Telah banyak penyelidikan dilaksanakan tentang keperluan medium bahasa yang sesuai dengan proses pembelajaran. Kajian Unesco sendiri mendapati bahawa proses pembelajaran akan lebih berkesan jika dikendalikan dalam bahasa tempatan (dan bahasa ibunda). Di United Kingdom sendiri, rakyat Scotland dan Wales bertegas tentang hak bahasa pengantar Scottish dan Welsh.
Antara hujah lapuk yang lazim terpacul daripada mulut pengkagum bahasa penjajah itu ialah tentang peluang pekerjaan dalam syarikat multinasional (MNC) dan urusan diplomatik. Siapakah yang dapat memberi jaminan bahawa jika anak muda kita berhabuk cakap orang putih akan diberi tempat dengan mudah tanpa sebarang diskriminasi dan prasangka? Lebih baik puak berkenaan mendapatkan data yang sah tentang hubung kait antara kebolehan berbahasa Inggeris dengan peluang bekerja di syarikat milik asing.
Dasar MBMMBI bukan bererti bahawa murid akan diasak supaya taksub kepada bahasa Melayu semata-mata, dan hilang minat untuk menguasai bahasa Inggeris, serta bahasa-bahasa asing yang lain. Malah, peruntukan waktu belajar bahasa Inggeris ditambah. Andai golongan yang berasa diri mereka bangsawan dan elit itu masih tidak berpuas hati, hantar sahaja anak mereka belajar di sekolah-sekolah antarabangsa di dalam negara, atau di luar negara.
Istilah-istilah yang digunakan dalam mata pelajaran sains dan matematik tidak jauh berbeza dengan istilah dalam bahasa Inggeris. Maka, murid-murid tidak menghadapi masalah andai kata mereka melanjutkan pengajian untuk kursus yang dikendalikan dalam bahasa Inggeris sama ada di politeknik, UiTM dan luar negara. Buktinya sudah ada, kerana begitu besar bilangan siswazah UKM yang menjalani pengajian sains dan perubatan dalam bahasa Melayu telah lulus dengan cemerlang apabila melanjutkan pengajian hingga ke peringkat tertinggi (Ph.D) di universiti terkemuka dunia tanpa perlu ijazah sarjana.
bersambung...
No comments:
Post a Comment