SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, January 27, 2014

MODUL FUNGSI PENGGUNAAN, FUNGSI TABUNGAN (JUST LIKE PARETO PRINCIPLE)

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: FUNGSI PENGGUNAAN, FUNGSI TABUNGAN  (28012014)_______________________

Hasil Pembelajaran: M’jelasⁿ fungsi C dan fungsi S, i.e. MPC, MPS dan kesan cukai sekali gus

1   Dalam ekonomi  dua sektor, pendapatan ________   ______ (Yd) = ___  kerana tiada __________ (    )

2   Konsep, rumus  takrif dan tafsiran
Konsep
Rumus
Takrif
Tafsiran
Kecenderungan Mengguna Purata (A___)

Nisbah antara ___
dengan ____
menunjukⁿ
Kecenderungan Menabung Purata  (A___)

Nisbah antara ___
dengan ____
menunjukⁿ
Kecenderungan Mengguna Sut  (______)

Nisbah antara ____
dengan _____
menunjukⁿ
Kecenderungan Menabung Sut  (______)

Nisbah antara ____
dengan _____
menunjukⁿ

3  M’hitung APC, APS, MPC, MPS
(RM)
(RM)
(RM)
APC
APS
ΔY  (RM)
ΔC  (RM)
ΔS  (RM)
MPC
MPS

1 000


900








1 100

120








1 044
156









200


100





4  Andaiⁿ MPC = 0.8, maksudnya ______ daripada ___ di____________ⁿ; 
maka MPS = 1 -  ____  = _____, maksudnya ________ daripada ___ di___________ⁿ

5   Kesimpulan:   APC + APS =  ___;     MPC + MPS =  ____

Fungsi Penggunaan
i.e. ___________ @ p’_____________ matematik menunjukⁿ hubungan antara ____ dengan ____

     C =  a + b____



a = C __________, i.e. C = +ve ketika Y =  ___

b =  C   t’________, i.e. C yang dipengaruhi ___.  Semakin tinggi ___ semakin tinggi __,  ___


Fungsi Tabungan
i.e. ___________ @ p’_____________ matematik menunjukⁿ hubungan antara ____ dengan ____

   S =  - a + (1-b)___



 - a = S__________, i.e. S= -ve ketika Y =  ___

1 - b =  S   t’________, i.e. S yang dipengaruhi ___.  Semakin tinggi ___ semakin tinggi __,  ___


Hubungan Y dengan C, S
Kes
Maksud
Tafsiran / interpretasi
Y = 0  à  C = __ve


Y rendah à  C __  Y


Y = C  à  S =  ___


Y __  à C __;  +Δ__ <  +Δ__



+Δ__ akibat +Δ__dinamakan _____;  +Δ__ akibat +Δ__dinamakan _____

©  Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

No comments: