Pengarang novel: Ruslan bin Ngah, 45
Muka surat rujukan: 254 - 260
Watak utama: Badri / Dr. Badri (bekas pengawas sekolah / siswazah perubatan dari Ireland)
Watak pembantu: Jamil (rakan karib persekolahan Badri / siswazah hotel dan pelancongan, UiTM / pemilik resort)
: Taufik (rakan karib Badri / Jamil / siswazah perniagaan / pemilik resort / suka mengambil tahu)
Latar tempat: resort milik Jamil
Latar masa: setelah tamat pengajian tinggi masing-masing
Ringkasan bab
Badri yang baru tamat pengajian perubatan dari Ireland berkunjung ke resort milik Jamil bersama Taufik. Badri mendesak Jamil bercerita kisah kejayaan dirinya setelah menghilangkan diri dahulu. Jamil sebenarnya dihantar bersekolah di kampung neneknya ke Sarawak bagi mengelakkan pengaruh Amran dan Shahrul. Badri tidak dimaklumkan kerana bapa Jamil bimbang maklumat itu terlepas kepada Amran. Taufik pula memupuk minat dalam bidang perniagaan resort hasil pengalaman bekerja di resort bapa saudara Badri. Seterusnya, Taufik memberitahu bahawa Shahrul dan Kumar menjadi rakan kongsi bengkel kereta di Kuala Lumpur setelah tamat pengajian politeknik. Nadira, lulusan diploma fesyen UiTM telah membuka butik dan menjadi milik (isteri) Shahrul. Meng Kong mengambil alih perniagaan ayahnya dan membuka lebih banyak cawangan. Shahrul yang sering berkunjung ke resort Jamil juga membuka rahsia bahawa setelah Kumar enggan meletak telefon bimbit ke dalam beg Badri, dia sendiri mendaftarkan telefon bimbit atas nama datuknya. Cikgu Jailani sudah bersara. Tiba-tiba Jamil mengusik Badri tentang Siew Mei yang telah bergelar doktor gigi. Badri hanya menahan malu. Dia bakal bertugas di Hospital Besar Kuala Lumpur bagi memenuhi syarat tajaan biasiswa kerajaan. Ombak yang memukul pantai dan laut lepas menjadi ingatan untuk Badri merenangi gelora kehidupan lalu dan masa hadapan...
Perwatakan: setia kawan
: berterus terang / jujur
: suka mengusik / kelakar / mesra
: pemalu
Latar masyarakat: masyarakat yang setia kawan / ramah
: masyarakat yang berterus terang / jujur
: masyarakat yang suka mengusik
: masyarakat yang pemalu
Nilai murni: kesetiakawanan, kejujuran, kemesraan / keramahan, hemah tinggi
Persoalan: kesetiakawanan yang berkekalan / berpanjangan
: kejujuran dalam komunikasi / persahabatan
: kemesraan / keramahan sesama rakan
: hemah tinggi dalam pergaulan
Pengajaran: kita hendaklah mengekalkan semangat setia kawan (sampai bila-bila)
: kita hendaklah jujur / berterus terang dalam komunikasi / persahabatan
: kita hendaklah mesra / ramah sesama rakan
: kita hendaklah berhemah tinggi dalam pergaulan
kbkk: kematangan watak utama dalam menghadapi cabaran kehidupan / pergolakan / konflik
1 comment:
rindunya cite ni...
Post a Comment