Refleksi aktiviti pembelajaran murid
Matematik Tambahan ialah mata pelajaran baharu yang diperkenalkan kepada murid tingkatan empat. Kandungan dan pendekatannya lebih bersifat abstrak. Murid yang lambat menangkap penggunaan simbol seperti x, y, alpha, beta , dy/dx, dan istilah khusus akan terpinga-pinga jika tidak mendapat bimbingan dan dorongan yang secukupnya. Peranan guru ialah membawa dunia yang abstrak itu ke alam konkrit, iaitu pengalaman sebenar murid di dunia nyata.
Semua pemboleh ubah yang diperkenalkan hendaklah jelas dan murid diberi peluang menguasainya menerusi pedoman kemahiran generik pembelajaran matamatik tambahan. Murid yang lebih cekap boleh diberi peranan membimbing rakan yang menghadapi kesukaran. Tugasan susulan (penilaian formatif) sebaik-baiknya direka bentuk berdasarkan tahap pencapaian murid yang berbeza-beza.
Dalam kes Damak di atas, pengalaman buruk semasa pertama kali mengenali guru Matematik Tambahannya menyebabkan dia tercicir tanpa dipulihkan oleh guru yang berkenaan. Sudah jelas bahawa Damak seorang murid yang sentimental, iaitu terbawa-bawa oleh emosi. Maka, Pak Jusuf harus menggunakan segala ilmu pedagogi dan psikologi semasa menjalani latihan perguruan bagi membantu murid seperti Damak.
Pemerhatian Aktiviti Pembelajaran
Andaikan Pak Jusuf diarahkan menjalankan kajian tindakan terhadap sekumpulan murid seperti Damak supaya intervensi dapat dilaksanakan bagi meningkatkan pencapaian mereka. Setelah mengenal pasti isu keprihatinan pembelajaran murid sentimental, dia harus mencari dapatan penyelidikan atau saranan pakar bagi mengungkapkan masalah kajian dengan lebih jitu. Pengetahuan tentang gaya pembelajaran murid sentimental bakal membantu Pak Jusuf merancang program intervensi.
Murid sentimental mudah hanyut dan menarik diri. Pak Jusuf harus memerhatikan perkembangan minat dan penglibatan murid sentimental. Jika murid sentimental didapati mula hendak tenggelam punca, Pak Jusuf mesti cepat-cepat meyelamatkan mereka.
Pencapaian murid ialah bayangan kebolehan guru. Jika Pak Jusuf hanya masuk kelas untuk menghabiskan sukatan pelajaran, memuji murid pintar dan mengherdik murid yang ketinggalan, hakikatnya Pak Jusuf ialah guru yang gagal, tidak kompeten dan tidak layak bergelar seorang pendidik yang budiman. Pak Jusuf patut menjalani latihan semula untuk menghidupkan permit keguruannya!
Tindakan / Perancangan
Langkah intervensi mungkin memerlukan pendapat kedua. Maksudnya, cadangan secara individu mungkin bersifat "syok sendiri" jika tidak dirujuk kepada rakan yang sama bidang atau dapatan penyelidikan yang autentik. Setelah disenarai pendek dan disaring, Pak Jusuf boleh memilih satu langkah intervensi terhadap kumpulan murid sentimental (kumpulan rawatan) dan murid pintar sebagai kumpulan kawalan.
Data, sama ada kuantitatif atau kualitatif, boleh dicatat dalam jurnal atau buku log kajian. Tempoh masa tertentu, misalnya sebulan, hendaklah ditetapkan. Pada akhir tempoh berkenaan, kedua-dua kumpulan kawalan dan rawatan akan diberi penarafan menerusi instrumen pengukuran yang bersesuaian.
Jika intervensi pertama itu masih kurang berjaya, langkah intervensi yang lain boleh diulang uji dalam pusingan seterusnya. Pak Jusuf tidak boleh berputus asa dalam melayani murid sentimental. Cabaran mengubah tingkah laku dan meningkatkan minat mereka dalam proses pembelajaran mata pelajaran seabstrak Matematik Tambahan ialah tugas asasi yang menjadi ikrar keguruan Pak Jusuf...
Perbincangan
Segala butiran kajian tindakan yang bermula daripada refleksi, pemerhatian, dan perancangan didokumentasikan dalam sebuah laporan. Data-data mentah dianalisis, serta dimurnikan. Dapatan dikaitkan semula dengan isu keprihatinan yang dipilih sebagai masalah kajian.
Kesimpulan yang berkaitan dengan intervensi dan pengetahuan tentang bidang keprihatinan dibincangkan secara khusus berdasarkan implikasi dapatan kajian. Saranan penambahbaikan juga dicatatkan untuk kajian lanjutan. Pendek kata, kajian tindakan tidak berakhir dengan sekali pusingan sahaja...
No comments:
Post a Comment