SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 3, 2015

JALUR KERAS DALAM ORGANISASI (TENSION IN LEADERSHIP STYLE)

Bukan mudah untuk mengemudi atau menakhoda sesebuah kumpulan manusia yang sudah pasti memiliki latar belakang tersendiri. Pemimpin yang bijak menggembleng persamaan dan perbezaan dalam kalangan pengikut dapat bertahan lebih lama. Maksudnya, pemimpin seperti itu beroleh sokongan bagi membawa kebaikan dalam organisasi menerusi semangat kerjasama, setia kawan dan kepatuhan.

Kepimpinan ialah proses mempengaruhi orang lain ke arah pencapaian matlamat sesebuah organisasi. Namun, tidak semua pemimpin organisasi secara automatik memiliki daya kepimpinan yang unggul. Terdapat pemimpin yang mengambil kesempatan daripada kedudukan yang disandang untuk memenuhi agenda peribadi, kelompok penyokong tertentu atau mengikut telunjuk pihak di luar organisasi.

Jalur keras merujuk terhadap sikap ekstrem, keterlaluan, melampau, melulu dan taasub dalam pendirian, perspektif dan pendirian. Pihak yang berbeza pendapat akan dilabel sebagai pengacau, penghalang dan penghancur organisasi yang mesti dipinggirkan. Sikap tolak ansur atau kompromi dianggap sebagai kelemahan dan tunduk kepada acuan yang menggoncang keutuhan organisasi.

simplistik
Jalur keras hanya bersandar terhadap sifir organisasi yang jumud dan tertutup. Watak diktator, feudal dan kuku besi terserlah dalam saf kepimpinan organisasi. Konsep kepatuhan tuntas (walak) disumbat dalam monda pengikut supaya semuanya pak turut yang mudah dikendalikan.

menirus
Jalur keras berasa selamat dengan persekitaran seragam tanpa diganggu gugat.

eksklusif

menindas

bernada angkuh

...

No comments: