Thursday, June 5, 2014
APA YANG TIDAK KENA DENGAN KAFE PEMANDU? (CONCERN AND SENSITIVITY IN DESIGN)
Medan selera di
aras satu terminal bas ekspres Amanjaya bergelap. Tiada tanda berlaku sebarang
kegiatan perniagaan makanan di situ sebagaimana sebelum ini. Mungkin nasib peniaganya
sama dengan di Mydin, Pusat Transformasi Desa (RTC) Gopeng yang terpaksa
tutup kerana pendapatan yang dikumpul tidak mampu menampung kos sewaan yang
tinggi.
Maka, pilihan yang
ada ialah di aras bawah, iaitu restoran mamak Di Naina yang beroperasi
24 jam. Namun, bukan semua orang boleh serasi dengan ‘air tangan’ mamak. Atau, kalau tekak tiada masalah,
hendak juga merasa masakan kampung misalnya.
Tinggal satu lagi
pilihan yang ada, tetapi kena keluar ke arah platform 17. Terpampang
papan tanda Kafetaria Pemandu di situ. Konsepnya sama dengan kafe pramugari di
lapangan terbang yang sebenarnya turut dibuka untuk orang awam yang berbelanja ciput.
Maklumat tentang
senarai makanan dan harga begitu jelas. Skrin televisyen yang besar juga memberi
keselesaan menonton walaupun ketika itu menayangkan drama TV3. Kelihatan
beberapa orang pemandu bas sedang menikmati makanan sambil berbual rancak.
Kerusi meja
bahagian tengah kosong sahaja, tiada ‘penghuni’. Semua pelanggan memilih
bahagian tepi dan belakang. Cuba teliti gambar di atas bagi menjawab
kemusykilan tersebut.
Penulis blog (PB)
juga berpindah ke bahagian tepi walaupun bau rokok memang tidak menyenangkan.
PB membuat pesanan nasi goreng pattaya dan air suam. Masakan yang sedap dan
kuat sup yang pekat dapat mengalihkan perhatian PB daripada memikirkan
persekitaran kafe yang tidak berapa kena itu.
Bayangkan ketika
berselera makan, tiba-tiba jelas kedengaran pam tandas (flush) atau
apa-apa bunyi yang bertentangan dengan suasana menikmati makanan. Mungkin ada
orang yang sudah terbiasa dan tidak kisah. Walaupun demikian, kebiasaan tidak
bermakna betul atau wajar.
Petugas kafe juga tidak boleh ambil mudah tentang penampilan diri. Kalaupun tidak mampu mencontohi
petugas kafe di hotel, sekurang-kurangnya biar nampak kemas dan budiman.
Barangkali garis panduan tentang pakaian petugas jualan makanan mesti
dikuatkuasakan dengan lebih tegas.
Kebijaksanaan
peribahasa ‘alah membeli menang memakai’ memang bertepatan dengan keadaan yang
berlaku. Apabila seseorang pengguna mementingkan keselesaan, dia perlu membayar
harga yang tertentu. Jika sebaliknya, dia terpaksa pasrah menerima layanan
seadanya di sesuatu premis yang dikunjungi.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment