SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, April 26, 2011

MEREALISASIKAN SASARAN AKADEMIK DATUK RAUHI (HIGH TIME FOR PERAK EDUCATION)

Pertama sekali sekalung tahniah buat Pengarah JPN Perak yang baharu dianugerahi gelaran datuk oleh Paduka Seri Sultan Perak. Sebagai pegawai pendidikan yang memiliki pengalaman cukup luas di sekolah harian, sekolah bantuan modal dan sekolah berasrama penuh, Datuk Rauhi sememangnya kaya dengan idea-idea luar kotak pemikiran biasa. Dalam tempoh yang singkat, Datuk Rauhi telah berjaya membawa Perak keluar daripada kedudukan yang tidak sepadan dalam peperiksaan awam UPSR, PMR dan SPM, manakala STPM melonjak ke tempat pertama dari segi peratus kelulusan kebangsaan.

Datuk Rauhi sedia maklum akan realiti demografi murid di Perak yang unik. Pencapaian daerah Manjung, seperti Pantai Remis, petempatan nelayan di Bagan Datoh, kampung-kampung baru di Kopisan dan Lawan Kuda, ladang-ladang getah, Felda dan sekolah vernakular tentulah tidak sama dengan pencapaian budak bandar yang dekat dengan pemerhatian pihak berkuasa pendidikan. Banyak pendekatan yang perlu difikirkan bagi membantu murid bukan penutur jati bahasa Melayu supaya berasa lebih mudah, seronok dan teruja untuk belajar menerusi perantaraan bahasa kebangsaan.

Datuk Rauhi percaya bahawa jika sesuatu kerja dilakukan secara biasa-biasa, maka hasil dan keputusannya juga akan biasa-biasa. Justeru bagi memastikan berlakunya perubahan ke arah kegemilangan, mesti ada usaha luar biasa (x-factor). Slogan "Perak Sentiasa Di Puncak Kegemilangan" dilancarkan bagi menuju visi JPN Perak, iaitu melonjak kecemerlangan dalam pencapaian akademik, kokurikulum dan imej perkhidmatan.

Proses memindahkan slogan dan visi dalam bentuk tindakan lapangan, khususnya dalam konteks pembelajaran di bilik darjah tentulah tidak semudah melontarkan idea yang berbaris panjang (queing ideas). Bilik darjah ialah medan tempur sebenar dengan guru sebagai pemerintah yang bijaksana mendisiplinkan bala tentera (murid) supaya menang dalam pertarungan. Dalam sejarah pendidikan, kajian tentang pemadanan gaya pengajaran guru dengan gaya pembelajaran murid masih terus diperbaharui.

Tugas mengenal pasti pelaksanaan merealisasikan slogan dan visi JPN seterusnya perlu disambut oleh pejabat pelajaran daerah yang lebih dekat dengan sekolah-sekolah di bawah naungan mereka. PPD Kinta Utara misalnya berani menetapkan slogan "Kinta Utara Sentiasa Unggul", diikuti dengan visi mengekalkan kedudukan teratas dalam pencapaian peperiksaan awam, sukan dan kokurikulum. Dari segi modus operandi, misi PPD Kinta Utara ialah melaksanakan strategi berkesan bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti dalam peperiksaan awam, kokurikulum dan pengurusan.

Pencapaian slogan, visi dan misi JPN, serta PPD sangat bergantung kepada pencapaian setiap sekolah secara agregat. Maka, kepimpinan sekolah bertanggungjawab untuk memanjangkan sasaran akademik JPN dan PPD dalam bentuk unjuran statistik dan pelaksanaan program intervensi. Bola (tugas) terakhir terletak di tangan guru dan murid di dalam sesebuah bilik darjah.

Pembelajaran di bilik darjah pula sepatutnya akur dengan strategi yang diputuskan oleh setiap panitia mata pelajaran. Walaupun demikian, guru-guru masih berpeluang menggunakan segala idea kreatif dan diperbaharui (inovatif) sebagai amalan terbaik di bilik darjah. Kesediaan dan kesudian murid untuk belajar secara suci hati akan menjadi faktor kritikal ke arah merealisasikan sasaran akademik yang dimulakan oleh pasukan pemikir JPN Perak...

No comments: