(penceramah menguji semua peserta menyebut susunan angka bagi memastikan tugasan dipenuhi, sambil meminta nombor yang berulang / yang sama ditukar kepada nombor lain)
Sekarang terbalikkan susunan angka tadi selari dengan angka asal. Kemudian ditolakkan. Contoh:
ABC
- CBA
_______
DEF
_______
Katalah jawapannya DEF. Sekarang terbalikkan pula susunan DEF secara selari, iaitu FED. Kemudian campurkan semula dengan DEF. Contoh hitungan:
DEF
+ FED
_______
???
_______
(Uji jawapan 2, 3 orang peserta. Pasti sebahagian besar peserta akan kaget dengan jawapan. Penceramah merangkap pemudah cara seterusnya membimbing pelajar membuat beberapa kesimpulan)
1 Peserta memilih angka yang berbeza setiap orang, tetapi jawapan ???
- pemimpin menghormati pendapat yang berbeza;
- kaedah / cara / pendekatan / langkah mungkin berbeza, tetapi matlamatnya tetap ???
2 ??? mungkin satu wawasan, satu destinasi yang hendak dituju, impian yang dikongsi bersama-sama
3 Pemimpin menggembleng semua kekuatan (angka asal yang berbeza) dalam kalangan subordinat
4 Pemimpin mesti menggunakan komunikasi berkesan: cakap jelas, bahasa mudah difahami
5 Pemimpin ialah pendengar yang terbaik terhadap tema lisan / isyarat subordinat
Peserta yang dihormati,
Sekarang kita beralih kepada aktiviti kedua. Lihat gambar rajah yang dipaparkan dengan teliti. Semua segi empat yang peserta lihat ialah segi empat sama, iaitu panjang dan lebarnya sama ukuran.
Hitung jumlah segi empat sama yang peserta lihat
(Mungkin ada peserta spontan menjawab 16. Penceramah mengatakan "bagus", tetapi mungkin ada jawapan yang lain. Teruskan sehingga bilangan ?? disebutkan. Sekali bimbing peserta membuat beberapa kesimpulan).
1 Pemimpin menghargai pandangan subordinat yang sepintas lalu
2 Pemimpin membawa subordinat bukan sahaja melihat yang zahir (tersurat), tetapi juga yang tersembunyi (tersirat)
3 Pemimpin mempunyai kaedah untuk memancing dan merebut perhatian subordinat
4 Pemimpin mempamerkan teladan mencintai ilmu
5 Pemimpin senantiasa mempromosikan idea-idea yang hebat dan cemerlang
Peserta yang dimuliakan,
Terdapat banyak pendapat tentang kepimpinan. Ada orang kata pemimpin memang dilahirkan dengan bakat kepimpinan, atau seperti ungkapan John P. Kotter dalam bukunya Leading Change, "in the most commonly historical model, leadership is the province of the chosen few". Dalam pemikiran cara lama, kepimpinan ialah milik segelintir manusia pilihan.
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda, kullukum ra'in wa kullukum mas'ulun an ra'iyyatih. au-kama qala. Tiap-tiap kamu ialah pemimpin, dan tiap-tiap seorang kamu akan ditanya tentang kepimpinan kamu.
Cerdik pandai Barat mengatakan kepimpinan ialah proses mempengaruhi orang lain bagi mencapai sesuatu matlamat organisasi. Dalam Islam, kepimimpinan ialah amanah keagamaan. Pemimpin dikehendaki melaksanakan amanah memegakkan agama dan menjalankan urusan dunia dengannya, iqamatuddin wa siyasatu'd-dunya bihi.
Dengan mengambil model kepimpinan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wasallam, kita boleh menyenaraikan beberapa ciri yang boleh dijadikan panduan oleh para peserta:
1 Pemimpin cepat membaca keadaan atau situasi. Jalinkan rapport terlebih dahulu, menangi kepercayaan orang-orang yang dipimpin (subordinat)
2 Pemimpin sentiasa menyalakan harapan dan keyakinan, bukan mematahkan semangat yang masih berbaki
3 Pemimpin bertindak bijaksana, berhemah dan bersabar atas kesilapan dan kelambatan subordinat
4 Pemimpin mesti ikhlas, iaitu suka memberi (menolong), tetapi kurang menerima.
5 Kepimpinan melalui teladan, cakap serupa bikin
6 Istiqamah / konsisten / tekal; pendirian tidak mudak digugat
7 Selalu muhasabah diri. Mafhum hadith: Berbahagialah orang yang suka meneliti kelemahan dirinya dan
tidak mempunyai masa untuk menelek-nelek kelemahan diri orang lain; dia bersedia memberi rezekinya
yang berlebihan, serta bersedia mencegah kelebihan ucapannya."
8. Bijak: bertindak tepat pada masa, tempat dan sasaran (manusia). Keputusan tidak menyinggung perasaan.
9 Sabar dan tenang: kuat menahan diri daripada melakukan sesuatu yang tidak bijak. Menang dalam banyak hal.
10 Tidak mungkir janji: menjaga kepercayaan subordinat
11 Adil, fairness, equity: meletakkan sesuatu pada tempatnya
12 Kemahuan yang kuat: dinamik, penuh daya usaha, aktif, sinergi, stamina tinggi
13 Cekap dalam membuat keputusan dan tindakan
14 Menghindari sebarang skandal dan konflik kepentingan peribadi
15 Memberi sumbangan kepada manusia demi mencapai keredaan Ilahi
Peserta yang dikasihi,
Telah banyak perkara yang kita bincangkan. Maka, sekarang saya mohon peserta menyatkan cara untuk mengaplikasi segala input yang kita peroleh menerusi slot ceramah ini dalam bentuk pelaksanaan kepimpinan pelajar di sekolah. Silakan...
(setelah memperoleh beberapa pendangan peserta, penceramah bersedia untuk mengundur diri)
Tahniah dan terima kasih. Pemimpin pelajar mesti sentiasa terus mengukuhkan ilmu kepimpinan yang berkesan. Saidina Ali karamallahu wajhah pernah mengatakan, maksudnya "hari ini lebih baik daripada semalam, dan esok lebih baik daripada hari ini." Pemimpin pelajar hendaklah sanggup melakukan penambahbaikan terhadap pelaksanaan kepimpinan yang diamanahkan.
Desa berseri wangi dan damai
Sekalian pak tani sawah tumpuan
Pemimpin bestari disenangi ramai
Keredaan Ilahi itulah tujuan
Dengan kata-kata itu, saya akhiri dengan Wabillahi taufiq wal hidayah. Wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kembali kepada pengacara majlis.
No comments:
Post a Comment