SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, July 1, 2011

PENGALAMAN MENGAJAR BAHASA INGGERIS DI LUAR BANDAR (MATCHING LEARNER'S ACQUISITION DEVICE)

Semasa melapor diri di SMK Sultan Abdullah, Chenderung Balai (SMSA), penulis blog (PB) bertemu semula dengan Tuan Haji Azhari bin Arbi, bekas guru ekonomi PB. Beliau meminta PB mengajar bahasa Inggeris tingkatan 3. PB menerima tugas itu atas kjepercayaan pengetua.

Kira-kira 90 peratus murid SMSA ialah keturunan Jawa. Setelah beberapa kali masuk kelas, PB dapati mereka boleh menulis dalam bahasa Inggeris dengan agak baik. Masalah yang dihadapi ialah dari segi pertuturan, khususnya untuk komunikasi yang lebih bersifat formal.

Pemimpin yang terlalu pintar mungkin tidak berpadanan dengan majoriti pengikut yang biasa-biasa sahaja. Begitu juga dengan guru yang terlalu ke hadapan tidak padan dengan rentak pembelajaran murid, khususnya apabila membabitkan bahasa asing.

Tugas pertama PB ialah menjadikan bahasa Inggeris seronok untuk dipelajari. Suntikan unsur kecindan dan lucu mesti diutamakan supaya murid terus memberi perhatian. Mereka diberi jaminan bahawa segala kesilapan yang berlaku semasa aktiviti pembelajaran akan dipandang secara positif.

bersambung...

No comments: