Analisis Lembaran Akhbar Harian
1 Bidang / Isu dalam artikel, berita, rencana
2 Kosa kata / frasa / klausa menarik
3 Idea utama
4 Idea sokongan
5 Kesalahan Bahasa (jika ada): kategori, cadangan pembetulan
6 Kepentingan isu yang dipaparkan
Contoh Aktiviti Analisis Lembaran Akhbar
Tajuk: Tinjauan Bahasa dalam sebuah akhbar harian
Subtajuk: Manipulasi bahasa dalam penyampaian idea
Objektif: Menyenaraikan satu idea utama
: Menyenaraikan tiga idea sokongan
: Menyatakan kekuatan dan kelemahan kebahasaan dalam bahan akhbar pilihan
Aktiviti
1.20 - 1.25 Pelajar mengambil tempat / susunan kedudukan (activity setting)
1.25 - 1.30 Pelajar menerima / memilih bahan (artikel / berita / rencana / iklan) untuk disahkan oleh pensyarah
1.30 - 1.40 Pelajar menerima penerangan pensyarah tentang tatacara pentadbiran analisis lembaran akhbar
1.40 - 2.10 Pelajar melaksanakan tugasan analisis lembaran akhbar secara kumpulan 3 orang
2.10 - 2.30 Pelajar menyediakan / membuat semakan laporan bertulis aktiviti yang telah selesai
2.30 - 2.35 Pelajar memberi ulasan tentang aktiviti yang telah dilaksanakan
2.35 - 2.38 Pelajar mendengar maklum balas pensyarah / cadangan aktiviti tutorial berikutnya
2.38 - 2.40 Kemas bilik tutorial / bersurai
Contoh Borang Laporan Tutorial
Tarikh: 17.1.2012 (Selasa)
Tajuk: Manipulasi Bahasa Dalam Penyampaian Idea sebuah Akhbar Harian
Aktiviti: seperti dalam Lampiran
Kehadiran: /
Penilaian Aktiviti:
Tahap kesediaan minda pelajar semasa permulaan aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap tumpuan pelajar terhadap perincian tatacara aktiviti: tinggi / sederhana / rendah
Tahap penglibatan pelajar semasa aktiviti dilaksanakan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kepimpinan / kerjasama yang ditunjukkan sepanjang aktiviti berjalan: tinggi / sederhana / rendah
Tahap keakuran pelajar terhadap peruntukan masa: tinggi / sederhana / rendah
Tahap kecekapan pelajar menyediakan laporan bertulis: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pensyarah: tinggi / sederhana / rendah
Tahap interaksi antara pelajar dengan pelajar: tinggi / sederhana / rendah
Tahap komunikasi pelajar sepanjang tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Tahap pencapaian pelajar terhadap objektif aktiviti tutorial: tinggi / sederhana / rendah
Ulasan Pensyarah: Objektif 1 ___________________________________________
Objektif 2 ___________________________________________
Objektif 3 ___________________________________________
Tandatangan Pensyarah: __________________________
( )
No comments:
Post a Comment