SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, November 10, 2011

KARANGAN CIRI-CIRI PELAJAR CEMERLANG (BRILLIANT AND LANDING CONDUCT)

Merangka Karangan


Pendahuluan: konsep pelajar cemerlang, mengapa cemerlang, gambaran isi, peribahasa
Isi karangan:  1)  cemerlang akademik - pencapaian pembelajaran, pencapaian peperiksaan awam, lanjut pelajaran
                     2)   cemerlang kokurikulum - penglibatan, perkhidmatan / sumbangan, kepimpinan
                     3)   cemerlang disiplin - patuh peraturan, tepat masa, tugas selesai
                     4)   cemerlang sahsiah - asertif, sopan santun, boleh dipercayai
Penutup:   kesimpulan am, saranan, harapan.

Karangan Penuh


        Antara tajuk pilihan utama program motivasi ialah tentang ciri-ciri pelajar cemerlang. Malah, kebanyakan organisasi yang berkaitan dengan pendidikan menjadikan ungkapan pelajar cemerlang sebagai cogan kata utama. Pendek kata, ciri-ciri pelajar cemerlang menjadi dambaan semua pihak sama ada pihak berkuasa pendidikan, masyarakat dan para pemimpin semua peringkat. Pelajar cemerlang umpama benih yang baik, campak ke laut menjadi pulau.

         Ciri pelajar cemerlang yang sering ditonjolkan ialah dari segi pencapaian akademik. Pelajar cemerlang akan sentiasa mengutamakan pembelajaran menerusi aktiviti terancang di bilik darjah, dan pembelajaran kendiri serta bersama kumpulan sebaya di luar bilik darjah. Pelajar cemerlang sentiasa menggembleng segala potensi dan fakulti yang ada dalam diri mereka bagi memperoleh hasil pembelajaran yang optimum. Mereka menetapkan matlamat pembelajaran yang munasabah, dan berusaha untuk mencapainya. Dengan itu, pelajar cemerlang akan mengenepikan sebarang bentuk gangguan.

         Semasa di bilik darjah, pelajar cemerlang sentiasa memberi tumpuan terhadap aktiviti pembelajaran terancang bersama guru. Pelajar cemerlang akan menunjukkan motivasi pembelajaran yang maksimum dengan memberi kerjasama dan perhatian yang tidak berbelah bahagi. Mereka tidak mudah dipengaruhi hasutan negatif sama ada yang datang daripada dalam diri sendiri, apatah lagi daripada pendapat yang bersifat songsang. Pelajar cemerlang tidak meletakkan terlalu banyak syarat dalam pembelajaran supaya semuanya berkenan di hati. Mereka tidak bersifat sentimental dengan terlalu banyak berharap tentang guru yang sempurna atau persekitaran bilik darjah yang sempurna. Mereka mampu bertahan dalam iklim pembelajaran yang seadanya.

           Demikian juga apabila melaksanakan tugasan kumpulan, mahupun menyertai kumpulan belajar, pelajar cemerlang menampilkan peranan yang seimbang, iaitu tidak terlalu menonjol dan tidak hanya sebagai penumpang. Mereka mungkin memiliki banyak idea, tetapi bersabar mendengar idea rakan sekumpulan. Pelajar cemerlang tidak cuba berlagak menguasai perbincangan, tetapi kelihatan sebagai pemimpin yang boleh dipercayai dan adil. Mereka datang dengan persediaan yang mencukupi, bukan dengan tangan kosong. Maka, kehadiran pelajar cemerlang dalam mana-mana aktiviti pembelajaran berorientasi kumpulan sentiasa meninggalkan impak, bukan sekadar melukut di tepi gantang, datang tidak menambah, pergi tidak disuruh.

           Pelajar cemerlang juga meletakkan sasaran yang tinggi dalam peperiksaan awam. Sasaran yang dibuat bukan sekadar cakap kosong, tetapi dibuktikan menerusi strategi dan usaha yang optimum. Mereka tidak bergantung kepada soalan ramalan, tetapi lebih fokus terhadap perancangan jawapan yang menepati tugasan soalan. Pelajar cemerlang menggunakan segala pengalaman pembelajaran di bilik darjah untuk mematuhi segala kehendak sukatan pelajaran yang menjadi asas penggubalan item soalan peperiksaan awam. Dengan meletakkan sasaran yang tinggi dari segi peperiksaan awam, pelajar cemerlang berpeluang mengintai peluang melanjutkan pengajian dalam bidang yang diklasifikasikan sebagai kritikal dan menjadi rebutan, di samping melamar tempat di institut pengajian tinggi terkemuka dengan tajaan biasiswa yang berprestij.

          Pelajar cemerlang tidak rela dicop atau dilabel sebagai ulat buku semata-mata. Mereka juga menunjukkan pencapaian yang tinggi dalam bidang kokurikulum. Sebenarnya bidang kokurikulum ialah pelengkap kepada aktiviti kurikulum di bilik darjah. Aktiviti kokurikulum ialah wahana bagi aplikasi pengetahuan dan kemahiran kurikulum. Pelajar cemerlang menjadikan aktiviti kokurikulum sebagai kesempatan bagi menggilap bakat kepimpinan, memupuk semangat suka rela dalam perkhidmatan sosial dan mendekati aktiviti kebajikan. Pelajar cemerlang akan menggunakan kapasiti diri sama ada sebagai pemimpin, peserta atau petugas dalam aktiviti kelab, persatuan, unit pakaian seragam, permainan dan sukan. Mereka sentiasa cuba mencari pengalaman dengan mengamalkan sikap ringan tulang dalam membantu pihak sekolah menjayakan sebarang aktiviti kokurikulum.

          Pelajar cemerlang juga sinonim dengan amalan disiplin yang tinggi. Mereka tidak kisah jika digelar sebagai sebagai pelajar skema yang akur dengan segala peraturan sekolah. Walaupun mungkin kelihatan berbeza dari segi penampilan dan tingkah laku, pelajar cemerlang tidak berasa kekok untuk bergaul dan berkomunikasi dengan rakan yang sinikal, mahupun rakan yang kurang beruntung. Pelajar cemerlang akan berusaha untuk muncul sebagai peribadi rujukan yang mampu mempengaruhi lebih ramai pelajar supaya bersikap positif dalam menimba pengalaman pembelajaran di sekolah. Mereka tidak perlu membutirkan tunjuk ajar, sebaliknya cukup dengan pencapaian dan tingkah laku yang disenangi. Pelajar cemerlang mementingkan ketepatan masa, dan sentiasa melaksanakan sesuatu tugasan sesempurna mungkin. Pelajar cemerlang tidak seperti "melepaskan batok di tangga". Batok merujuk kepada bekas air basuhan kaki pada zaman dahulu yang dilempar semula ke bawah setelah seseorang itu menaiki tangga tanpa turun semula.

          Pelajar cemerlang juga menampilkan sahsiah yang mulia dan murni. Percakapan mereka dihiasi dengan sopan santun bagaikan butir-butir mutiara yang berharga. Rakan akan berasa selamat dan dilindungi kerana mereka akan hanya mendengar hal yang baik-baik, serta tidak mengalami provokasi yang tidak berfaedah. Sudah tentu, sebagai manusia biasa, pelajar cemerlang tetap memiliki kelemahan tertentu, tetapi mereka akan cuba melakukan kawalan sebaik mungkin supaya tidak mendatangkan mudarat kepada mana-mana pihak.

          Pelajar cemerlang selanjutkan menampilkan ciri asertif secara konsisten. Maksudnya, mereka sentiasa mengimbangi hak diri sendiri dengan hak orang lain. Mereka tidak bersikap agresif, iaitu hanya menjaga hak diri sendiri, atau bersikap permisif dengan hanya mementingkan hak orang lain semata-mata. Sikap asertif bererti tegas diri. Dengan sikap asertif, pelajar cemerlang sentiasa berupaya mempertahan pendirian, tetapi dalam masa yang sama menghormati pendapat yang berbeza. Mereka menyedari bahawa rambut sama hitam, tetapi hati lain-lain.

          Kesimpulannya, pelajar cemerlang memiliki sejumlah kualiti diri yang tinggi dari segi akademik, kokurikulum, disiplin dan sahsiah. Mereka menepati ciri-ciri modal insan minda kelas pertama yang disebut sebagai hala tuju pendidikan negara. Mereka menjadi harapan negara untuk meletakkan daya saing negara di pentas antarabangsa. Pelajar cemerlang tidak menganggap bahawa diri mereka serba sempurna, sebaliknya sentiasa berusaha melakukan penambahbaikan. Maka, wajar sekali ciri-ciri pelajar cemerlang dijadikan slogan dan tema untuk semua organisasi yang berkaitan dengan pendidikan.

34 comments:

Anonymous said...

Ayat yang begitu gramatis n kreatif..
susunan ayat yg bagus n menarik..
sy begitu teruja ketika membca karangan ini..terima kasih kerana berkongsi ilmu..

Unknown said...

info yg bermanfaat, terima kasih.

alya said...

Sungguh membantu !
Byk isi , terima kasih ! :D

Anonymous said...

THANK YOUUU. SANGAT MEMBANTU. YOU SHOULD DO MORE KARANGAN!I MEAN YOUR BAHASA AND GRAMMARS ARE JUST PERFECT! I ENVY YOU A LOT ;3 I'LL SEARCH YOUR NAME EVERYTIME I NEED SOME HELP. BE PROUD OHKAYH :D

Anonymous said...

Excellence...

Anonymous said...

memang grednya dlm

Unknown said...

it is best. it help me very much.

Unknown said...

please,please,please!please do many essays for student.because it help us to do the essays!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

very well written

Anonymous said...

ayat yg sngt bagus dan menarik!

Anonymous said...

ayat yg bagus dan membantu . thanks !

Anonymous said...

Alhamdulillah :) done for my PBS :) Thanks!

*pelajar cmerlang,gemilang dan terbilang* said...

assalam cikgu...dan hai cikgu
tumpang tnye boleh ke...??

(a)bolehkah pelajar yg lpasan spm 2010 mngambil asasi d universiti..??ke u tu nk yg lpasan spm semasa je..

(b)universiti pew yg sediakan kos asasi..??

sekian terima kasih..

cikgu azhar said...

Salam,

keutamaan untuk pelajar semasa. UM dan UiTM menawarkan program asasi yang setara dengan matrikulasi.

*pelajar cmerlang,gemilang dan terbilang* said...

so maknenye boleh mohon jgaklh dak2 spm yg selumnye..yg lpas2..cume keutamaan diberi kpda spm lpasan smase..k..mekaceh atas info nyee..
cikgu nanye leh ke..
klu nk smbung degree boleh ke bik bdg kmhiran?? sdgkn kte x basic kmhirn tuh..

Unknown said...

sangat membantu saya.

Anonymous said...

wahh ayat yang sangat bagos .. :)
terima kasih

Anonymous said...

Terima kasih...:)

Anonymous said...

boleh minta salin untuk pt3?

cikgu azhar said...

silakan, dengan ubah suai @ cantum dengan rujukan lain. selamat menulis ...

Anonymous said...

Ayat yg sangat menarik Dan gramatiso

tathissyaa said...

hello saya dari muar bukan kluang.....yg ciri-ciri pelajar cemerlang....please tukar

Ainin Sofiya said...

thanks

ros said...

wow!!!!!! ia membantu saye !trimas=)

Anonymous said...

Sangat membantu... terima kasih!

Unknown said...

tq for a nice karangan.for your info saya dari ipoh juga....

nad said...

terima kasih, sangattt membantu

Anonymous said...

hulala

Anonymous said...

tulisan kecik panjang sangat.......x best....

Anonymous said...

sakit mata nak baca....rabun nanti...

Anonymous said...

wow this essay has so many points. this helped me a lot...thank you! :)

Anonymous said...

Karangan seperti inilah yang akan memajukan negara malaysia kami ini. Syabas!!! :)

Anonymous said...

karangan yang bombaaastikkkkk!!!!

Anonymous said...

-_-