SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, October 14, 2014

SEJARAH PEPERIKSAAN MURID TINGKATAN TIGA (LOWER SECONDARY EDUCATIONAL MEASUREMENT)

Usaha memartabatkan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan kebangsaan telah menempuh jalan yang begitu mencabar. Pengenalan peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) sebagai pilihan kepada Lower School Certificate (LCE) yang setara dengan Junior Cambridge di United Kingdom. Kelayakan SRP memungkinkan seseorang itu melamar pekerjaan dalam sektor awam dan swasta secara terus, misalnya sebagai budak pejabat (peon) atau anggota keselamatan dalam usia awal remaja.

Bagi memperoleh SRP gred A, calon mesti lulus semua mata pelajaran, termasuk Ilmu Hisab (Matematik). Calon yang beroleh F9 untuk matematik termasuk dalam gred S, iaitu gagal SRP walaupun pencapaian mata pelajaran lain memberangsangkan. Pada ketika itu Sejarah dikenali sebagai Tawarikh, manakala Geografi pula ialah Ilmu Alam.

Pada tahun 1993, SRP digantikan dengan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang tidak lagi berdasarkan agregat lima mata pelajaran terbaik. Calon dikurniakan gred A hingga G, tetapi tidak boleh mencatat satu pun gred G bagi tujuan persijilan. Katakan seorang calon beroleh 8A, tetapi gagal dalam satu mata pelajaran elektif, dia dikira sebagai gagal PMR.

Pembantah sistem peperiksaan berpusat kemudian berjaya memberi tekanan di seluruh dunia, termasuk Malaysia sehingga muncul konsep pentaksiran berasaskan sekolah (PBS). Namun, kesesakan akses kemasukan markah atas talian menyebabkan PBS mengalami penjenamaan semula, iaitu pentaksiran tingkatan tiga (PT3). Segala pentadbiran instrumen PT3 disediakan oleh pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), tetapi pemasangan item dilakukan di sekolah dengan tatacara operasi piawai (S.O.P) yang begitu ketat.

...

...

...

...

...

...

No comments: