Friday, December 13, 2013
LAYANAN YANG SAKSAMA DI SEKOLAH (EQUITY IN EDUCATIONAL PRACTICE)
Naskhah memoir 'Seteguh Tekad' (klik di sini) mencatatkan perjalanan kejayaan seorang ilmuan yang pernah menjadi mangsa berat sebelah sewaktu bergelar sebagai murid yang miskin dan serba kekurangan. Penulisnya mendakwa bahawa amalan diskriminasi terhadap murid kurang beruntung, sama ada dari segi latar belakang keluarga mahupun paras rupa, berlaku di seluruh dunia dan pada sepanjang zaman. Murid yang bersih, comel dan pintar sahaja yang mendapat layanan istimewa, sedangkan murid yang lain hanya mampu memendam rasa.
Hakikatnya, guru berpegang kepada prinsip keadilan dalam kegiatan pembelajaran, iaitu menerima semua murid seadanya dan tanpa syarat. Perkara berkenaan terjelma dalam ikrar perkhidmatan dan etika keguruan. Maka, andai kata masih berlaku peristiwa murid menjadi mangsa layanan berat sebelah, masalah itu lebih menjurus kepada tahap amalan ikhtisas seseorang guru yang perlu diperbaharui dari masa ke masa. Pihak kepimpinan sekolah dan rakan setugas mesti sentiasa saling memberi peringatan bahawa tingkah laku lencongan seperti itu menjejaskan penghormatan terhadap kerjaya keguruan yang sangat disanjung tinggi.
...
...
...
...
...
...
...
...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment