Monday, March 31, 2014

KAD INSURANS, TAKAFUL RAWATAN JEJAS KEBAJIKAN MAJORITI? (EXTRA MONEY FOR HEALTHCARE)

Akhirnya, amalan pembiayaan rawatan di negara-negara maju sudah semakin ketara di negara kita. Syarikat insurans dan takaful berlumba-lumba menawarkan skim kad rawatan kesihatan sama ada secara bayaran sekali gus setiap tahun atau secara bayaran bulanan. Sebahagian skim berkenaan bersifat hangus, iaitu wang yang dicarum tidak boleh dituntut kembali jika tiada sebarang pembiayaan rawatan dalam tempoh perlindungan, manakala terdapat juga yang berstatus simpanan jika tidak digunakan.

Secara sepintas lalu, skim kad rawatan seumpama itu memberikan perlindungan maksimum kepada pemegang kad kerana bil rawatan yang tinggi akan diselesaikan oleh pihak insurans dan takaful. Pemegang kad akan dilayan sebagai pesakit wad kelas pertama di hospital pakar yang tersenarai. Pesakit tidak perlu menyediakan wang pendahuluan atau bukti kedudukan kewangan ketika mendaftar masuk untuk mendapatkan rawatan.

...

...

...

...

...

...

...

...

BAHAN TUTORIAL MAKROEKONOMI: KUIZ DASAR KEWANGAN (HOW TO OVERCOME BOOM, RECESSION)

...

...

...

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KUIZ DASAR KEWANGAN, DK  (01042014)_______________________________

Bil.
Pernyataan
Benar
Palsu
1
DK ialah campur tangan k’jaan secara langsung menerusi BPs bagi m’pengaruhi M, r


2
Nisbah rizab berkanun (NRB) ialah cadangan deposit BPd bagi memenuhi tuntuan pelanggan


3
Nisbah rizab tunai bersamaan dengan lebihan rizab


4
Kadar bank, kadar diskaun dikenaⁿ õ BPs t’hadap surat jaminan k’jaan yang dipegang BPd


5
Operasi pasaran terbuka ialah proses jual beli surat jaminan k’jaan kepada orang ramai, IK


6
Funding (pendanaan) ialah langkah memanjangkan tempoh matang surat jaminan k’jaan


7
Kadar bunga semalaman merujuk penetapan r yang berlainan dengan r pasaran


8
Kawalan kredit terpilih memastikan keutamaan jenis pinjaman ~ keadaan ekonomi


9
Syarat margin ialah jumlah pinjaman yang boleh diluluskan untuk pembelian spekulasi


10
Kredit ansuran merujuk bayaran pendahuluan maksimum dan tempoh bayaran balik


11
Gadai janji bererti barang yang dibeli hanya menjadi milik peminjam setelah selesai ansuran


12
Kadar pengangguran yang tinggi menjejaskan perbelanjaan agregat


13
Semasa ekonomi meleset, DK menguncup dilaksanakan


14
Kadar bunga perlu dinaikkan semasa berlaku pengangguran


15
Semasa meleset, NRB & NRT dinaikkan


16
Semasa pengangguran, bank pusat akan menjual surat jaminan kerajaan kepada OR, IK


17
Penurunan kadar bak turut menurunkan penawaran wang


18
Inflasi berlaku kerana tekanan AE > AS


19
Hubungan antara M dengan r sentiasa negatif


20
Apabila syarat margin dinaikkan, inflasi akan bertambah buruk


21
Semasa inflasi, BPs memujuk BPd mengurangkan pinjaman yang tidak produktif




©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya

...

...

...

PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA: SUATU ANALISIS MAKROEKONOMI (TRANSFER PAYMENT AND WELFARE MAXIMISATION)

Secara teori, pelaksanaan dasar makroekonomi bertujuan menjamin pertumbuhan yang mapan, tanpa inflasi dan tanpa pengangguran, serta dengan imbangan pembayaran yang positif. Di Malaysia, tujuan berkenaan cuba dicapai menerusi sistem agihan pendapatan yang lebih berkesan dan cekap. Proses rasionalisasi subsidi dan pelbagai skim bantuan kewangan di bawah program 1Malaysia dilaksanakan agar kek kemakmuran ekonomi negara dapat dikongsi oleh sekalian lapisan rakyat jelata (isi rumah).

Antara skim yang dimaksudkan ialah baucar buku 1Malaysia (BB1M) yang bernilai RM250 kepada semua pelajar pengajian tinggi dan prauniversiti, termasuk pelajar tingkatan enam. Semua pelajar yang berdaftar secar sah, sama ada di institut pengajian tinggi awam (ipta) mahupun swasta (ipts) layak menikmati bantuan kewangan yang diberikan itu. Baucar tersebut boleh ditebus di mana-mana kedai buku yang mengambil bahagian berdasarkan tarikh luput yang tertentu.

Dalam kajian ekonomi, segala bentuk bayaran atau ganjaran terhadap seseorang atau sesebuah organisasi tanpa sumbangan produktif diklasifikasikan sebagai bayaran pindahan. Contohnya ialah biasiswa, elaun pengangguran, pencen bulanan dan subsidi. Maka, BB1M termasuk dalam kategori bayaran pindahan, tetapi tetap menyumbang terhadap kerancakan kegiatan ekonomi, terutama dalam sektor perniagaan bahan bacaan.

Dengan anggaran konservatif bahawa 400,000 orang pelajar menerima BB1M, maka sejumlah RM1 bilion bakal mengalir ke dalam kocek atau kantung taukeh kedai buku. Tambahan pendapatan industri buku itu turut dikongsi oleh penulis buku dalam bentuk honorarium dan royalti, kilang cetak, pembekal kertas, pekerja dalam bentuk elaun khas dan kesan rantaian yang lain. Seterusnya, semua pihak yang menikmati pendapatan yang lebih tinggi akan berbelanja dalam sektor lain, misalnya pelancongan, atau menambah tabungan di bank yang bererti bahawa dana pinjaman dan pelaburan bakal mengelembung.

...

...

...

...

...

...

Sunday, March 30, 2014

PENGALAMAN SEBAGAI CALON PENGAWAL TRAFIK UDARA ( SHORT LISTED UNTIL FINAL PHASE )

Usai pengajian ekonomi di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Bangi, penulis blog (PB) menerima surat panggilan temu duga untuk mengisi jawatan pengawal trafik udara bertempat di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang. Walaupun tidak membuat permohonan, pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menaja pengajian PB dengan menganugerahkan dermasiswa selama empat tahun telah membuat pencalonan tersebut. PB pun terus berangkat ke pulau mutiara tanpa membuat persiapan rapi.

Maklumlah bahan rujukan tentang kawalan trafik udara sukar dicari justeru bukan sahaja perkhidmatan internet masih belum meluas, bahkan ketika itu  memori komputer masih sekitar 32 megabait sahaja.  Kerja menaip menggunakan perisian Wordstar dan Lotus yang kini sudah pun pupus. Cakera liut yang mudah rosak pula berfungsi sebagai pamacu memori luaran dengan kegunaan yang terhad.

Setiba di lapangan terbang Bayan Lepas, di bilik ujian, semua calon menduduki ujian IQ dan aptiud terlebih dahulu. PB mendapat maklumat bahawa ujian di lapangan terbang diadakan di seluruh negara dengan bilangan calon yang berjumlah dua ribu orang siswazah. Calon yang lepas ujian bertulis itu kemudian dipanggil untuk sesi ujian suara yang dikendalikan oleh pegawai kawalan trafik udara yang berpengalaman walaupun kelihatan masih muda, dalam lingkungan 30-an.

PB tidak menghadapi masalah membacakan arahan lalu lintas udara dalam bahasa Inggeris sepenuhnya dengan penggunaan kod seperti bravo, charlie dan lain-lain. Tanpa disangka, pegawai ujian itu mengatakan suara PB sesuai untuk dicalonkan sebagai pegawai kawalan trafik udara, tetapi perlu melepasi senarai pendek terakhir sejumlah 100 orang sahaja. Pegawai berkenaan turut memberitahu bahawa hanya sejumlah 30 orang calon yang bakal terpilih bagi menjalani latihan di kolej penerbangan selama tiga tahun dengan elaun yang lumayan.

Jawatan pengawal trafik udara telah dinaik taraf daripada lulusan Malaysian Certificate of Education, MCE, kepada lulusan ijazah sarjana muda. Hasrat JPA dan juga Jabatan Penerbangan Awam (DCA) ialah menyediakan pengawal trafik udara sehingga mencapai kelayakan sarjana pentadbiran perniagaan (MBA) untuk lantikan sebagai pengurus lapangan terbang dalam jangka masa panjang. Maksudnya, kalau terpilih, belum dapat kerja tetap kerana perlu bergelar pelatih terlebih dahulu.

Lagi

Dan lagi

seterusnya

catatan hujung


iktibar

Saturday, March 29, 2014

PELAKSANAAN DASAR KEWANGAN TANGANI ISU MAKROEKONOMI (THE INFLUENCE OF MONEY SUPPLY AND INTEREST RATE)

...

...

...

SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: DASAR KEWANGAN, DK  (01042014)______________________________________
Hasil Pembelajaran:    1  M’bincangⁿ cara alat DK m’pengaruhi M, r
                                        2  M’analisis DK untuk me<ⁿ kadar inflasi, pengangguran;  ↑ⁿ output

Alat DK
Pengangguran, < output
Inflasi
M:  ↑ⁿ
r:  ↓ⁿ
M:  ↓ⁿ
r:  ↑ⁿ
Kuantitatif




1  Nisbah rizab berkanun




2  Nisbah rizab tunai




3  Kadar diskaun, bank




4  Kadar bunga semalaman




5  Operasi pasaran terbuka




6  Pendanaan (funding)









Kualitatif




Kawalan kredit terpilih




        Syarat margin





        Kredit ansuran





        Kawalan gadai janji





Pujukan moral







©   Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

...

...

...

ARAH KE CAMERON HIGHLAND MENGELIRUKAN? (CLIMBING THE V SHAPE ROAD)

10 malam di r & r rawang, kerusi bersebelahan: duga soalan

Tujuan sebenar, saja teringat

Kerja nilai 3

Tanah kampung dekat salak tinggi, 2 km empress: 2 ekar, dulu rm500

Tanah sebelah: ½ ekar hanya rm50

Saranan: cari hotel dahulu, sebelah r & r pun ada, budget di s pulai

Menikmati makanan

Arah Cameron di tapah, kesiannya kalau terpedaya!

nantikan cerita penuh ...

Friday, March 28, 2014

CARA MEMBACA BUKU EKONOMI YANG BERKESAN ( EXPLAINING COMPLEXITY WITHIN BRIEF CONCEPT AND THEORY )

Apabila pelajar kelas ekonomi prauniversiti tingkatan enam bertanya soalan yang sangat asas dan sepatutnya sudah di hujung jari masing-masing, guru menyarankan supaya mereka merujuk kembali buku teks dan modul edaran yang sudah dijelaskan sebelumnya. Maka, setiap kali ada pelajar lain yang cuba bertanya, belum sempat guru menjawab, mereka mengajuk cakap guru supaya merujuk buku teks dan modul edaran. Guru hanya mampu tersenyum (kelat atau tawar?) selain mengelakkan diri daripada marah-marah yang hanya membazirkan tenaga produktif demi menolong pelajar mengekalkan momentum keinginan yang tinggi untuk belajar ekonomi, sekali gus memastikan bahawa pelajar tidak membuat keputusan yang merugikan seperti membuang kuliah ekonomi dalam zon penolakan.

Walaupun dalam nada yang separuh bergurau, perbuatan pelajar yang melontarkan kembali saranan guru secara tiba-tiba tanpa mengambil kira konteks keperluan boleh memberi gambaran yang sipi. Apatah lagi pelajar itu ialah pemimpin pendapat (opinion leader) yang berpengaruh di sebalik pencapaian sederhana dalam kertas ekonomi. Sedikit sahaja kerosakan yang berlaku sudah berupaya menjejaskan kepercayaan pelajar lain terhadap kelebihan belajar ekonomi dan seterusnya mencatat pencapaian cemerlang semasa peperiksaan.

Kerjaya sebagai guru dan pensyarah tergolong dalam perkhidmatan menolong, iaitu menolong pelajar menuju kecemerlangan dalam pembelajaran dan pencapaian. Guru ekonomi sangat akur kepada prinsip bahawa bertanya ialah anak kunci ilmu (miftahul ‘ilm, as-sa-al), lalu sentiasa bersedia melayan kemusykilan pelajar. Namun, jika pertanyaan yang dilontarkan tentang isi pelajaran terdahulu yang tidak diberi tumpuan atau kerana pelajar tidak hadir, saranan merujuk buku dan modul edaran (dan rakan) lebih menjurus kepada teguran yang membina.

Guru dan pensyarah ekonomi sendiri telah melalui pengalaman peribadi sebagai pelajar ekonomi prauniversiti dan kuliah pengajian tinggi. Maka, kemahiran bertanya dipelbagaikan dengan merujuk terus kepada guru dan pensyarah semasa atau selepas kuliah, mendapatkan bantuan rakan atau merujuk buku meskipun harus mengambil masa yang panjang justeru membaca sebaris ayat ekonomi selalunya lebih sukar daripada membaca sebuah novel yang tebal! Pelajar perlu ingat bahawa tidak semua perkara boleh dicapai dengan mudah, bak kata pepatah Inggeris, no pain no gain (less pain less gain).

Benarkan tiada lampu ajaib Aladin dan tiada jalan pintas untuk belajar dan membaca buku ekonomi dengan berkesan? Peribahasa Melayu ada menyebut bahawa kalau tidak dipecahkan ruyung, masakan (baca: masa akan) dapat sagunya, bermakna idea baharu dan kreativiti sebagai prasyarat. Kaedah usul-fiqh juga menyebut, ma la yatimmul wajib illa bihi fahua wajib, tidak sempurna sesuatu yang wajib itu melainkan jalan kepadanya juga menjadi wajib.

Lampu ajaib Aladin dan jalan pintas untuk belajar menerusi bacaan buku ekonomi boleh diperoleh daripada pakar, iaitu guru dan pensyarah, atau menerusi pelajar ekonomi yang telah terbukti  berjaya. Kaedah dan pendekatan bacaan ekonomi mereka boleh diambil secara bersemuka, mahupun secara atas talian. Dalam laras bahasa kaunseling, kemahiran belajar untuk belajar juga disebut sebagai kemahiran generik pembelajaran.

Contoh ayat makroekonomi: perangkap kecairan ialah keadaan apabila kadar bunga berada pada tingkat paling rendah dan tidak akan turun lagi, mengakibatkan orang ramai menjual bon untuk memegang wang tunai. Memang benar budak berusia empat tahun pun boleh membaca ayat itu dengan lancar, tetapi langsung terpinga-pinga jika ditanya akan maksudnya. Hal yang sama akan berlaku kepada pelajar prauniversiti dan orang dewasa yang fobia dengan konsep dan pemboleh ubah yang bersifat abstrak.

Ayat di atas langsung tidak bermakna apa-apa andainya pelajar tidak terlebih dahulu kukuh dengan teori permintaan wang Keynes (John Maynard King) yang berbeza dengan teori kuantiti wang klasik
(Irving Fisher), iaitu masyarakat meminta wang bukan sahaja untuk tujuan urus niaga, tetapi juga untuk tujuan awasan dan spekulasi. Urus niaga jual beli bon termasuk dalam kategori permintaan wang untuk spekulasi yang dipengaruhi oleh kadar bunga, Ls = f (r). Apabila kadar bunga mencapai tingkat paling rendah, harga bon meningkat tinggi, lalu masyarakat memilih untuk menjual bon, serta memegang tunai (kecairan) sepenuhnya.
sumber grafik: klik di sini

Perangkap kecairan juga boleh dijelaskan menerusi gambar rajah, iaitu bahagian keluk permintaan wang (MD) yang anjal sempurna, iaitu garis lurus serta selari dengan paksi kuantiti wang. Keluk MD   menunjukkan hubungan antara kadar bunga ( r ) dengan kuantiti wang ( M ). Pada mulanya, keluk MD  bercerun negatif yang merujuk hubungan songsang antara r dengan M sebelum menjadi anjal sempurna sebaik sahaja r mencapai tingkat minimum yang menandakan bermulanya perangkap kecairan.

Laras ayat ekonomi lebih mirip kepada ayat matematik, iaitu termasuk sebagai logik yang sempurna.
Mengikut hukum logik yang sempurna (misalnya syllogism), kalau hujan maka basah atau ditukar dalam bentuk simbol pemboleh ubah, kalau A maka B. Namun, seperti biasa teori ekonomi tertakluk kepada andaian tertentu (ceteris paribus, diandaikan faktor lain tidak berubah), membuat analisis terhadap sesuatu pemboleh ubah (umpama satu sahaja bergerak, yang lain jadi patung!).

Maka, dalam ayat ekonomi yang dibaca, pelajar hendaklah mengenal pasti pemboleh ubah yang digunakan, kemudian cuba menjelaskan hubungan antara pemboleh ubah yang tersenarai. Pelajar ekonomi tidak boleh berharap untuk membaca ayat ekonomi sebagai sama dengan ayat-ayat cinta (novel) yang boleh diselesaikan dengan cepat atau secara tebuk-tebuk (zig-zag). Lebih baik pelajar memberikan tumpuan secara tuntas semasa kelas atau kuliah supaya pelajar dapat menangkap cara seseorang guru dan pensyarah menyampaikan ayat ekonomi dengan lancar sekali sebelum membuat bacaan buku ekonomi secara bersendirian atau secara berkumpulan …

Thursday, March 27, 2014

SUATU PETANG DI KAMPUNG TOK KAH ( ONCE REMOTE AREA, BUT NOW CLOSE TO TOWN )

Ketika mula diteroka beberapa dekad yang lalu, orang Terengganu sendiri enggan berpindah ke situ. Kanun tanah Terengganu membenarkan orang luar memiliki tanah di negeri tersebut, berbanding dengan Kelantan yang menetapkan hanya penduduk sah Kelantan sahaja yang boleh berbuat demikian. Jumlah penduduk Terengganu baru menghampiri angka satu juta jiwa, sedangkan Kelantan tiga kali ganda daripada jumlah itu.

Walaupun jika di kampus universiti, orang Kelantan kelihatan lebih cenderung bergaul sesama sendiri, membentuk klik dan berbangga dengan loghat Kelantan, tetapi orang Kelantan juga terkenal dengan sikap suka merantau ke tempat orang. Buktinya, di mana-mana pasar malam dan pasar tani seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak, terdapat makanan Kelantan seperti nasi kerabu, laksam dan nasi dagang beras hitam yang dijual oleh peniaga yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang. Demikian juga restoran yang menyajikan masakan tom yam, lakna dan paprik yang dikuasai oleh orang Kelantan keturunan Patani.

Kampung Tok Kah terletak kira-kira 15 kilometer dari pekan Kuala Dungun. Disebabkan sambutan masyarakat setempat begitu dingin, akhirnya Kampung Tok Kah diterokai sepenuhnya oleh masyarakat Kelantan. Pendek kata, Kampung Tok Kah dan beberapa petempatan yang luas di rancangan tanah Terengganu Tengah (Ketengah) mirip demografi  Beserah, Kuantan yang didominasi oleh masyarakat Kelantan.

Seorang mantan guru besar di sekolah kebangsaan di situ memaklumkan bahawa saiz tanah yang dimiliki oleh penduduk Kampung Tok Kah bergantung kepada tanda batu sempadan yang disahkan ketika penetapan saiz lot terokaan terawal. Generasi pertama Kampung Tok Kah memiliki tanah dengan keluasan anggaran antara satu hingga 10 ekar. Mereka menikmati balasan hasil kesanggupan membuka kawasan yang dahulunya dianggap sebagai tempat ‘jin bertendang’ atau ‘hutan banat’.

Kegiatan asas penduduk Kampung Tok Kah ialah pertanian dan perniagaan kecil-kecilan. Berkat kegigihan mencari rezeki di perantauan, mereka kini telah memiliki kehidupan yang selesa. Rumah pun sudah moden dan memiliki kelengkapan seperti masyarakat bandar. Hanya gangguan bekalan elektrik masih berlarutan apabila bekalan akan terputus mulai pukul sembilan malam dan hanya pulih pukul lapan pagi keesokan harinya.

Seorang penduduk Kampung Tok Kah yang lebih mesra disapa sebagai Pak De sangat dikenali kerana perkhidmatannya sebagai tukang urut lelaki. Pelanggan beliau datang dari merata termpat termasuk negeri lain. Rumah Pak De boleh dikenal pasti berdasarkan nombor siri tiang elektrik, iaitu 7. Maka, sebaik melepasi Kampung Bemban yang berhampiran jalan utama Kuala Terengganu – Kuantan, terdapat sebuah jambatan bersaiz sekadar menyeberangi parit menandakan kiraan tiang elektrik bermula dengan angka yang lebih besar terlebih dahulu, misalnya 30.

KiniKampung Tok Kah terbabit dengn kebakaran belukar akibat cuaca panas terik yang membahang. Sesetengah kawasan belukar masih kelihatan api dan asap. Tiada perbuatan khianat dilaporkan memandangkan fenomena kebakaran merebak hingga di beberapa buah bukitdi Lebuh Raya Pantai Timur (LPT).

...

...

...

Tuesday, March 25, 2014

GIMIK BAHARU BANDAR DUNGUN WAKTU MALAM (COUNTLESS VALUES OF AN ADVERTISEMENT)

...

...
gambar diambil dari dataran jeti Kuala Dungun, zoom 21 kali

...

...

...

...

...

...

KEMAHIRAN GENERIK PELAJAR PRAUNIVERSITI DAN PENGAJIAN TINGGI: KREATIVITI MEMACU KECEMERLANGAN (TURNING POINT OF SUCCESSFUL CAMPUS FOLK )

Jalan pintas untuk menuju kejayaan dan pencapaian cemerlang memang ada, tetapi hendaklah dicari. Kunci kepada jalan pintas itu sebenarnya berada dalam diri pelajar sendiri, iaitu kreativiti. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan (nasib) sesuatu kaum, melainkan kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang ada dalam dirinya (sikap): mafhum ayat surah ar-Ra’d,  juzuk 13, surah 13: ayat 11.

Sudah pasti bahawa apabila pelajar beralih daripada pembelajaran di peringkat sekolah menengah kepada persediaan universiti dan seterusnya sarjana muda, pengkhususan disiplin akademik dan kedalaman pengajian menghendaki pelajar lebih cakna, cekap dan cepat. Dalam kata lain, pelajar perlu memilih kaedah belajar dan perancangan telaah yang baharu, di samping mengekalkan kaedah sedia ada yang masih wajar, melakukan beberapa penambahbaikan (ubah suai), mengubah secara tuntas atau mengganti kaedah belajar yang tidak lagi berkesan. Mungkin jadual di bawah boleh membantu pelajar melakukan anjakan paradigma dalam menghadapi cabaran pengajian prauniversiti dan tinggi.
 
Kaedah / pilihan
Kekal
Ubah suai
Ubah terus
Ganti
1  Belajar bersendirian
/



2  Belajar berkumpulan

/


3  Rujukan di perpustakaan

/


4  Rujukan laman sesawang

/


5  Latih tubi kertas soalan terdahulu
/



6  Maklumat pelajar senior

/


7  Berjumpa guru, pensyarah

/


8  Buat salinan teks ikut bab
/



9  Guna high lighter

/


10  Ramal soalan


/

11  Guna akronim, analogi

/


12  Jadikan lirik lagu, nada muzik



/
13  Fotostat nota kawan



/
14  Tugasan bertaraf A +
/



15  Bantu rakan yang buntu
/



16  Sentiasa muhasabah diri

/



Tempoh pengajian bagi sistem penggal dan semester ialah kira-kira 14 minggu kuliah dan tutorial, serta satu minggu peperiksaan akhir. Jelas sekali bahawa jadual harian seorang pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi sangat padat dan singkat. Namun, sebagai orang muda, pelajar juga sedang mengalami proses perkembangan diri dan perubahan persekitaran (sosialisasi) yang pesat.

Terlalu mudah untuk pelajar hanyut lalu terpesong dari haluan asal, iaitu mencatat pencapaian yang cemerlang dalam pembelajaran. Sebagai contoh, tiba-tiba pelajar terkena panahan asmara dana (cupid and culprit) hingga lebih sibuk melayan perasaan dan dunia khayalan yang mengasyikkan. Pada ketika itu nasihat dan teguran bagaikan biasan logam maya (fatamorgana) di padang pasir semata-mata.

Nasi lemak buah bidara, sayang selasih hamba lurutkan. Buang emak buang saudara, kerana kasih hamba turutkan. Demikian bunyi serangkap pantun empat kerat yang bersifat ekstrem, melulu dan keterlaluan, tetapi sayang seribu kali sayang, perkara seumpama itulah yang sering terjadi.

Alasan untuk menjalin kemesraan berlainan jantina dijustifikasikan sebagai dorongan untuk belajar kononnya. Maka, diberilah contoh banyak pasangan belangkas di kampus yang muncul sebagai tokoh terkenal hari ini. Pelajar licik sengaja lupa bahawa matlamat tidak menghalalkan cara dan hubungan terlarang menjerumuskan mereka ke kancah dosa dan noda.

Sebagai jalan tengah bagi memujuk jiwa muda yang bergelora dan amukan rindu yang tidak tertahan, cukuplah sekadar berjanji atau cop dulu (tanda) jika masih tidak bersedia untuk membina mahligai rumah tangga dalam usia yang muda. Ujian cinta memang sangat berat untuk ditanggung oleh anak muda yang menginjak ke alam serba indah dan pesona. Sesiapa sahaja yang cuba menghalang ikatan kasih yang membara dianggap sebagai penjahat yang mesti ditumpaskan.

Maaflah kerana terlajak empat perenggan membebel dengan kisah cinta cintun dan sisi jiwang anak muda kampus. Mudah cakap ialah pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi hendaklah bijak menjaga kecerdasan emosi supaya jangan sampai yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran. Sentiasalah ingat akan tujuan asal pelajar menjejakkan kaki ke kolej persediaan universiti dan menara gading.

Sebagai pelajar pascamenengah, pelajar sepatutnya sudah mula membiasakan diri dengan sikap berdikari (autonomy) dan mengurangkan pergantungan (dependency) kepada pihak lain dalam proses pembelajaran dan menuntut ilmu tahap tinggi. Pelajar usah lagi berharap kepada kaedah suap sudu (spoon feeding) dan merengek seperti bayi apabila berhadapan dengan kesukaran dalam memahami isi pelajaran dan kuliah. Pelajar harus sentiasa kuat sebaik sahaja membuat keputusan untuk mencampakkan diri ke dalam lautan ilmu yang sarat dengan khazanah yang tersembunyi, niskala (abstract) dan kata kunci konsep yang sebelumnya asing.

Pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi hendaklah berpegang kepada ciri tegas diri (assertive) sepertimana yang selalu disebut dalam slot motivasi dan kaunseling. Perbuatan helah bela diri (defence mechanism) dan sifat sentimental dengan menyalahkan pihak ketiga, terutama guru dan pensyarah hanya menyerlahkan ketakutan diri dalam proses pembelajaran aras tinggi. Sebaliknya, pelajar hendaklah lebih banyak meneroka potensi diri menerusi kaedah Swot (strength, weaknesses, opportunity, threat), iaitu kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman.

Proses / Ciri
Kekuatan
Kelemahan
Peluang
Ancaman
Menetapkan matlamat
Jelas, tertulis
Sekadar hiasan
Lazimkan diri
Berasa leceh
Perancangan belajar
Terjadual
Tidak akur
Buat catatan log
Mudah terbiar
Mendahului masa
Berkobar-kobar
Cepat surut
Pujuk diri
Biasa tangguh
Istiqamah / konsistensi
Azam suci, hehe
Sikap tidak apa
Contohi tokoh
Layan relaks
Ligat berfikir, cari jalan
Falsafah hidup
Buntu sokmo
Lawan kelesuan
Malas berfikir
Akur bisikan positif
Jati diri
Takut skema
Jadikan moto
Hasutan syaitan
Banyak berdoa
Sarat harapan
Solat ekspres
Zikir, istighfar
Mangsa keadaan

Bijak pandai mengatakan bahawa apabila bercakap tentang harta dan rezeki lihatlah orang di bawah kita, tetapi apabila bercakap tentang ilmu dan amal soleh lihatlah orang di atas kita. Pelajar hendaklah sentiasa mendahulukan sangka baik (husnul zon) daripada memindahkan hakikat kekurangan diri kepada nasib malang dan jiwa walang (minda kerdil). Andai kata kita berasa senang, ayuh kongsikan dengan mereka yang kesusahan; andai kata kita kesusahan, ayuh merendah diri terhadap mereka yang dekat dengan rencah dan ramuan kecemerlangan.

Pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi yang kreatif bakal muncul sebagai pemimpin dan anggota masyarakat yang disenangi dan sebagai peribadi rujukan. Insan yang kreatif sentiasa cenderung kepada idea pembaharuan (inovasi), perubahan dan reka cipta yang selama ini menyumbang terhadap kesejahteraan, keselesaan dan kesenangan hidup umat manusia generasi demi generasi. Insan yang kreatif juga umpama resmi padi, semakin berisi semakin tunduk, bukan angkuh seperti hendak menongkat langit layaknya.


Pelajar kreatif wajib sentiasa berwaspada justeru perjalanan kreativiti sangat dibenci oleh musuh yang nyata dan musuh yang kabur, walaupun pada zahirnya berlagak biasa-biasa. Pelakuan kreatif, peluahan kreatif dan tindakan kreatif sering menyimpang daripada amalan konvensional, konservatif, normal dan rutin. Namun, harga untuk transformasi diri sebagai pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi yang kreatif memang selalunya mahal …