Watak:
Sinopsis
Peristiwa menarik:
1 "Aku" memujuk Manis yang diketawakan kawan-kawan di tadika kerana dia anak penggunting rambut. "Aku" cuba memahamkan Manis bahawa pekerjaan sambilannya itulah yang memberikan rezeki sampingan. "Aku" terus menggunting rambut walaupun telah menjadi peneroka Felda.
Watak: "Aku" / pencerita / penggunting rambut sambilan / peneroka Felda
Perwatakan: Gigih / rajin
Nilai: Kegigihan / kerajinan
Latar masyarakat: Masyarakat yang gigih / masyarakat yang rajin
Persoalan: Kegigihan / kerajinan dalam mencari rezeki / menyara kehidupan keluarga
Pengajaran: Kita hendaklah gigih berusaha mencari rezeki
2. "Aku" menghalalkan makan minum Manis walaupun pernah menganggap anaknya itu mula mencuri kerana mengambil sendiri wang tanpa kebenaran. Apabila mengetahui Manis suka keropok lekor, "aku" menambah wang belanja sekolah Manis.
Watak: Manisah / Manis / anak penggunting rambut
Perwatakan: Peka / prihatin / pemaaf
Latar masyarakat: Masyarakat yang peka / prihatin / pemaaf
Nilai: Kepekaan, keprihatinan, sedia memaafkan
Persoalan: Kepekaan / keprihatinan terhadap keperluan anak / Kesediaan memaafkan kesalahan keluarga
Pengajaran: Kita hendaklah peka / prihatin terhadap keperluan keluarga / kita hendaklah bersedia memaafkan kesalahan keluarga
3. Manis membantu "aku" menyapu gumpalan rambut pelanggan dan menanamnya dekat pokok pisang di belakang rumah mereka. Manis juga menyediakan kelengkapan menggunting rambut.
Watak: Manisah
Perwatakan: rajin / suka membantu
Latar masyarakat: Masyarakat yang rajin / masyarakat yang suka membantu
Nilai: Kerajinan / tolong-menolong
Persoalan: Kerajinan / tolong-menolong sesama anggota keluarga
Pengajaran: Kita hendaklah rajin / menolong / membantu dalam urusan keluarga
4. Manis "memberontak" dan bertambah marah apabila dituduh sebagai pembawa imej rambut pendek di asrama. Dia menggunting rambutnya lebih pendek.
Watak: Manisah
Perwatakan: mudah berasa hati / mudah tersentuh perasaan / perasa / sensitif
Latar masyarakat: Masyarakat yang mudah berasa hati
Nilai: Kepekaan / keprihatinan / ketelitian (merujuk pihak lain, misalannya warden asrama yang melabel Manis sebagai pembawa pengaruh imej rambut pendek tanpa siasatan lanjut)
Persoalan: Kepentingan menjaga / mengambil kira perasaan / sensiviti orang lain
Pengajaran: Kita hendaklah menjaga / mengambil kira perasaan / sensiviti orang lain sebelum bercakap.
5. "Aku" terlalu merindui Manis yang menyambung pengajian tinggi di Kuala Lumpur kerana jarang-jarang balik kampung. Aku berasa terkilan, tetapi dalam masa yang sama tidak mengetahui punca sebenar Manis bersikap demikian.
Watak: "Aku" / penggunting rambut / bapa Manisah
Perwatakan: Penyayang / kebapaan
Latar masyarakat: Masyarakat yang penyayang / bersifat kebapaan
Nilai: Kasih sayang
Persoalan: Kasih sayang sesama keluarga
Pengajaran: Kita hendak menyayangi sesama keluarga
6. Abang-abang Manis menangis, serta berpelukan sesama sendiri apabila Manis menghembuskan nafas terakhir di katil hospital. Itulah pertama kali "aku" melihat mereka begitu.
Watak: Tiga orang abang Manisah
Perwatakan: Penyayang
Latar masyarakat: Masyarakat yang penyayang
Nilai: Kasih sayang
Persoalan: Kasih sayang sesama adik-beradik / keluarga
Pengajaran: Kita hendaklah menyayangi adik-beradik / keluarga kita.
Analisis cerpen secara keseluruhan
Tema: Kasih sayang seorang bapa terhadap anak perempuan tunggalnya yang mewarisi penyakit ibunya.
Latar tempat: rumah "aku" / rumah Manisah; hospital, tadika, asrama, Bagan Datoh, ladang Felda, Kuala Lumpur.
Latar masa: Subuh, Asar (Manisah dikebumikan), siang hari (Manisah bersekolah, membantu bapa), zaman kanak-kanak Manisah, zaman mahasiswi Manisah
7 comments:
cikgu,boleh cikgu letakkan plot?
cikgu , ltkla plot , na amik sbg h/w BM yg cikgu sae kasi , plzzz cikgu , tlg ltk plot ,
anonymous ,
sae sokong awk ,
cikgu bagi plot juga boleh!!!
terima kasih!!banyak membantu saya!!
terima kasih ianya sangat membantu
plot teknik-imbas kembali
terima kasih , nota ni bnyak membantu saye :)
Post a Comment