1 + 1 = ?; 6 - 1 = ?
1. JAWAPAN MESTI BETUL
Dalam kehidupan, terdapat banyak jawapan betul yang kedua dan seterusnya. Situasi inilah yang berlaku terhadap pemikir, pencipta, penjelajah terbaik sejak dahulu kala.
2. MESTI LOGIK
Keterlaluan dalam pemikiran logik menyekat imaginasi. Kadangkala kita mesti mendengar gerak hati (deria keenam)
3. IKUT PERATURAN
Tekanan budaya, jangan cuba menggoncang sampan. Buat perkara mengikut kelaziman. Jika hanya mengulang-ulang perkara yang serupa, tiadalah penambahbaikan.
4. MESTI PRAKTIKAL
Imaginasi melangkaui realiti @ pengetahuan sedia ada.
Musuh kreatif sentiasa membunuh idea baru. Nasib baik orang kreatif bersikap degil dan tidak mudah mengalah. Edison & Harland gagal beribu-ribu kali sebelum mencetus inovasi.
5. BERMAIN-MAIN ITU TIDAK SERIUS
Kunci minda terbuka di taman permainan mental. Kalah sekalipun kita belajar. Kita bermain dengan idea sebelum dipindahkan menjadi proses sebenar.
6. ITU BUKAN BIDANG SAYA
Kita sanggup meminjam idea bidang lain selagi ia berguna
7. HINDARI KETIDAKPASTIAN
Ada ketikanya ketidakpastian menjadi rangsangan imaginasi.
Provokasi menjana idea baru. Separuh drp 8 ialah 0, 3, E, M
8. JANGAN KELIHATAN BODOH
Kita tidak semestinya akur dengan majoriti. Tambahan pula idea baru tidak terbentuk dalam persekitaran kepatuhan. Idea gila-gila mungkin benar!
9. JANGAN BUAT SILAP
Insan kreatif menyedari nilai kesilapan sebagai batu loncatan idea baru.
Penemuan dimulakan dengan andaian yang salah / idea yang pernah gagal.
Brazil dijumpai kerana kapal hanyut. Amerika dijumpai kerana salah sangka
10. SAYA TIDAK KREATIF
Inilah halangan paling membinasakan!
Insan kreatif memiliki keyakinan dan kepercayaan bahawa ideanya bakal diterima kelak
No comments:
Post a Comment