SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, April 27, 2015

ISU KESELAMATAN MURID DALAM ACARA SUKAN (THE DUTY OF CARE AND SAFE SCHOOL)

Fenomena cuaca yang sukar diramalkan bermakna bahawa perancangan kegiatan luar bilik darjah yang lebih bersifat luwes (lentur, fleksibel) menjadi sine qua non. Bahang panas ekstrem atau hujan lebat yang bersekali dengan petir menghadirkan risiko yang cukup tinggi dalam melaksanakan kegiatan tersebut. Kepimpinan sekolah wajib memiliki tahap kepekaan yang maksimum supaya tidak berbangkit sebarang kes keselamatan murid yang serius.

Ketika zaman kad 001 begitu dititikberatkan, butiran penting kesihatan murid tercatat di dalamnya untuk rujukan pihak sekolah. Murid yang menjalani ujian tenaga asas juga mengambil kira keadaan jasmani dan keupayaan mereka. Kini, data kesihatan murid juga dimasukkan ke dalam sistem elektronik dengan akses rujukan kepada pihak yang dibenarkan sahaja.

Sebagai contoh, murid yang menghadapi masalah nyah hidrat (dehydration), iaitu kekurangan cecair dalam badan secara mendadak perlu diberi pelepasan daripada kegiatan jasmani yang berat, terutama ketika cuaca panas terik. Dari segi luaran, murid yang mengalami nyah hidrat mungkin kelihatan sihat walafiat, tetapi hakikatnya mempunyai sejarah penyakit warisan keturunan (genetik) atau tahap metabolisme yang rendah. Semua guru telah memiliki pendedahan asas tentang isu kesihatan murid, namun peringatan dan ulang kaji tentangnya perlu dilakukan dari masa ke masa.

Tidak dapat dinafikan bahawa terdapat masalah kesihatan yang disembunyikan daripada pengetahuan pihak sekolah kerana murid dan keluarga mereka mungkin tidak mahu menampakkan kekurangan diri. Murid mahu diterima dalam kumpulan rakan sebaya secara tuntas dan tanpa syarat. Sebagai ahli ikhtisas bidang pendidikan, guru tidak boleh terlepas pandang terhadap kemungkinan tersebut.

Musim peralihan monsun antara bulan Mac hingga Mei, serta September hingga November mengakibatkan hujan lebat berserta dentuman petir pada sebelah petang. Maka, kegiatan luar bilik darjah sepatutnya dijadualkan semula pada sebelah pagi agar sebarang peristiwa malang tidak berbau dapat dihindari. Pihak berkuasa pendidikan sudah pasti maklum bahawa konsep melindungi masa instruksional murid (MMIM) juga merangkumi kurikulum tersembunyi yang bersifat jangka panjang dan tuntas.

Kreativiti dalam pengurusan kurikulum dan kokurikulum dalam tangan kepimpinan sekolah yang bijaksana dan tajam pengamatan mampu akur terhadap kehendak MMIM secara serentak dengan keselamatan murid. Pegawai tinggi pendidikan yang duduk di kerusi empuk dalam pejabat yang nyaman sekali sekala kena turun untuk berkongsi pengalaman sebenar di sekolah bagi mencari jalan terbaik pelaksanaan MMIM dan sekolah selamat. Lebih elok jika kepimpinan sekolah dibabitkan dengan perkembangan terkini persekitaran pendidikan di sekolah masing-masing secara berterus terang dan telus walaupun amalan sedemikian mungkin berhadapan dengan risiko pentadbiran yang lain.

Pergerakan memanaskan badan oleh murid yang mengambil bahagian dalam semua acara sukan dapat mengelakkan kejutan kepada otot dan sistem fisiologi mereka. Sebelum guru bertugas melaksanakannya, satu simulasi oleh guru pendidikan jasmani kepada semua guru perlu dibuat terlebih dahulu. Meskipun semua guru telah lulus kursus wajib pendidikan jasmani semasa latihan praperkhidmatan, simulasi yang dilaksanakan menjurus kepada proses penyelarasan dan ulang kaji.

Salah satu slot latihan dalam perkhidmatan (Ladap) perlu diisi dengan kursus pengelolaan acara sukan supaya segala teknik asas pergerakan murid benar-benar mencapai matlamat dasar satu murid satu sukan dan konsep sukan untuk semua. Setelah taklimat audio video di bilik Ladap, semua peserta dibawa ke padang atau gelanggang untuk sesi praktikum. Sesungguhnya kegiatan sukan secara selamat lagi terancang bakal melonjakkan kecemerlangan pendidikan di sekolah ke tahap yang tertinggi ...

No comments: