SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, March 21, 2019

LALUAN PENGAJIAN SELEPAS SPM (TERTIARY EDUCATION IN MALAYSIA)

Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018 telah diumumkan pada 11 Mac yang lalu. Kini, lulusan SPM berkenaan sedang sibuk mencongak haluan kehidupan sama ada mahu menyambung pengajian ke peringkat seterusnya, atau terjun ke alam pekerjaan terlebih dahulu. Segalanya bergantung kepada perancangan dan strategi mereka atau cadangan keluarga.

Kini peluang belajar dan latihan terbuka luas. Laluan prauniversiti dan juga institusi tvet bersaing untuk menarik kemasukan pelajar. Karnival pendidikan dan latihan dianjurkansecara berkelompok mengikut zon wilayah supaya akses terhadap maklumat langsung daripada institusi yang tersebut dapat dilakukan secara bersemuka.

Pelajaran berpencapaian cemerlang pula sibuk mengisi permohonan pembiayaan pengajian secara atas talian. Bilangan biasiswa yang diperuntukkan begitu terhad, manakala pinjaman boleh ubah dan dermasiswa (bursary) juga dikenakan syarat dan tapisan yang sungguh ketat. Proses mengisi borang menghendaki kemahiran dan kesabaran yang tinggi juga.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

1 comment:

Unknown said...

Salam cg Azhar...saya pelajar spm2019,jadi saya beminat untuk ambik diploma Yang berkaitan ekonomi...ade ke? Lepastu saya sekarang kelas ekonomi...cikgu tiling bagi tau ipt mane Yang sesuai until kursus macam saya ni...persediaan2 nya?