Muka surat rujukan: 92 - 111
Watak utama: Badri / pengawas sekolah / murid tingkatan 5
Watak lain: Taufik / rakan sekelas Badri
: Siti Cahya Nadira
: Shahrul / murid tingkatan 5 Cergas / watak penentang kepada Badri
Latar tempat: perpustakaan (ketika Taufik menghampiri Badri / Nadira duduk di sebelah Badri)
: koridor sekolah (Shahrul muncul untuk menyekat Nadira / Badri menolong Nadira)
Latar masa: sesi persekolahan pagi
Ringkasan bab
Perwatakan: suka ambil tahu (Taufik), berani, perahsia, pemaaf (Badri), prihatin (Nadira), angkuh (Shahrul)
Latar masyarakat: masyarakat murid tingkatan 5
: masyarakat pengawas sekolah
: masyarakat murid nakal / suka berfoya-foya / bergaul bebas
: masyarakat yang suka ambil tahu (hal orang lain)
: masyarakat yang berani
: masyarakat yang teguh menyimpan rahsia
: masyarakat yang pemaaf
: masyarakat yang prihatin
: masyarakat yang angkuh
Nilai murni: keberanian, kerahsiaan, kemaafan, keprihatinan
Persoalan: keberanian berhadapan dengan kekasaran
: kerahsiaan maklumat peribadi / sahabat karib
: kemaafan terhadap orang kesalahan lain
: keprihatinan terhadap keselamatan / nasib rakan / orang lain
Pengajaran: kita hendaklah berani berhadapan dengan kekasaran
: kita hendaklah merahsiakan maklumat peribadi / sahabat karib
: kita hendaklah sedia memaafkan kesalahan orang lain
: kita hendaklah prihatin terhadap keselamatan / nasib rakan / orang lain
kbkk: cara membendung pergaulan bebas dalam kalangan murid sekolah
: peranan guru kaunseling dalam menangani kenakalan murid berusia remaja
: kesan penyebaran cerita yang belum sahih / propaganda / mulut tempayan
No comments:
Post a Comment