Yang dihormati, Encik......., guru Bahasa Melayu 4S5, dan rakan-rakan yang dikasihi.
Berdasarkan peristiwa yang disebutkan, saya dapat memadankannya dengan beberapa elemen komsas, iaitu:
1 Perwatakan Azfa Hanani ialah jujur.
2 Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang jujur / masyarakat murid sekolah.
3 Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah kejujuran.
4 Persoalan yang timbul ialah kejujuran dalam persahabatan.
5 Pengajarannya ialah kita seharusnya berlaku jujur dalam persahabatan.
Peristiwa kedua ialah Azfa Hanani tidak menjabat salam yang dihulurkan oleh Ekran, pengerusi persatuan pelajar tingkatan 5. Sebaliknya Hanani memohon maaf. Ekran segera mengerti dan terus beredar.
1 Perwatakan Azfa Hanani ialah tegas diri.
2 Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang tegas / masyarakat yang berpegang pada prinsip.
3 Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah ketegasan.
4 Persoalan yang timbul ialah ketegasan dalam mempertahankan prinsip.
5 Pengajarannya ialah kita seharusnya tegas dalam mempertahankan sesuatu prinsip.
Peristiwa ketiga ialah provokasi / riak permusuhan yang cuba ditimbulkan oleh Laili semasa amali fizik. Laili sengaja melabel Hanani sebagai berlagak kerana berbeza semasa kelas bahasa Inggeris, kali ini Hanani dapat menjawab soalan Cikgu Sani dengan yakin dan tepat. Hanani mengetap bibir walaupun dimaklumkan oleh Ellina bahawa Laili memang tidak sebulu dengan arwah Tengku Murni.
1 Perwatakan Azfa Hanani ialah mudah terasa.
2 Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang mudah terasa / sensitif.
3 Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah kesabaran (tidak bertindak balas melulu).
4 Persoalan yang timbul ialah kesabaran dalam menghadapi provokasi / permusuhan.
5 Pengajarannya ialah kita seharusnya sabar dalam menghadapi provokasi / permusuhan.
Peristiwa keempat ialah apabila Azfa Hanani terkejut apabila Tengku Ellina memberitahu bahawa Laili masih sangsi akan kematian Tengku Murni. Hingga kini beg duit yang mengandungi kad pengenalan dan kad ATM Tengku Murni belum ditemui. Abang Mazran dan Kak Finaz tidak pernah menceritakan hal itu kepadanya.
1 Perwatakan Azfa Hanani ialah sentiasa bersangka baik / mudah percaya.
2 Latar masyarakat yang diwakili oleh Azfa Hanani ialah masyarakat yang bersangka baik.
3 Nilai yang diamalkan oleh Hanani ialah sangka baik / ketulusan.
4 Persoalan yang timbul ialah bersangka baik terhadap orang lain.
5 Pengajarannya ialah kita seharusnya bersangka baik terhadap orang lain.
Sebagai maklumat tambahan, latar tempat bagi keseluruhan bab lima ini ialah di sekitar kawasan sekolah, iaitu di kelas bahasa Inggeris, di makmal fizik, dan bilik persatuan tingkatan 5. Latar masa keseluruhannya pada waktu persekolahan sesi pagi. Antara elemen saspens yang menarik perhatian saya untuk membaca novel Azfa Hanani seterusnya ialah tentang permusuhan yang dicetuskan oleh Laili dan geng budak glamur.
Sekianlah sahaja pembentangan bab 5, Sebagai Murid Baharu, novel Azfa Hanani. Terima kasih atas kesabaran dan perhatian cikgu dan rakan sekalian. Saya bersedia menjawab sebarang kemusykilan jika ada.
Terima kasih. Wassalam.
***************************************************************************************************************
Contoh soalan:
Jawapan:
3 comments:
Boleh tak anda bagi saya contoh lisan Cerpen tajuk Budi Semangkuk Daging ?
Dan Saya juga inginkan sinopsis yg paling ringkas dan mudah diingati :D
cikgu saya calon persendirian tahun ni.. saya dah 5 tahu tinggalkan sekolah. jadi macam mana ye kalau nak jawab ujian lisan ni sedangkan buku yang saya ade cuma buku latihan dan hanya belajar dari internet..
Salam unknown,
jumpa balik bekas guru bm do sekolah lama. itu yang terbaik
Post a Comment