Muka surat rujukan: 153 - 161
Watak utama: Badri (murid tingkatan 5 / pengawas sekolah)
Watak penentang / protagonis: Kumar, Shahrul (murid nakal tingkatan 5, bekas rakan subahat Meng Kong)
Watak sampingan: Meng Kong (murid tingkatan 5 / anak Encik Tan / bekas penjual telefon bimbit curi)
: Taufik (penghuni asrama / rakan Badri)
: Saiful (teman sebilik Meng Kong di asrama)
: Ranjit, Koh (penghuni asrama)
: Cikgu Kamarul (warden asrama)
: Cikgu Jailani (guru disiplin)
Latar tempat: asrama sekolah / dewan makan
: kawasan sekolah / bilik guru
Latar masa: petang / malam (Saiful mengajak Meng Kong ke dewan makan asrama)
: waktu rehat sesi persekolahan pagi (Shahrul cuba menumbuk Meng Kong)
Ringkasan bab
Perwatakan: berani / tegas (Badri, Cikgu Jailani)
: peramah / mudah mesra (Taufik, Saiful, Ranjit, Koh)
: patuh / taat / mendengar kata (Meng Kong akur akan arahan Encik Tan untuk tinggal di asrama)
: degil (Shahrul, Kumar)
Latar masyarakat: berani / tegas (Badri, Cikgu Jailani)
: peramah / mudah mesra (Taufik, Saiful, Ranjit, Koh)
: patuh / taat / mendengar kata (Meng Kong akur akan arahan Encik Tan untuk tinggal di asrama)
: degil (Shahrul, Kumar)
Nilai murni: keberanian / ketegasan
: keramahan / kemesraan
: kepatuhan / ketaatan / keakuran
: kedegilan
Persoalan: keberanian / ketegasan dalam menjalankan tugas / melaksanakan amanah
: keramahan / kemesraan dalam komunikasi / pergaulan
: kepatuhan / ketaatan / keakuran terhadap suruhan ibu bapa
: kedegilan murid nakal di sekolah
Pengajaran: kita hendaklah berani / tegas dalam menjalankan tugas / melaksanakan amanah
: kita hendaklah ramah / mudah mesra dalam komunikasi / pergaulan
: kita hendaklah patuh / taat / mendengar kata ibu bapa
: kita janganlah degil untuk berubah sikap
kbkk: unsur saspens dalam konflik antara watak
No comments:
Post a Comment