SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, March 21, 2012

KEPUTUSAN SPM 2011 LEBIH BAIK: TAHNIAH KEPADA SEMUA (THE CELEBRATION OF SUCCESSFUL LEARNING)

Sejumlah 559 orang calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) memperoleh semua A+ dalam mata pelajaran yang diambil. Gred purata nasional pula ialah 5.04. Kedua-dua ukuran berkenaan mencatat peningkatan, berbanding dengan 506 calon dan 5.19 pada tahun 2010.

Bilangan calon yang menduduki SPM 2011 ialah sebanyak 468,808 orang. Sepintas lalu perbandingan pencapaian SPM 2011 dengan SPM 2010 ialah:

                                                                 2011                             2010
         
          Bilangan calon semua A+                   559                               506

          Gred purata nasional                         5.04                              5.19

          Calon SMK semua A+                      506                               363

          Calon bukan SMK semua A+              53                                 40

          Bilangan mata pelajaran meningkat    63 / 112

          Negeri terbaik                                  Terengganu

          Sekolah terbaik                                SM Sains Alam Shah, Cheras

Pertama sekali, tentu ucapan setinggi-tinggi syabas dan tahniah kepada calon-calon yang berjaya, kepada ibu bapa, kepada guru dan sekolah, kepada seluruh peringkat organisasi pendidikan dan semua pihak berkepentingan yang telah bertungkus-lumus dan menyediakan reka bentuk strategi pembelajaran terbaik kepada generasi muda negara. Begitu banyak sumber masa, tenaga dan wang ringgit telah diperuntukkan sebelum sesuatu kejayaan seperti itu menjadi kenyataan. Pepatah Inggeris lama mengatakan bahawa kota Rom tidak dibina semalaman.
seorang calon cemerlang kelainan upaya terharu menatap slip keputusan SPM 2011

Calon cemerlang yang diwawancara oleh media mengatakan punca kejayaan mereka ialah berkat doa restu semua pihak, amalan doa, bacaan Yasin, solat hajat, konsistensi pembelajaran dan tumpuan di bilik darjah. Kebanyakan wajah calon cemerlang ialah citra keperibadian budiman dan mementingkan adab sopan. Mereka perlu ditonjolkan sebagai kelompok rujukan kepimpinan generasi muda yang memiliki pakej modal insan yang boleh mara lebih jauh dalam kehidupan.

Sudah tentu akan muncul pelbagai andaian, anggapan, intrepretasi, spekulasi, dan tafsiran yang dilakukan secara amatur dan profesional. Persepsi para amatur (bukan pakar pentaksiran dan pendidikan) lazimnya akan memberi penyataan rambang seperti berikut:

            1   graf skor markah telah direndahkan

            2   peningkatan pencapaian boleh dimanipulasikan

            3   kualiti calon tidak sehebat mana ketika di universiti dan sesi temu duga

Pandangan berat sebelah dan tidak adil seperti di atas tidaklah menghairankan. Mereka bukan sahaja amatur, bahkan tiada skala ukuran yang sah, melainkan prasangka dan pandangan negatif. Majikan swasta yang sombong selalu mengatakan siswazah universiti tempatan tidak pandai berkomunikasi, khususnya dalam bahasa Inggeris yang masih sangat agung buat mereka.

Hakikatnya, perspektif dan sikap orang-orang seperti mereka yang mesti dibetulkan. Mereka masih berkhayal tentang masa lalu mereka yang kononnya sangat hebat dan enggan menerima perubahan yang dialami oleh generasi Y kini. Mereka juga menutup mata terhadap segala pengorbanan dan susah payah yang dilalui oleh semua pihak dalam menyediakan pengalaman pembelajaran yang terbaik kepada generasi pewaris bangsa dan umat.

Kembali kepada pandangan profesional dan adil. Aksesibiliti terhadap pembelajaran masih kuat dipengaruhi oleh latar belakang sosioekonomi murid. Maka, calon sekolah bandar masih jauh mengatasi pencapaian calon luar bandar. Kementerian Pelajaran telah menyatakan komitmen untuk melakukan transformasi terhadap mutu pendidikan murid luar bandar yang mungkin memerlukan pendekatan yang berbeza...

No comments: