SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, December 24, 2009

TAZKIRAH HIJRAH: ANAK SOLEH, ANAK SYUBHAH (THE EFFECT OF FOODS ON BEHAVIOUR DEVELOPMENT)

Ibunya tidak membawa duit yang cukup untuk membuat bayaran. Dia memperoleh persetujuan tuan kedai supaya bakinya dilunaskan oleh anaknya, Abdul Kader. Sebaik tiba di rumah, si ibu tanpa bertangguh, terus meminta Abdul Kader ke kedai berkenaan.

Abdul Kader (yang masih kanak-kanak) terus menunggang kuda menuju ke kedai. Sudah menjadi tabiat Abdul Kader pantang nampak masjid, dia akan berhenti, mengambil wuduk dan solat tahyatul masjid. Setelah itu, Abdul Kader pergilah ke kedai.

Tiba saat hendak membayar, Abdul Kader mendapati duitnya sudah tiada. Tuan kedai yang memang mengenali akhlak unggul Abdul Kader menyuruhnya pulang dahulu dan boleh diselesaikan kemudian. Sekali lagi Abdul Kader melewati masjid.

Abdul Kader memberhentikan kuda, ambil wuduk dan solat tahyatul masjid sekali lagi di tempat yang sama. Usai solat, Abdul Kader ternampak duit yang sama bangat dengan duit yang diberikan oleh ibunya. Namun, Abdul Kader membiarkan sahaja duit itu di situ.

Sekembali di rumah, Abdul Kader tentang bercerita peristiwa yang dilaluinya. Abdul Kader mengatakan dia tidak dapat betul-betul pasti bahawa duit itu benar-benar miliknya. Mungkin ada orang lain yang solat selepas dia ke kedai dan tercicir duit juga.

Si ibu lantas memuji kebesaran Allah. Dia bersyukur dikurniakan seorang anak yang begitu mengambil berat terhadap hal-hal pemilikan hingga ke tahap itu. Abdul Kader kemudiannya muncul sebagai wali Allah yang tersohor bergelar Syeikh Abdul Kader Jailani.


Kisah kedua berkisar tentang budak tadika tempatan. Seorang guru yang berfahaman mulhid (athies) berkata, "Murid nampak tak kerusi?" Murid menjawab serentak, "Nampak, cikgu." Si guru pun berkata, "Maka, kerusi ada." Soalan diulang dua kali lagi merujuk kepada meja dan kipas. Jawapan murid juga sama. Kesimpulan (inference, taakulan, syllogism) cikgu juga sama.

Si guru yang menyangka muridnya mudah diperdaya sampai kepada hajat sebenar dia bertanya. Katanya yakin, "Murid nampak tak Allah?" Serentak murid menjawab, "Tak nampak, cikgu." Maka guru itu pun berkata, "Maka, Allah tidak ada."

Dalam keadaan murid yang senyap (tanda protes), bangun seorang murid yang pintar, lalu berkata, "Kawan-kawan nampak tak akal cikgu?". Serentak mereka menjawab, "Tak nampak!"  Lalu, murid pintar itu menyambung, "Maka, akal cikgu tidak ada." Cikgu tergamam dan menyedari kesilapannya.


Kisah ketiga berlaku pada zaman Nabi Muhammad Sallahu alaihi wasallam. Sudah resmi kanak-kanak suka bermain. Ketika itu Nabi sedang memberi kuliah kepada para sahabat.

Kanak-kanak itu bermain di perkarangan masjid. Tiba-tiba objek permainan yang menjadi rebutan melambung ke dalam masjid betul-betul di kawasan majlis ilmu itu. Seorang budak tidak meghiraukan majlis terus cuba mengambil objek berkenaan walaupun melangkahi orang tua.

Tindakan agresif budak itu menyebabkan debu terkena wajah Nabi. Secara spontan Nabi melafazkan "anak syubhah" sebanyak tiga kali berturut-turut. Harus diingat bahawa Nabi tidak sesekali menuturkan sesuatu melainkan dengan bimbingan wahyu.

Bapa kepada anak itu kebetulan berada dalam majlis yang sama. Dia tersentak, tetapi mengambil keputusan menyiasat sendiri perkara itu kemudian. Balik ke rumah, si bapa terus berbincang dengan si ibu.

Si ibu memberitahu bahawa makanan si anak ialah apa-apa yang dibawa balik oleh si bapa, seorang ahli perniagaan yang memiliki sejumlah ladang kurma yang luas. Si bapa juga mengatakan dia tidak pernah melakukan perkara yang menyalahi etika perniagaan (contohnya: mengurangi timbangan, manipulasi harga - penulis blog). Malah, hak-hak orang miskin seperti zakat dan sedekah sentiasa ditunaikan.

Si ibu dan si bapa memanggil si anak dengan kasih sayang. Akhirnya, si anak dengan suka rela memaklumkan bahawa dia pernah makan sebutir kurma yang gugur daripada kebun orang lain. Pasangan suami isteri tadi terus berjumpa si pemilik kebun mohon halal.

Kesan kehalusan dan ketelitian ibu bapa tadi telah mempengaruhi keperibadian si anak. Si anak kemudiannya memiliki akhlak yang amat terpuji dan amat mencintai ilmu. Moga kita dapat mengambil iktibar...

(Petikan Tazkirah Hijrah: Radio Malaysia Terengganu FM: Jumaat, 8 Muharam 1431 / 25 Disember 2009, 10.00 - 10.30 pagi)


No comments: