SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, July 6, 2011

CERPEN "PENANGGUNGAN" KOMSAS TINGKATAN 4 (ANXIETY AND OVERREACT IN LIFE)

Pengenalan

Karya Wijaya Mala yang dimuatkan dalam antologi Dirgahayu Bahasaku, muka surat 155 - 165 ini bertemakan kepentingan menerima hakikat atau kenyataan hidup. Kapten Mamat berusaha meredakan tekanan yang dialami oleh Masnah, sepupu isterinya yang menjadi janda akibat kematian Baharum, kelasi kapal dari atas tiang agung ke geladak. Kapten Mamat sendiri sebenarnya tertekan dengan kejadian yang berlaku di dalam kapal kendaliannya.

Judul "Penanggungan" diambil daripada sahutan isteri Kapten Mamat pada muka surat 165, "Tanggunglah. Selagi kita masih hidup, segala-gala di depan mata, itulah penanggungan. Tanggunglah sampai mati."

Sinopsis

Kenangan Kapten Mamat terhadap peristiwa yang menimpa Baharum terhenti apabila mendengar isterinya mempelawa Masnah dan anaknya Bahar berjumpa dengan Kapten Mamat. Walaupun Kapten Mamat sanggup melihat mayat Baharum yang mati berdarah, dia tidak pula sanggup (tega) melihat Masnah dan Baharih berdukung, serta seorang lagi anak yang hilang tempat bergantung. Bahar sibuk bertanyakan perihal bapanya. Kapten Mamat cuba memberi jaminan bahawa Masnah dan Bahar akan dibela oleh kesatuan. Masnah meluahkan perasaan sedihnya, tetapi nasihat Kapten Mamat yang terbawa-bawa dengan pangkatnya itu ditegur oleh isterinya. Masnah bertambah runsing, bercakap yidak keruan, lalu akhirnya pitam. Mujur Masnah cepat pulih setelah diberi bantuan kecemasan. Kapten Mamat kemudian menyedari dia tidak boleh bercakap tentang teori yang bukan-bukan lagi. Kapten Mamat sebaliknya menggesa Masnah supaya berusaha mengatasi kebodohan, dan tunduk kepada hukum alam. Kata-kata sokongan isteri Mamat akhirnya menyebabkan Masnah akur...

bersambung

No comments: