Jalan pintas untuk menuju
kejayaan dan pencapaian cemerlang memang ada, tetapi hendaklah dicari. Kunci
kepada jalan pintas itu sebenarnya berada dalam diri pelajar sendiri, iaitu
kreativiti. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan (nasib) sesuatu
kaum, melainkan kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang ada dalam dirinya
(sikap): mafhum ayat surah ar-Ra’d, juzuk 13, surah 13: ayat 11.
Sudah pasti bahawa apabila
pelajar beralih daripada pembelajaran di peringkat sekolah menengah kepada
persediaan universiti dan seterusnya sarjana muda, pengkhususan disiplin
akademik dan kedalaman pengajian menghendaki pelajar lebih cakna, cekap dan
cepat. Dalam kata lain, pelajar perlu memilih kaedah belajar dan perancangan
telaah yang baharu, di samping mengekalkan kaedah sedia ada yang masih wajar,
melakukan beberapa penambahbaikan (ubah suai), mengubah secara tuntas atau
mengganti kaedah belajar yang tidak lagi berkesan. Mungkin jadual di bawah
boleh membantu pelajar melakukan anjakan paradigma dalam menghadapi cabaran
pengajian prauniversiti dan tinggi.
Kaedah / pilihan
|
Kekal
|
Ubah suai
|
Ubah terus
|
Ganti
|
1 Belajar bersendirian
|
/
|
|
|
|
2 Belajar berkumpulan
|
|
/
|
|
|
3 Rujukan di perpustakaan
|
|
/
|
|
|
4 Rujukan laman sesawang
|
|
/
|
|
|
5 Latih tubi kertas soalan terdahulu
|
/
|
|
|
|
6 Maklumat pelajar senior
|
|
/
|
|
|
7 Berjumpa guru, pensyarah
|
|
/
|
|
|
8 Buat salinan teks ikut bab
|
/
|
|
|
|
9 Guna high
lighter
|
|
/
|
|
|
10 Ramal soalan
|
|
|
/
|
|
11 Guna akronim, analogi
|
|
/
|
|
|
12 Jadikan lirik lagu, nada muzik
|
|
|
|
/
|
13 Fotostat nota kawan
|
|
|
|
/
|
14 Tugasan bertaraf A +
|
/
|
|
|
|
15 Bantu rakan yang buntu
|
/
|
|
|
|
16 Sentiasa muhasabah diri
|
|
/
|
|
|
Tempoh pengajian bagi sistem
penggal dan semester ialah kira-kira 14 minggu kuliah dan tutorial, serta satu
minggu peperiksaan akhir. Jelas sekali bahawa jadual harian seorang pelajar
prauniversiti dan pengajian tinggi sangat padat dan singkat. Namun, sebagai orang
muda, pelajar juga sedang mengalami proses perkembangan diri dan perubahan
persekitaran (sosialisasi) yang pesat.
Terlalu mudah untuk pelajar
hanyut lalu terpesong dari haluan asal, iaitu mencatat pencapaian yang
cemerlang dalam pembelajaran. Sebagai contoh, tiba-tiba pelajar terkena panahan
asmara dana (cupid and culprit)
hingga lebih sibuk melayan perasaan dan dunia khayalan yang mengasyikkan. Pada
ketika itu nasihat dan teguran bagaikan biasan logam maya (fatamorgana) di padang pasir semata-mata.
Nasi lemak buah bidara, sayang selasih
hamba lurutkan. Buang emak buang saudara, kerana kasih hamba turutkan. Demikian
bunyi serangkap pantun empat kerat yang bersifat ekstrem, melulu dan
keterlaluan, tetapi sayang seribu kali sayang, perkara seumpama itulah yang
sering terjadi.
Alasan untuk menjalin kemesraan
berlainan jantina dijustifikasikan sebagai dorongan untuk belajar kononnya.
Maka, diberilah contoh banyak pasangan belangkas di kampus yang muncul sebagai
tokoh terkenal hari ini. Pelajar licik sengaja lupa bahawa matlamat tidak
menghalalkan cara dan hubungan terlarang menjerumuskan mereka ke kancah dosa
dan noda.
Sebagai jalan tengah bagi memujuk
jiwa muda yang bergelora dan amukan rindu yang tidak tertahan, cukuplah sekadar
berjanji atau cop dulu (tanda) jika
masih tidak bersedia untuk membina mahligai rumah tangga dalam usia yang muda. Ujian
cinta memang sangat berat untuk ditanggung oleh anak muda yang menginjak ke
alam serba indah dan pesona. Sesiapa sahaja yang cuba menghalang ikatan kasih
yang membara dianggap sebagai penjahat yang mesti ditumpaskan.
Maaflah kerana terlajak empat
perenggan membebel dengan kisah cinta cintun
dan sisi jiwang anak muda kampus. Mudah
cakap ialah pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi hendaklah bijak menjaga
kecerdasan emosi supaya jangan sampai yang dikejar tidak dapat, yang dikendong
berciciran. Sentiasalah ingat akan tujuan asal pelajar menjejakkan kaki ke
kolej persediaan universiti dan menara gading.
Sebagai pelajar pascamenengah,
pelajar sepatutnya sudah mula membiasakan diri dengan sikap berdikari (autonomy) dan mengurangkan pergantungan
(dependency) kepada pihak lain dalam
proses pembelajaran dan menuntut ilmu tahap tinggi. Pelajar usah lagi berharap
kepada kaedah suap sudu (spoon feeding)
dan merengek seperti bayi apabila berhadapan dengan kesukaran dalam memahami
isi pelajaran dan kuliah. Pelajar harus sentiasa kuat sebaik sahaja membuat
keputusan untuk mencampakkan diri ke dalam lautan ilmu yang sarat dengan
khazanah yang tersembunyi, niskala (abstract)
dan kata kunci konsep yang sebelumnya asing.
Pelajar prauniversiti dan pengajian
tinggi hendaklah berpegang kepada ciri tegas diri (assertive) sepertimana yang selalu disebut dalam slot motivasi dan
kaunseling. Perbuatan helah bela diri (defence
mechanism) dan sifat sentimental
dengan menyalahkan pihak ketiga, terutama guru dan pensyarah hanya menyerlahkan
ketakutan diri dalam proses pembelajaran aras tinggi. Sebaliknya, pelajar
hendaklah lebih banyak meneroka potensi diri menerusi kaedah Swot (strength, weaknesses, opportunity, threat), iaitu kekuatan, kelemahan,
peluang dan ancaman.
Proses / Ciri
|
Kekuatan
|
Kelemahan
|
Peluang
|
Ancaman
|
Menetapkan matlamat
|
Jelas, tertulis
|
Sekadar hiasan
|
Lazimkan diri
|
Berasa leceh
|
Perancangan belajar
|
Terjadual
|
Tidak akur
|
Buat catatan log
|
Mudah terbiar
|
Mendahului masa
|
Berkobar-kobar
|
Cepat surut
|
Pujuk diri
|
Biasa tangguh
|
Istiqamah / konsistensi
|
Azam suci, hehe
|
Sikap tidak apa
|
Contohi tokoh
|
Layan relaks
|
Ligat berfikir, cari jalan
|
Falsafah hidup
|
Buntu sokmo
|
Lawan kelesuan
|
Malas berfikir
|
Akur bisikan positif
|
Jati diri
|
Takut skema
|
Jadikan moto
|
Hasutan syaitan
|
Banyak berdoa
|
Sarat harapan
|
Solat ekspres
|
Zikir, istighfar
|
Mangsa keadaan
|
Bijak pandai mengatakan bahawa apabila
bercakap tentang harta dan rezeki lihatlah orang di bawah kita, tetapi apabila
bercakap tentang ilmu dan amal soleh lihatlah orang di atas kita. Pelajar
hendaklah sentiasa mendahulukan sangka baik (husnul zon) daripada memindahkan hakikat kekurangan diri kepada
nasib malang dan jiwa walang (minda kerdil). Andai kata kita berasa senang,
ayuh kongsikan dengan mereka yang kesusahan; andai kata kita kesusahan, ayuh merendah
diri terhadap mereka yang dekat dengan rencah dan ramuan kecemerlangan.
Pelajar prauniversiti dan
pengajian tinggi yang kreatif bakal muncul sebagai pemimpin dan anggota
masyarakat yang disenangi dan sebagai peribadi rujukan. Insan yang kreatif
sentiasa cenderung kepada idea pembaharuan (inovasi), perubahan dan reka cipta
yang selama ini menyumbang terhadap kesejahteraan, keselesaan dan kesenangan
hidup umat manusia generasi demi generasi. Insan yang kreatif juga umpama resmi
padi, semakin berisi semakin tunduk, bukan angkuh seperti hendak menongkat
langit layaknya.
Pelajar kreatif wajib sentiasa
berwaspada justeru perjalanan kreativiti sangat dibenci oleh musuh yang nyata
dan musuh yang kabur, walaupun pada zahirnya berlagak biasa-biasa. Pelakuan
kreatif, peluahan kreatif dan tindakan kreatif sering menyimpang daripada
amalan konvensional, konservatif, normal dan rutin. Namun, harga untuk
transformasi diri sebagai pelajar prauniversiti dan pengajian tinggi yang
kreatif memang selalunya mahal …