SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, May 23, 2018

KERAJAAN BAHARU PAKATAN HARAPAN MEMACU PERUBAHAN (MAXIMISING WELFARE, OPTIMISING RESOURCES)

Tanggal 9 Mei 2018 membuka lembaran bersejarah apabila pengundi meninggalkan status quo, iaitu Barisan Nasional (BN) yang gagah di persada kuasa sejak merdeka terpaksa turun jua akhirnya. Bermula dengan nama Perikatan dengan lambang kapal layar, kemudian BN dengan lambang dacing. Dengan kemunculan generasi nuda belia yang pertama kali mengundi, Pakatan Harapan (PH) dengan jelas beroleh kepercayaan rakyat untuk menerjui kepimpinan negara.

Rejim cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan skandal 1MDB benar-benar menjelmakan tsunami penolakan terhadap BN yang hanya mampu bertahan di Perlis dan Pahang. Politik pembangunan dan sentimen perkauman ternyata bukan lagi senjata ampuh kempen pilihan raya di negara kita. PH sebaliknya berjaya membaca citra pengundi muda yang cenderung terhadap perkongsian maklumat di hujung jari berbanding dengan media tradisional yang semakin terpinggir.

Gandingan Tun Dr. Mahathir dan Dato Seri Anwar, serta sokongan padu Lim Guan Eng dan Mohamad Sabu yang memimpin parti masing-masing (PPBM, PKR, DAP, Amanah) yang menggunakan lambang tunggal PKR tidak dapat dihalang oleh tokoh-tokoh tersohor BN yang elitis lagi terpisah daripada denyut nadi rakyat jelata.

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: