Calon peperiksaan juga didapati buntu untuk memulakan penulisan karangan. Mereka juga sering tertinggal penegasan yang mengikat setiap isi karangan terhadap tajuk. Karangan yang ditulis juga kurang mantap dari segi organisasi idea dan huraian.
Sesebuah karangan yang baik seharusnya menonjolkan tiga idea utama yang dipecahkan kepada isi-isi sampingan yang berkenaan. Guru-guru telah mendedahkan asas penulisan karangan yang akur dengan tugasan soalan peperiksaan. Malangnya, sebahagian pelajar tidak memberikan perhatian. Kepakaran guru mata pelajaran seolah-olah disaingi oleh tenaga pengajar tuisyen.
Perenggan pendahuluan seharusnya menegaskan tentang tajuk karangan, senarai isi utama, kepentingan tajuk dalam keadaan sebenar, serta unsur kecindan, misalnya peribahasa, kata hikmah atau ucapan tokoh. Penggunaan maksud ayat suci al-Quran dan hadis juga boleh menyokong pendahuluan karangan yang bertaraf cemerlang tinggi. Pendahuluan karangan yang baik umpama iklan bagi memujuk pembaca (baca: pemeriksa) untuk meneruskan pembacaan dengan penuh minat.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
No comments:
Post a Comment