
kepekaan / keprihatinan
Persoalan
ketegasan mempertahan prinsip
kejujuran dalam meluahkan perbezaan pendapat
keprihatinan terhadap kecenderungan anak
Pengajaran
kita hendaklah tegas dalam mempertahan prinsip
kita hendaklah jujur dalam meluahkan perbezaan pendapat
kita hendaklah peka / prihatian terhadap kecenderungan anak
Latar tempat
Rumah Pak Saidi
Sekolah Melayu Sungai Ramal
Rumah ketua kampung
Latar masa
...
...
...
Perbincangan kbkk / kbat
...
...
No comments:
Post a Comment