SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, April 26, 2015

KEJADIAN MENCEMASKAN DI LALUAN BERLIKU PARIT (AGRRESIVE DRIVER SERVE HIS RIGHT)

Pemandu kereta di hadapan sudah memperlahankan kelajuan setelah memberi isyarat untuk membelok ke kanan. Tiba-tiba sebuah Proton Wira meluru laju untuk memintas tanpa menyedari pergerakan perlahan kenderaan yang hendak membelok itu. Pemandu kenderaan terus memberi isyarat tangan supaya tidak berlaku peristiwa buruk.

Alhamdulillah, pemandu Wira sempat menekan pedal brek tetapi kemudian memecut semula dengan kencang seperti pelumba F1 layaknya. Selang beberapa minit, kereta Proton Wira tadi sudah melintang dalam parit di sebelah kanan jalan. Hampir semua pemandu lain memberhentikan kereta untuk memberi bantuan yang patut.

Nasib pemandu Wira itu agak baik kerana bahagian tempat duduk hadapan tersangkut di tebing parit, bukan di dalam air. Dia berjaya membuka pintu kereta dan keluar. Ternyata dia anak muda yang berusia dalam lingkungan akhir 20-an.

Pemandu Wira dengan selamba menghubungi pihak kren untuk menarik keretanya keluar. Dia kelihatan tidak begitu peduli dengan kumpulan pemandu lain yang ingin menghulurkan bantuan. Tiada tanda kecederaan luaran yang dialami.

Seorang pelajar Kolej Taj Ipoh yang ditemui memberitahu bahawa pemandu Wira itu memotong deretan lima buah kereta secara sekali gus. Namun, usai berbuat demikian selekoh tajam menunggunya. Maka, dia menekan brek kecemasan mengakibatkan Wira yang dipandu berpusing-pusing sebelum tersangkut di parit berkenaan.

Ketika kejadian, hujan renyai turun secara berterusan. Permukaan jalan yang licin sangat berisiko kepada kenderaan yang dipandu laju. Tayar kereta mungkin tidak dapat mencengkam permukaan jalan, lalu stereng tidak dapat mengawal arah pergerakan kenderaan.

Barangkali pemandu muda Proton Wira tersebut mempunyai urusan kecemasan dan mustahak yang mendorong terhadap pemanduan agresif dan melulu. Namun, tindakan itu boleh membahayakan keselamatan dirinya sendiri dan pemandu lain yang berjiran. Buktinya, dia terpaksa berhadapan dengan urusan membaiki kenderaan yang rosak teruk itu.

Kenderaan yang dipandu terlalu perlahan di jalan sempit dan berliku-liku seperti Jalan Parit - Batu Gajah - Ipoh turut menyusahkan pemandu lain yang mengekori mereka di belakang. Halaju 70 kilometer sejam lebih munasabah berbanding dengan menyeksa minda pemandu lain apabila memandu antara 50 hingga 60 kilometer satu jam macam back-hole (jengkaut atau jentolak). Pemandu santai dalam kalangan warga emas, penduduk tempatan dan kaum wanita didapati gemar memandu secara santai kerana tiada urusan segera ...

No comments: