SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, May 13, 2012

MALAYSIA JUARA HOKI REMAJA ASIA (JUNIOR SQUAD CREATES MIRACLE)

Ketika pasukan senior kecundang dalam misi Olimpik, skuad hoki remaja bawah 20 tahun negara memberikan sinar baharu yang dinantikan. Mereka membenam Pakistan 2-1 dalam perlawanan akhir kejohanan remaja Asia kali ke-7 di Stadium MBM Bukit Serindit, Melaka Bandaraya Bersejarah sebentar tadi. Sebelumnya, India dan Korea Selatan turut menjadi mangsa.

Percaturan taktikal Mohamad Dharmaraj Abdullah, jurulatih berpengalaman nyata menjadi. Momentum kemenangan ke atas skuad remaja Australia dalam saingan akhir kejohanan jemputan Sultan Johor tempoh hari masih berterusan. Terbukti bahawa faktor nasib baik bukan penentu mutlak kemenangan terhadap pasukan yang berstatus gergasi dunia.
Kedua-dua gol dijaringkan dalam separuh masa pertama. Asakan Pakistan dalam saingan babak kedua berjaya dinafikan dengan cemerlang oleh benteng pertahanan negara. Malah, Mohd Hazrul Faiz bin Ahmad Sobri,17, penjaga gol remaja negara telah dinobatkan sebagai pemain harapan kejohanan. Sebahagian pemain skuad negara datang dari Sekolah Sukan Bukit Jalil dan Bandar Penawar.

Kemenangan bergaya ke atas Pakistan itu akan menjadi azimat untuk memberi saingan terbaik untuk kejohanan remaja dunia yang dijadualkan pada tahun hadapan. Gergasi Eropah seperti Britain dan Sepanyol, serta wakil Amerika Selatan, iaitu Argentina bukan calang-calang pasukan. Namun, skuad remaja negara mesti yakin akan keupayaan sendiri yang kini digeruni oleh lawan-lawan ternama.
Nor Azlan bin  Abu Bakar (berjambang), antara pembantu jurulatih negara

Hoki masih dianggap sebagai bertaraf rekreasi di kebanyakan negara termasuk Britain, Belgium, Peranchis, Sepanyol dan Switzerland. Di Malaysia sendiri, penonton masuk ke stadium hoki secara percuma. Kapasiti muatan stadium hoki pula hanya antara 5,000 hingga 10,000 orang penonton. Malah, hoki ais lebih popular kerana disertai kebanyakan negara maju.

Namun, pemain-pemain hoki masih boleh cari makan. Kebanyakan bank perdagangan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) mengambil pemain hoki sebagai "kakitangan" bagi menubuhkan pasukan hoki untuk bersaing dalam liga kebangsaan. Sama ada tujuan nama baik atau penyesuaian cukai, sumbangan organisasi korporat itu sangat berbaloi...

Catatan gol:  Faisal Shaari, minit ke-2 (sudut penalti); Mohd Syamim Mohd Yusof, 18 (gol padang); Irfan, 42 (gol padang).

pelaburan berbaloi: pemilik QPR (Tony Fernandez, Malaysia), pemilik Man City (Sheikh Mans0ur, Abu Dhabi)

Mutakhir:  Manchester City muncul sebagai juara baharu EPL menerusi kemenangan dramatik dalam masa kecederaan untuk membenam cabaran pasukan milik Tony Fernandez dari Malaysia, Queens Park Rangers dengan 3-2. QPR yang bermain dengan sepuluh orang pemain setelah seorang pemain pertahanan mereka dibuang padang dan kekal mendahului 2-1 hingga ke minit 90. Sergio Kun Aguiro merembat gol kemenangan pada minit 90 + 3, menyusul gol penyamaan Edin Dzeko untuk memadamkan kemenangan tipis Manchester United ke atas Sunderland hasil gol tunggal Wyne Rooney.
kongsi detik gembira bersama isteri dan anak-anak


City telah menunggu detik gemilang itu selama 44 tahun. Sejak kelab diambil alih oleh Sheikh Mansur, bilioner UAE, City menerima suntikan dana hampir RM 10 bilion untuk membawa pemain-pemain hebat dari seluruh dunia. Namun, hakikat yang lebih menarik ialah kemenangan masih boleh tercapai walaupun secara konservatif kelihatan mustahil!

No comments: