Perbincangan
Watak dan Perwatakan:
1 Amira remaja yang taat (hujah: peristiwa 1)
2 Jacinta remaja yang perasa / sensitif (p3)
3 Pak Lias bertolak ansur (p5)
4 O'hara cepat berprasangka / peka terhadap saingan (p6)
Latar Masyarakat:
1 Masyarakat yang taat (p1)
2 Masyarakat yang mudah terasa / sensitif / tersinggung (p3)
3 Masyarakat yang mementingkan masa (p4)
4 Masyarakat yang bertolak ansur (p5)
5 Masyarakat yang peka terhadap saingan / masyarakat yang cepat berprasangka
Nilai:
1 Ketaatan (p1)
2 Menghargai masa (p4)
3 Bertolak ansur (p5)
4 setia kawan (p2, Jacinta sangat masak dengan perangai Amira)
Persoalan:
1 Ketaatan dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kebijaksanaan dalam pengurusan masa (p3)
3 Bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
Pengajaran:
1 Kita hendaklah taat dalam mengerjakan suruhan agama (p1)
2 Kita hendaklah bersabar / bertenang dalam sesuatu urusan (p2)
3 Kita hendaklah berani berhadapan dengan masalah / jangan sentiasa mengelak daripada masalah (p3)
4 Kita hendaklah bijak menguruskan masa (p4)
5 Kita hendaklah bertolak ansur dalam sesuatu urusan (p5)
6 Kita janganlah cepat menaruh prasangka sebelum jelas kedudukan perkara sebenar (p6)
Latar tempat:
1 stesen kereta api Dahan Hijau (p1, p2, p3, p6)
2 di dalam kenderaan pacuan empat roda (p4)
3 berhampiran sungai (p5)
Latar masa:
1 Awal pagi (p1 hingga p6)
Elemen kbkk:
1 teknik penceritaan: imbas kembali (p3); sudut pandangan orang ketiga (keseluruhan bab)
Nota: Cara menulis latar masyarakat juga boleh merujuk kepada status usia watak, kerjaya, lokasi dan kumpulan mereka. Seorang watak sudah memadai untuk mewakili sesuatu latar masyarakat. Contohnya, masyarakat pensyarah, masyarakat pelajar sekolah, masyarakat yang bermasalah keluarga, masyarakat zaman internet, dan lain-lain. Huraian masih merujuk kepada peristiwa yang sama.
No comments:
Post a Comment