SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, December 29, 2009

FELDA LADANG TERBESAR DUNIA? (THE FUTURE OF FELDA SETTLERS)


Barangkali tidak ramai yang biasa mendengar akronim LKTP, iaitu Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan. Namun, kalau disebut Felda (Federal Land Development Authority) semuanya mengangguk.  Singkatan ejaan bahasa Inggeris itu sudah sebati dengan program pembangunan wilayah raksasa yang difokuskan terhadap pemilikan hartanah dalam kalangan orang Melayu.


Felda juga dikaitkan dengan legasi Perdana Menteri Malaysia yang kedua dan Dasar Ekonomi Baru. Kini, Felda diletakkan di bawah pengawasan terus Perdana Menteri dan telah muncul sebagai sebuah entiti konglomerat yang menguasai bank tanah terbesar negara dan aset jangka panjang, serta pelaburan tempatan dan asing yang sangat kukuh. Jika bahagian perniagaan induk Felda disenaraikan sebagai syarikat awam, hampir pasti bahawa Felda Berhad bakal menjadi satu lagi saham blue chip di Bursa Malaysia.


Suatu masa dahulu tohmahan bahawa rancangan Felda menempatkan peneroka di kawasan “jin bertendang”,  jauh di pedalaman belantara dan sebagai muslihat menjauhkan masyarakat tertentu daripada arus perdana ekonomi bandar seakan-akan suatu kebenaran yang sukar ditolak. Kini, generasi kedua dan ketiga Felda pula sering dimomokkan dengan gejala sosial dan petaka dadah. Kes-kes terpencil yang membabitkan kerendahan akhlak anak peneroka Felda disebarkan menerusi  MMS dan you tube.

Walaupun penulis blog (PB) bukanlah generasi Felda, tetapi pengalaman sebagai peserta program anak angkat Felda Gugusan Trolak di samping kunjungan bermalam di Jengka, dan Teriang sedikit sebanyak dapat memberikan gambaran suka duka kehidupan warga Felda. PB juga pernah menginap di resort Felda dan menggunakan rangkaian jalan raya Felda Aring, Felda Kertih dan Felda Lepar. Dengan kesan limpahan pembangunan negara, kedudukan Felda sudah semakin dekat dengan bandar raya utama.

Apabila peneroka Felda dianugerahkan geran hak milik tanah yang meliputi kawasan ladang 10 ekar dan kawasan rumah (¼ - 2 ekar), mereka digoda dengan gula-gula jutawan segera jika sanggup menjual tanah mereka kepada pemaju swasta. Antara yang menjadi kenyataan ialah peneroka jutawan Felda Sungai Buaya, walaupun projek perumahan bercampur-campur di situ menerima sambutan yang dingin sahaja. Sementara itu, impian peneroka LB Johnson dan Sendayan di Negeri Sembilan nampaknya sirna!

Ibnu Khaldun, bapa sosiologi moden, masyhur dengan teori empat generasi. Generasi pertama berusaha keras membina kekayaan. Generasi kedua berusaha mempertahan dan mengembangkan kekayaan itu. Generasi ketiga mula “joli”. Generasi keempat menghabiskan saki-baki kekayaan dan kembali menjadi miskin. Felda tidak akan membiarkannya berlaku.

Bagi mengelakkan tanah berpindah milik kepada pemaju swasta, seluruh rancangan Felda disatukan sebagai sebuang ladang raksasa. Peneroka Felda menjadi pemilik saham  bagi membolehkan kegiatan ekonomi hiliran (downstream activity) diperkasakan. Kilang pemprosesan getah dan minyak sawit ditempatkan di petempatan Felda dengan menggunakan tenaga generasi kedua dan ketiga Felda daripada peringkat pengurusan hinggalah operator pengeluaran.

Konsep eko-pelancongan dan homestay juga dipromosikan. Contohnya, kolam air panas Felda Sungai Kelah. Di luar negara, Felda Berhad mengembangkan sayap perhotelan di Asia Barat, termasuk Makkah.


Seorang rakan PB menyatakan bahawa jika kertas cadangan beliau untuk mengkomersialkan pelepah kelapa sawit sebagai bahan komposit industri, banyak lagi aktiviti ekonomi dan peluang pekerjaan dapat ditawarkan kepada generasi kedua dan ketiga Felda. Sudah sampai masanya Felda mewujudkan institut pemikiran (think tank) yang boleh mencambahkan idea inovasi. Penyelidik tamu daripada pelbagai IPTA tempatan dan antarabangsa, serta daripada pelbagai agensi seperti Mardi, Frim dan Mampu boleh membantu Felda ke arah pemanfaatan segala sumber ekonomi yang sedia ada.


Kejayaan demi kejayaan tidak cukup sekadar diuar-uarkan menerusi siaran “Suara Felda” di saluran radio negeri-negeri milik kerajaan persekutuan. Pengalaman Felda mesti dibukukan sama ada berbentuk bacaan berat, kreatif dan popular. Generasi kedua dan ketiga Felda bukan sahaja berasa dihargai, bahkan diperbaharui motivasi mereka.

No comments: