SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, February 9, 2014

PROSES PENGGANDA DALAM PERUBAHAN KESEIMBANGAN PENDAPATAN NEGARA (THE INFLUENCE OF INVESTMENT AND GOVERNMENT SPENDING)



SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: Δ KESEIMBANGAN PN SEKTOR  ~  PENGGANDA  (10022014)____________________

Hasil Pembelajaran:  M’analisis kesan ΔAE melalui proses p’ganda

Takrif Pengganda:  __________ yang menunjukⁿ  Δ __ akibat Δ ___
Rumus Pengganda:
k = 







Tafsiran: P’ganda dapat menunjukⁿ ___________   ________ ganda  ±Δ ___ apabila b’laku ±Δ ___

Proses pengganda

Andaian:

Apabila +ΔI = R__  ___j__ à +ΔY = R__  ____j___









Kaedah jadual
Tahap
P’__________
Δ__
(RM juta)
Δ__
(RM juta)
Δ__
(RM juta)












Jumlah




Tugasan esei:  Dengan bantuan gambar rajah, jelaskan kesan pertambahan pelaburan terhadap keseimbangan  pendapatan negara.                                                                                   [10 markah]                                                                                            

©  cikguazharrodzi.blogspot.com

...

...

...

...

...

Saturday, February 8, 2014

SEKOLAH SEMAI PERPADUAN MASYARAKAT (THE FUTURE OF OUR YOUNGER GENERATION)

Perpaduan atau keutuhan masyarakat berbilang-bilang kaum di Malaysia sering diungkapkan sebagai insurans atau jaminan kemakmuran dan pembangunan negara. Setelah melalui proses sejarah pembentukan masyarakat majmuk dalam tempoh yang cukup panjang, hakikat sosial kini tidak mungkin dapat diundur ke masa lalu. Tiada mesin masa sebagaimana imaginasi ekstrem watak Doraemon. 

Peredaran masa bererti generasi berganti generasi. Kepesatan perkembangan reka cipta dan teknologi telah mengubah cara generasi semasa berkomunikasi, berinteraksi, berfikir, bertingkah laku dan bertindak. Proses membina jati diri dan semangat patriotik tidak semudah dahulu, lantaran generasi muda memiliki capaian maklumat di hujung jari dan dalam masa sebenar.

Program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (Rimup) yang cuba mendekatkan hubungan murid sekolah kebangsaan dengan sekolah vernakular ialah antara usaha terancang bagi memupuk semangat perpaduan generasi muda harapan negara. Pelbagai kegiatan kurikulum, koakademik, kokurikulum dan sukan telah diusahakan supaya jalinan yang lebih kukuh dan suci hati antara murid pelbagai latar belakang keturunan, kepercayaan, tahap sosioekonomi dan pencapaian akan menuju hasrat perpaduan. Mata pelajaran Sejarah juga diberikan status wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun ini bagi memastikan semua murid memiliki sejumlah pengetahuan yang mencukupi tentang proses pembentukan negara, peruntukan perlembagaan, kontrak sosial dan dasar awam.

...

...
pelajar prauniversiti SMK St. Michael, Ipoh tidak kekok bercampur gaul
dengan rakan pelbagai latar belakang

...

...

...

...

...

Friday, February 7, 2014

ULASAN BUKU MOTIVASI: 'THE LAZY WINNER' (EFFICIENCY, PARETO AND SMARTIES)

Kesungguhan seorang pemuda yang sudah berjam-jam lamanya berusaha memotong sebatang pokok menarik perhatian seorang dewasa. Dipendekkan cerita, orang dewasa menyarankan orang muda tadi supaya menggunakan alat memotong pokok (gergaji, kapak) yang lebih tajam. Prinsip kebijaksanaan dan perancangan dalam sesuatu kerja telah cuba disampaikan kepada orang muda yang banyak tenaga dan bekerja keras.

Berulang-ulang kali juga kita mendengar saranan bahawa bekerja dengan bijak lebih berkesan daripada bekerja dengan keras (working smart rather than working hard). Demikian juga prinsip tukang kayu bahawa ukur dua kali, potong sekali sahaja (measure twice cut once). Kebijaksanaan dan perancangan ialah asas kepada kepintaran individu dan kepintaran berpasukan yang boleh menjamin kecemerlangan dalam persekitaran yang memiliki kepesatan perubahan yang luar biasa dan sukar untuk diramalkan.

Walaupun kebanyakan naskhah motivasi atau dorongan kendiri (self help) sering berupa gagasan dan ungkapan yang bersifat kitar semula, sambutan pembaca masih hebat justeru pengolahan yang dijuruskan terhadap isu semasa lebih dekat dengan generasi baru. Kalau dalam dunia muzik, pendekatan sedemikian digolongkan sebagai jalur remix dan susunan nafas baharu. Maka, pengalaman motivasi sejak zaman-berzaman itu dipersembahkan dengan nilai tambah sentuhan terkini pengarang yang berwibawa dari segi kelayakan akademik dan kepakaran rundingan.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

Thursday, February 6, 2014

FUNGSI CUKAI, FUNGSI PERBELANJAAN KERAJAAN (CURVE SHIFT)



SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KESEIMBANGAN PN 3 SEKTOR, CUKAI SEKALI GUS  (07022014)_________________

Hasil Pembelajaran:  M’jelasⁿ konsep keseimbangan PN m’ikut pendekatan AE= Y, dan pendekatan J = W

Pengenalan

1   Cukai (T) dikenaⁿ  õ ________, i.e. cukai ____________ isi rumah + cukai ___________korporat
                       è     T  me<ⁿ ___, i.e. komponen _____________

2  Cukai sekali gus (lump sum) dikenaⁿ ke atas ___  à ___↓; maka ___ ≠ ___


Kaedah Gambar Rajah























1)  Andaian:  ___ dan  ___ kekal sama se_______, se________ T.

2)  Keluk fungsi __, __ b’mula pada titik __, ____yang b’_______

3)  Selepas T:

      MPC  b’<  sebanyak   _____ (        )

      MPS  b’<  sebanyak   _____ (        )

Contoh berangka

Tugasan:  Huraikan secara ringkas fungsi perbelanjaan kerajaan  ( 5 markah)


1.  Fungsi G menjelaskan hubungan antara ___ dengan ___

2.  G meliputi p’belanjaan ________________ dan p’belanjaan  p’_________________

3.  Contoh p’belanjaan m’_________: g____,  p________; p’belanjaan p’___________:  h__________, s__________

4.  Fungsi  G tidak di____________  õ ___, i.e. G ≠ f (Y).   Ertinya ±ΔY à ___

5.  Maka, keluk fungsi  G  b’bentuk  m’___________ se______ dengan paksi  ___ @  anjal  ____________


Tugasan Bawa balik Ke Rumah:

Berdasarkan pendekatan perbelanjaan agregat – pendapatan dan pendekatan suntikan – bocoran,  jelaskan proses mencapai keseimbangan pendapatan negara ekonomi tiga sektor.

Gunakan gambar rajah untuk menjelaskan jawapan anda.            [10 markah]

©  cikguazharrodzi.blogspot.com


Wednesday, February 5, 2014

KUBUKU BUKU DAN SEKOLAH DALAM PUSAT SUMBER (KNOWLEDGE IS POWER)

Sebenarnya sudah acapkali cogan kata di atas menjadi hujah dalam blog ini, namun momentum maklum balas yang diterima setakat suam-suam kuku. Maka, sebagai ungkapan motivasi yang sangat penting, cogan kata berkenaan sering dibincangkan dengan murid setiap kali waktu ganti (relief). Walaupun begitu ringkas dan bersahaja, murid sedikit teruja walaupun mungkin hanya untuk mengambil hati.

Kubuku buku (baca: kubu+ku  buku) membawa maksud buku sebagai kubu kepada seseorang yang mencintai ilmu. Proses pembacaan buku bagaikan seseorang itu sedang berkomunikasi dengan pengarang yang bijaksana, dengan syarat bahawa buku yang dibaca itu bersifat autentik, bukan picisan atau merapu sahaja. Sesiapa sahaja yang gemar membaca buku bakal memiliki pengalaman sekunder yang sangat hebat dan memiliki banyak input bagi mencetuskan transformasi diri sendiri dan persekitaran.

Buku yang berbentuk konservatif sudah pasti berupa naskhah bercetak yang dijilid dengan sempurna dan lengkap dengan butiran yang perlu. Buku dalam era lebuh raya maklumat maya pula mungkin berbentuk elektronik yang boleh dicapai menerusi peranti mudah alih selagi terdapat sambungan internet. Dari segi Islam, konsep buku juga ialah alam yang terbentang di hadapan (ayatullah fi'l-kaun, tanda-tanda kebesaran Allah di muka bumi).

Tidak kira apa-apa jua bentuk buku, proses meneroka khazanah ilmu yang terdapat di dalamnya membawa seseorang itu seperti tercampak dalam sebuah lautan maklumat terpilih yang sangat berharga. Hukamak mengatakan ilmu menjaga harta, tetapi harta tidak menjaga ilmu. 

...

...

...

...

...

...

KESEIMBANGAN EKONOMI DUA SEKTOR (AGGREGATE OR INJECTION APPROACH?)


SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KESEIMBANGAN PN 2 SEKTOR    (06022014)________________________________

Hasil Pembelajaran:  M’jelasⁿ konsep keseimbangan PN m’ikut pendekatan AE= Y, dan pendekatan J = W


Y  =  AE  à  Y  =  __  +  __;


J  =  W  à   __  +  __


Kaedah Gambar Rajah























Pendekatan AE=Y

1) Keseimbangan t’capai pada __ = ___, i.e.  __  =  __ + __
     di titik ___ dengan PN pada ___

2) Pada ___, b’laku lebihan ___ sebanyak ___.
    Tingkat keluaran cenderung __ hingga m’capai ____________

3) Pada ___, b’laku lebihan ___  (>ⁿ ______)sebanyak ___.
    Tingkat keluaran cenderung __ hingga m’capai ____________

Pendekatan J – W

1) Keseimbangan t’capai pada __ = __, i.e.  __  =  __ ,
     di titik ___ dengan PN pada ___

2) Pada ___, b’laku lebihan ___ (i.e. >ⁿ __)  sebanyak ___.
    Tingkat keluaran cenderung __ hingga m’capai ____________

3) Pada ___, b’laku lebihan ___(i.e. >ⁿ __)   sebanyak ___.
    Tingkat keluaran cenderung __ hingga m’capai ____________


Kaedah Jadual / Rumus

Y
C
S
I
AE
0
75

50


150
-50
50

200

-25
50



0
50
350
400
375

50

500
450


500

525
75
50


600

50



125

725

* semua angka dalam nilai RM juta


(Tugasan bertulis: 
(a)    Berdasarkan jadual, lukiskan keluk keseimbangan PN
pendekatan AE –Y dan J, W                           (4 markah)
(b)   Jelaskan gambar rajah yang dilukis              (6 markah)


1) Keseimbangan PN pada  Y = __ + __
    @  __  = __
     i.e. RM _____ juta

2) secara persamaan matematik:

    


©  Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)

Tuesday, February 4, 2014

PENENTU PENGGUNAAN, TABUNGAN, PELABURAN (FORGONE INCOME)



SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KESEIMBANGAN PN: ANALISIS Y, C, S  (05022014)____________________________

Keluk























Huraian
(hubungan Y dengan C, S)

a)  apabila Y = ___, S = ___ pada Y__

b)  +ΔY drp. Y__ke Y__:  MPC = _______,  MPS =  ______

c)  +ΔY drp. Y__ke Y__:  MPC = _______,  MPS =  ______

d)  +ΔY drp. Y__ke Y__:  MPC = _______,  MPS =  ______


©  Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)


SMK ST MICHAEL, IPOH, UA1: KESEIMBANGAN PN: PENENTU C, S, I  (05022014)____________________________

PENENTU / FAKTOR YANG M’PENGARUHI
C,    S
I
1)  Y  ____   _________:   ___↑,  ___ ↑;
   pada tingkat ___ t’tentu +Δ___ > +Δ ___,  lebihan di___

1)  ___, i.e. _____ meminjam
     à __↑, ___ meminjam ↑, __ ↓  (hubungan __ve), vv
2)  ___, i.e. pulangan kepada ___
     ___↑,  ___↑,  ___↓, vv

2)  ____, i.e. kecekapan _______ ____ vs kadar ________
     à kadar _________ > __ :  __ m’___ⁿ,  vv
3)  ___________ Y
     ____ golongan _______ < _____ golongan ________
è +Δ___ golongan _________  di___
è +Δ___ golongan _________  di___
kerana _____________  sudah / belum di__________

3) ___________ eko. masa depan:
     jika b’____________: ___↑
=> keluk ___ b’alih ke  ______

      jika _____________,  ___↓
=> keluk ___ b’alih ke  ______



Keluk



4  Keadaan __________  / _____________ masa depan
    a)  kes inflasi: __ ↑ kerana ___ di_______ ↑;   ___ ↓
    b)  kes __________:  __ ↓, __ ↑ ~ ___  masa depan

4)  P’kembangan  _____________
      à daya pgⁿ __ , ___purata  __,  pgⁿ __,  I  __
è Keluk ____ b’alih ke _________
5  Sikap b’_______  ________ (paradoks p’__________):
    ___  ________ mementingⁿ ___________ masa _____
è __ ↑, __ ↓, vv

5)  ___
     à __ ↑,  __ ↑, keluk  ____  b’alih ke ________,  vv

©  Azhar bin Mohd Rodzi, SmEkon (UKM), Dip.Ed (UIAM), M.Ed (Distinction) (Malaya)


Monday, February 3, 2014

HARI PENDAFTARAN MRSM PARIT (THE NEW DAY OF HOSTEL LIFE)

Parit, Isnin: 3/2/2014, 3 Rabiul Akhir 1435

Sejumlah lebih tujuh ribu orang murid tingkatan satu mendaftar di 45 buah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) di seluruh negara mulai pukul 8.30 pagi tadi. MRSM Parit menawarkan 210 tempat bagi program dwisijil di bawah program International General Certificate of Secondary Education (IGCSE: O Level kendalian University of Cambridge, UK). Namun, tiada kenyataan rasmi tentang bilangan sebenar murid yang datang mendaftarkan diri.
Sejak awal pagi ratusan kenderaan memenuhi perkarangan MRSM Parit dengan rombongan keluarga bakal murid MRSM dari seluruh negara. Proses pendaftaran berjalan dengan lancar, melainkan sistem berbaris konvensional menyebabkan ramai yang terpaksa bertahan dalam cuaca yang panas terik. Ibu bapa yang prihatin menggilirkan anggota keluarga yang berbaris supaya tiada yang cepat lenguh kaki.
Sepertimana pendaftaran di sekolah berasrama penuh (SBP), sekolah teknik dan sekolah agama negeri, proses pendaftaran dibantu oleh pelajar senior yang terdiri daripada anggota Lembaga Disiplin Pelajar (LDP, iaitu panggilan untuk jawatan pengawas di MRSM) dan jawatankuasa yang lain. Mereka bertugas di kaunter dan juga sebagai penunjuk jalan (usher). Pengetua dan guru bertugas melakukan tinjauan dari masa ke masa.
o
Pada hari pendaftaran, anggota keluarga dibenarkan memasuki kamar pelajar bagi memastikan kebersihan dan peralatan yang sedia ada berkeadaan baik. Segala keperluan peribadi anak juga dikemas dan diatur dengan cermat. Penat lelah sanggup dilupakan demi keselesaan anak yang bakal tinggal berjauhan.
Usai urusan di asrama, ibu bapa dan murid menghadiri sesi taklimat pengetua MRSM di dewan serba guna yang canggih. Pengetua menegaskan semula keunikan program dwisijil, iaitu murid akan didedahkan dengan mata pelajaran Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan sejak tingkatan satu lagi. Hanya enam buah buah MRSM di seluruh negara melaksanakan program rintis IGCSE sebelum diperluaskan kepada semua MRSM menjelang tahun 2016.

Kedudukan murid MRSM dibuat berdasarkan pencapaian gred nilai (PNG, GPA) bagi setiap semester. Tiada kedudukan mengikut urutan nombor, sebaliknya semua murid yang mencatat PNG 3.5 ke atas akan dianugerahi sijil penghormatan pengetua, iaitu seperti anugerah dekan di universiti. Kelas persediaan (prep) pada waktu malam pula akan dibuat di kamar pelajar, bukan di bilik darjah sebagaimana amalan di sekolah berasrama yang lain.
Kamar MRSM mirip reka bentuk kamar sekolah berasrama penuh yang baharu seperti Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya, Kolej Tunku Kurshiah, Nilai dan Sekolah Alam Shah, Putrajaya. MRSM Parit yang baharu dibuka pada pertengahan tahun 2012 masih mempunyai kelengkapan dan peralatan yang serba canggih. Susun atur kedudukan katil tidak ubah seperti wad kelas kedua (untuk kakitangan awam yang memiliki STPM atau diploma) di hospital kerajaan.

Keseragaman dari segi warna dan jenis keperluan peribadi murid di asrama mungkin mengakibatkan kekeliruan dan kemungkinan terambil barang penghuni yang lain. Kemungkinan itu berkait rapat dengan kesibukan penghuni yang perlu mengejar masa, lalu tidak sempat membuat pengecaman yang tepat. Maka, tanda tertentu pada barang peribadi penghuni mungkin mengurangkan masalah klasik berkenaan.
Hidangan makanan di MRSM disediakan berdasarkan ketetapan pakar pemakanan di ibu pejabat Mara. Murid akan menikmati lima kali hidangan sehari, kecuali minum petang. Selain kemudahan dewan makan yang berkonsep terbuka (tanpa dinding), murid boleh membeli makanan tambahan di koperasi pada waktu yang dibenarkan. Makanan tahan lama juga dibenarkan dibawa masuk ke kamar asrama.

Bagi memudahkan urusan kewangan, MRSM Parit menyediakan kemudahan ejen Bank Simpanan Nasional (BSN) yang diuruskan oleh koperasi. Maka, pegangan wang secara tunai dalam jumlah yang banyak tidak lagi digalakkan. Tahniah kepada semua murid tingkatan satu yang berjaya ditawarkan memasuki MRSM di seluruh negara ...

Sunday, February 2, 2014

MAKSUD PELABURAN, PEMBANGUNAN DAN PERTUMBUHAN (SPECIFIC POINT OF VIEW)

Dalam siaran iklan biasa didengar ayat yang berbunyi: pelaburan dalam saham amanah suatu tindakan bijak. Sekilas pandang, tiada sebarang kesalahan yang berlaku sama ada dari segi sintaksis (binaan ayat) dan semantik (bermakna). Namun, jika ayat itu disebut kepada ahli ekonomi, mereka akan mengangkat kening tanda tidak setuju.

Demikian juga perkataan pembangunan yang digunakan secara berleluasa dalam pelbagai bidang yang wacana akan berbeza apabila dirujuk kepada disiplin ekonomi. Sebagai contoh, pembangunan yang lestari akan membawa maksud yang berbeza kepada pejuang alam sekitar, berbanding dengan konsepsi ekonomi. Jurang perbezaan yang berlaku sangat ketara, bak langit dengan bumi!

Istilah pertumbuhan banyak digunakan dalam disiplin psikologi yang menjurus kepada perkembangan anatomi dan fisiologi manusia. Seseorang kanak-kanak yang mengalami masalah pertumbuhan fizikal digolongkan sebagai pesakit yang memerlukan rawatan pakar. Bagaimanakah agaknya maksud pertumbuhan dalam kajian ekonomi?

Semua disiplin ilmu di peringkat tinggi menggunakan istilah dan konsep secara khusus, bukan secara sewenang-wenangnya. Istilah atau konsep yang diungkapkan mewakili suatu peristiwa, tingkah laku atau fenomena yang tertentu. Tujuannya ialah bagi membina hubung kait antara sejumlah pemboleh ubah dengan pemboleh ubah yang lain dalam kerangka wacana yang ringkas, tepat dan berkesan.

Orang yang tidak mengkhusus dalam sesuatu bidang disiplin ilmu terpaksa mengambil masa yang panjang untuk menjelaskan sesuatu fenomena yang rencam. Maka, istilah dan konsep bukan sahaja dapat menjimatkan masa, malah merupakan modifikasi terhadap isu-isu yang begitu rumit untuk diungkapkan dalam tempoh yang singkat. Dalam kata lain, istilah dan konsep seakan-akan memberi nama yang khusus kepada sesuatu supaya mudah untuk dikenali dan dibezakan dengan nama yang lain.

Pelaburan ialah perbelanjaan bagi proses pembentukan modal fizikal kasar tetap yang akan meningkatkan daya pengeluaran dan pendapatan pada masa hadapan.

Pembangunan ialah proses meningkatkan pendapatan per kapita sesuatu masyarakat secara berterusan dlam jangka masa panjang.

Pertumbuhan ialah pertambahan dalam keluaran negara benar, iaitu merujuk kepada nilai barang dan perkhidmatan yang dikeluarkan dalam sesebuah negara atau ekonomi.

...

...

Saturday, February 1, 2014

PENGALAMAN MINGGU SUAI KENAL DI KAMPUS PERGURUAN DAN UNIVERSITI (GOOD AND UGLY EXPERIENCE OF EARLY CAMPUS LIFE)

Pelajar baharu digelar sebagai si mentah (freshies), lalu perlu akur dengan segala arahan pelajar lama (senior) yang dilantik sebagai jawatankuasa minggu suai kenal atau orientasi. Pada dekad 1960-an hingga lewat dekad 1990-an, minggu suai kenal lebih berupa upacara penderaan pelajar senior terhadap pelajar baharu. Pelajar baharu diperlakukan seperti hamba abdi yang tidak mempunyai maruah diri (klik di sini).

Kelakuan tidak beradab pelajar senior di universiti juga dilakukan oleh murid senior di sekolah berasrama penuh dan institut latihan kemahiran. Mereka mendakwa perbuatan zalim mereka itu sebagai suatu kesinambungan tradisi yang bakal menjadi kenangan terindah kepada pelajar baharu apabila tamat pengajian kemudiannya. Mereka lupa bahawa sikap melampau yang dibanggakan itu boleh memakan diri sendiri apabila berhadapan dengan kemungkinan didakwa di bawah peruntukan kanun keseksaan acara jenayah.

Penulis blog (PB) pernah memiliki pengalaman minggu suai kenal di sebuah maktab perguruan di selatan tanah air dan di kampus UKM, UIAM dan UM. Walaupun hanya sebulan di maktab perguruan, minggu suai kenal yang berlangsung di sana boleh dikatakan sebagai separuh mendera. Bayangkan baharu sahaja memberi salam ketika solat berjemaah, tanpa sempat berdoa, jawatankuasa suai kenal mengarahkan pelajar baharu turun ke tapak perhimpunan untuk slot seterusnya.

Pelajar baharu yang juga bergelar guru pelatih dikehendaki berbaring secara bertindan sambil menggolek-golekkan badan di atas badan rakan secara serentak. Pelatih yang melakukan kesilapan akan didenda memeluk tiang sambil melafazkan beberapa ayat yang bersifat murahan. Pelatih baharu juga diminta menggayakan tembakan ke arah pelatih senior perempuan yang lalu lalang sambil 'mengurat' mereka.

Setelah sebulan di maktab perguruan, PB mendapat tawaran ke UKM. Pensyarah dan rakan di jabatan pengajian bahasa Inggeris cuba menahan PB daripada menerima tawaran fakulti ekonomi, kerana peluang untuk ke luar negara bagi lulusan pengajian Inggeris sangat cerah. Buktinya, sebahagian besar lulusan terdahulu berjaya ke UK, Australia dan New Zealand. 

PB disambut oleh jawatankuasa suai kenal di Hentian Pudu Raya (kini bertukar fungsi sebagai pusat transformasi bandar, UTC). PB berasa lega kerana dua orang jawatankuasa berkenaan mempamerkan muka yang manis dan berbahasa mesra. PB dibawa menaiki bas yang disewa khas oleh pihak UKM.

Pada ketika itu, Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) dikuasai oleh kumpulan Tindakan Siswa Bersatu (TSB), atau mirip kumpulan proaspirasi seperti sekarang. Semua jawatankuasa minggu suai kenal ketika itu sangat membantu. Masalah yang berlaku ialah jadual program yang terlalu padat.

Waktu tidur di kolej kediaman (kamsis) menjangkau larut malam, tetapi dikehendaki bangun seawal pukul tiga pagi untuk menyanyi lagu 'Negaraku' dan pelbagai aktiviti lain. Maka, kebanyakan pelajar baharu mengambil kesempatan terlelap semasa kuliah Subuh, taklimat dan tayangan. Jawatankuasa tidak boleh marah kerana terdapat tetamu jemputan.

Seterusnya, ketika berdaftar sebagai pelajar pascasiswazah diploma pendidikan UIAM, majlis suai kenal begitu ringkas dan tidak sampai tiga jam. Begitu juga dengan majlis suai kenal program sarjana pendidikan di Universiti Malaya yang mengambil masa tidak sampai dua jam. Selain ucapan dekan (Profesor Dr. Nik Azis Nik Pa) yang berkisar tentang konsep 'sahabat', pelajar hanya diminta (bukan dipaksa) menyanyikan lagu UM dengan paparan ala karaoke.

Kini, tatacara program minggu suai kenal di mana-mana institusi pendidikan dipantau dengan ketat dan perlu akur dengan segala peraturan yang telah ditetapkan. Malangnya, masih kedapatan kes terpencil minggu suai kenal yang bersifat mendera perasaan, walaupun tidak lagi dari segi fizikal secara langsung. Khabarnya, terdapat murid tingkatan satu yang merungut tentang cara program suai kenal yang dilaksanakan di sekolah agama negeri yang memakan masa hingga sebulan dan dengan pemantauan yang sangat minimum oleh pentadbiran sekolah dan warden asrama ...