SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, June 19, 2015

SEKTOR PELANCONGAN NEGARA BERHADAPAN CABARAN GETIR (SELLING GOOD IMAGE)

Pengalaman negara jiran, iaitu Indonesia yang hanya mampu menggamit ketibaan pelancong kurang daripada 10 juta orang setahun patut dipelajari. Industri parawisata di sana terjejas teruk ekoran beberapa peristiwa yang mengundang tanggapan tentang tahap keselamatan yang membimbangkan kumpulan pelancong mewah, terutama dari Australia dan negara Barat yang lain. Peristiwa Bali dan hotel Merriot Jakarta, selain bencana alam mengakibatkan mereka banyak bergantung kepada ketibaan pelancong dari Malaysia dan Singapura.

Memang benar bahawa mana-mana sektor ada pasang surut dan waktu puncak masing-masing, tidak terkecuali sektor pelancongan. Namun, berserah kepada keadaan tanpa sebarang usaha bukan suatu pilihan bijaksana. Walaupun penurunan ketibaan pelancong asing mungkin bersifat pembetulan sementara, langkah proaktif dan segera perlu diambil sebelum pelancong asing beralih angin ke destinasi lain yang menawarkan pengalaman perjalanan serta percutian yang tidak kurang hebatnya.


Kini, giliran sektor pelancongan di Malaysia pula yang teruji. Walaupun negara ini aman daripada ancaman pengganas, fenomena alam merupakan perkara di luar kawalan manusia. Maka, suatu kajian yang autentik wajib dijalankan segera bagi mengenal pasti punca kejatuhan jumlah ketibaan pelancong asing supaya cadangan yang dihasilkan kelak benar-benar menyumbang terhadap nyawa sektor pelancongan kita.

...

...

...

...

...

No comments: