SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, April 26, 2012

"CERITA BAHARU" BAB 19 NOVEL MERENANG GELORA (THE SUBMERGED ICEBERG)

Pengarang novel:  Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan:  227 - 230

Watak utama:  Badri  (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak pembantu:  Siew Mei  (murid tingkatan 5 / "pengkagum rahsia" Badri)
                          :  Taufik  (rakan Badri / suka mengambil tahu)
                          :  Meng Kong  (penghuni asrama sekolah / bekas rakan subahat Shahrul / Kumar)

Latar tempat:  kantin sekolah / meja hujung menghala ke padang

Latar masa:  sesi persekolahan pagi / waktu rehat

Ringkasan bab

Ketika Badri, Siew Mei dan Taufik sedang menikmati makanan, Meng Kong datang menyertai mereka. Meng Kong mengagak Badri dianiaya oleh Shahrul. Meng Kong berasa hairan Shahrul sukar berubah walaupun dia ditolong oleh Badrul tempoh hari. Meng Kong juga berpendapat Kumar benar-benar insaf. Siew Mei mulanya diam sahaja, tetapi kemudian memuji Meng Kong yang kembali memberi tumpuan terhadap pelajaran. Badri sendiri buntu untuk menginsafkan Shahrul. Badri juga tahu menerusi Siew Mei bahawa Amran yang terbunuh ialah kawan Shahrul. Taufik pula memberitahu bahawa Shahrul dibela oleh ibu bapanya. Cikgu Jailani juga terpaksa ke rumah Shahrul untuk berbincang. Mereka pakat tertawa apbila Badri mengusik betapa Taufik cekap mencari berita.

Perwatakan:  peka / prihatin / ambil berat  (Meng Kong)
                  :  ramah / mesra / kelakar  (Badri)
                  :  berhati-hati / waspada (Siew Mei)
                  :  cekap mengumpul maklumat  (Taufik)

Latar masyarakat:  masyarakat yang peka / prihatin / ambil berat
                          :  masyarakat yang ramah / mesra / kelakar
                          :  masyarakat yang berhati-hati / waspada
                          :  masyarakat yang cekap mengumpul maklumat
                          :  masyarakat murid sekolah

Nilai murni:  kepekaan / keprihatinan
                :  keramahan / kemesraan
                :  kewaspadaan
                :  kecekapan / kebijaksanaan

Persoalan:  kepekaan / keprihatinan terhadap perkembangan rakan
               :  keramahan / kemesraan dalam komunikasi / pergaulan
               :  kewaspadaan terhadap orang yang tidak dikenali
               :  kebijaksanaan / kecekapan dalam mengumpul maklumat

Pengajaran:  kita hendaklah peka / prihatin / ambil berat terhadap perkembangan rakan
                 :  kita hendaklah ramah / mesra dalam komunikasi / pergaulan
                 :  kita hendaklah waspada terhadap orang yang tidak dikenali
                 :  kita hendaklah bijak / cekap dalam mengumpul maklumat

kbkk: sokongan yang diterima oleh watak utama ketika berhadapan dengan cabaran

No comments: