SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, February 20, 2012

"KERANA ADAT DAN PANTANG LARANG"BAB 9 NOVEL CEMPAKA PUTIH UNTUKMU (SUPERSTITION AND TABOO)

Pengarang novel:  Rohani binti Deraman
Muka surat rujukan:  57 - 63

Watak utama:  "Aku" (pencerita / sudut pandangan orang pertama) / Tini (murid tingkatan 3)
Watak pembantu:  Satiah / saudara angkat Tini / murid orang Asli / rakan sekelas Tini
                          :  Mak Sukin / ibu Satiah
                          :  Pak Morit / bapa Satiah
                          :  Encik Hasrul / papa / bapa Tini / pegawai pertanian
                          :  mama / ibu Tini / Puan Sarah
                          :  Along, Angah, adik Amin (adik-beradik Tini)
                          :  Akob / adik Satiah (budak orang Asli berusia 10 tahun)

Latar tempat:  rumah keluarga Tini
                   :  rumah keluarga Satiah
                   :  Kampung langsat (Satini dibawa untuk rawatan dukun)

Latar masa:  malam "tadi" (Mak Sukin datang ke rumah Tini sambil menangis)
                 :  pagi  (Tini ke rumah Satiah bagi memujuk Pak Morit yang degil; Satiah dibawa ke Kampung Langsat)

Ringkasan bab

Mak Sukin mengadu kepada papa tentang Pak Morit yang enggan meneruskan rawatan hospital menyebabkan Tini resah. Tini nekad untuk mencuba walaupun harapan sangat tipis. Esoknya, Tini ke rumah Satiah berbekalkan kuih bingka jagung untuk memujuk Pak Morit. Air muka Pak Morit sudah menunjukkan sikap degilnya. Mak Sukin dan Satiah melarang Tini daripada memujuk Pak Morit, tetapi Tini berkeras juga walaupun menghadapi risiko dikasari. Nada suara pak Morit meninggi apabila Tini menyatakan hasratnya, malah mula menempelak Tini dengan kata-kata kesat ("Heh, budak! Kamu ingat kamu tu siapa nak tunjuk pandai kepada aku..."). Pak Morit enggan melanggar pantang larang walaupun Satiah harus mati di rumah. Air mata Tini tidak mengubah pendirian pak Morit, malah dia berlalu begitu sahaja. Mak Sukin cuba menghiburkan Tini, manakala Satiah meluahkan rasa bangga atas keberanian Tini. 

Tini tiba semula di rumah dengan tangisan sehingga menggemparkan seisi keluarga. Papa berpendapat keadaan lebih sukar kerana kali ini berkait dengan kepercayaan dan asal usul keturunan Pak Morit sendiri. Mama menambah bahawa mereka perlu lebih berhati-hati dan bersabar. Keesokannya sekali lagi Tini ke rumah Satiah, tetapi tidak untuk membangkitkan hal semalamnya. Namun, Akob memaklumkan Satiah telah dibawa ke Kampung Langsat untuk rawatan dukun sejak pagi. Tini tidak jadi naik dan terus pulang dan akur dengan saranan mama supa pergi semula keesokannya...

Perwatakan:  berani / kuat semangat (Tini)
                  :  sabar / tabah  (Satiah)
                  :  ambil berat / peka / prihatin  (Tini, mama, papa, Along, Angah, adik Amin)
                  :  penyayang  (Mak Sukin)
                  :  degil / keras kepala / taksub (Pak Morit)

Latar masyarakat:  masyarakat murid sekolah
                          :  masyarakat orang Asli
                          :  masyarakat yang berani / kuat semangat
                          :  masyarakat yang sabar / tabah
                          :  masyarakat yang ambil berat / peka / prihatin
                          :  masyarakat yang penyayang
                          :  masyarakat yang degil / keras kepala taksub

Nilai murni:  keberanian / kesungguhan, kesabaran / ketabahan, kepekaan / keprihatinan, kasih sayang

Persoalan:  keberanian / kesungguhan dalam sesuatu usaha / ikhtiar
               :  kesabaran / ketabahan dalam menghadapi musibah
               :  kepekaan / keprihatinan terhadap penderitaan orang lain
               :  kasih sayang sesama keluarga / manusia
               :  kedegilan / ketaksuban dalam sesuatu pendirian / pegangan hidup

Pengajaran:  kita hendaklah berani / bersungguh-sungguh dalam sesuatu usaha / ikhtiar
                 :  kita hendaklah sabar / tabah dalam menghadapi musibah / masalah / cabaran / dugaan / ujian
                 :  kita hendaklah peka / prihatin / mengambil berat terhadap penderitaan orang lain
                 :  kita hendaklah menyayangi sesama keluarga / manusia
                 :  kita jangankan bersikap degil / taksub dalam sesuatu pendirian / pegangan hidup

kbkk:  cara watak utama menangani konflik dengan watak sampingan
        :  unsur suspens / tertanya-tanya tentang rawatan Satiah 

1 comment:

Anonymous said...

cikgu, boleh tak cikgu tolong maklumkan apakah pengajaran yang dapat diperolehi daripada Pak Morit?
saya perlukan bantuan cikgu unrtuk menyiapkan kerja kursus saya.
terima kasih