SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, April 24, 2011

MEMBUDAYAKAN UCAPAN SALAM DI SEKOLAH (VERBAL GREETINGS IN SCHOOL)

Iklim sekolah yang sihat tergambar menerusi jalinan kemesraan antara setiap orang warganya. Kemesraan yang dimaksudkan tentulah dalam lingkungan adab dan proses sosial yang normal. Komunikasi yang mesra misalannya dimulai dengan ucapan salam.

Secara formal, ucapan salam diwajibkan apabila guru memasuki bilik darjah. Murid berdiri dan menuruti ketua kelas mengucapkan salam, lalu disambut oleh guru. Terdapat juga amalan sebaliknya, iaitu guru yang masuk memberi salam terlebih dahulu, baharulah murid menjawab salam itu secara beramai-ramai.

Setiap satu pilihan amalan memiliki justifikasi yang tersendiri. Murid memberi salam terlebih dahulu atas dasar menghormati ilmu yang datang bersama-sama guru yang masuk kelas. Guru memberi salam dahulu pula atas alasan orang yang datang ke sesuatu ruang atau tempat mesti menghormati tuan rumah.

Mana-mana satu pilihan yang dibuat tidaklah menjadi hal, asalkan ucapan salam itu berlaku setiap kali guru masuk kelas. Generasi muda, iaitu murid telah dibiasakan menghormati generasi yang lebih berusia dan berpengalaman, iaitu guru mereka. Guru juga menghormati dan mengasihi murid sejajar dengan bayangan masa lalu mereka sendiri.

Peralihan zaman mengakibatkan persekitaran pembelajaran juga mengalami perubahan. Jika pada zaman dahulu, murid akan cuba mengelak daripada berselisih dengan guru, hari ini guru pula yang terpaksa memberi laluan kepada murid. Di luar bilik darjah, sesetengah murid menganggap bahawa mereka tidak lagi berurusan dengan guru.

Bagi mengembalikan iklim sekolah yang mesra dan sihat, budaya memberi salam perlu disemarakkan semula. Setiap kali berselisih dengan guru, murid digalakkan memberi salam terlebih dahulu. Bagi masyarakat Islam, perbuatan memberi salam berstatus sunat, tetapi menjawab salam berstatus wajib.

Ucapan "assalamu alaikum" bersifat eksklusif untuk orang-orang Islam. "Salam" dalam ucapan berkenaan ialah satu ikrar doa yang khusus untuk kesejahteraan orang-orang yang beriman. Malah, istilah salam itu sendiri ialah kata dasar bagi Islam yang membawa erti keselamatan dan kesejahteraan dunia dan akhirat.

Kepala surat (letterhead) Rasulullah Salallahu Alaihi Wasallam kepada pembesar-pembesar bukan Islam dimulai dengan ungkapan Aslim Taslam, bermaksud Islamlah supaya kamu sejahtera. Jika orang bukan Islam mengungkapkan "assalamu alaikum", jawapan salam itu dibalas dengan "alaikum" sahaja yang bermaksud "atas kamu juga". Hal itu tidak ada kena-mengena dengan diskriminasi, melainkan ucapan salam berkenaan berkaitan langsung dengan pegangan aqidah (kepercayaan agama tawhid).

Di negara Barat, sapaan hi (disebut hai), good morning (selamat pagi), good afternoon (selamat tengah hari) menjadi kebiasaan ucapan salam. Mereka berjaya "mengeksport" kebiasaan itu di seluruh dunia ketika era penjajahan dan kekal hingga kini. Di Malaysia, terdapat juga ungkapan "selamat sejahtera" kerana dirasakan lebih bersifat sentuhan peribadi berbanding dengan "selamat pagi" yang merujuk kepada waktu, bukan orangnya.

Persefahaman masyarakat berbilang-bilang kaum dan kepercayaan sudah dipupuk sejak sekian lama di Malaysia. Proses integrasi dan sosialisasi berlaku dalam dunia pendidikan walaupun masih wujud sekolah-sekolah bersifat vernakular dan khusus. Paling tidak kurikulum kebangsaan dan keperluan persijilan telah memberi pendedahan asas tentang keperluan komunikasi dalam persekitaran yang pelbagai.

Di samping ucapan salam antara murid dengan guru, budaya memberi salam juga harus berlaku antara murid dengan murid sendiri. Di atas kertas, idea itu mungkin mudah, tetapi cabaran terhadap proses pelaksanaannya tetap berliku-liku. Hanya pendekatan dan strategi yang tepat dapat menjamin kejayaaannya...

No comments: