Cerpen karya Salina Ibrahim, 43, siswazah syariah, Universiti Malaya ini termuat pada muka surat 68 - 75, naskhah antologi 'Baik Budi, Indah Bahasa'. Bekas wartawan ini aktif dalam bidang penulisan genre cerpen dan novel. Walaupun kisah siswazah menceburi bidang pertanian bukanlah cerita baharu (mungkin klise), tetapi penulis berjaya menyampaikan mesej bahawa kebijaksanaan menjalin komunikasi dengan masyarakat dan pakar memudahkan perancangan projek yang berpotensi untuk maju.
Watak utama: Alif, siswazah ekonomi
Teknik penceritaan: sudut pandangan orang ketiga (pencerita bukan watak dalam cerpen)
: imbas kembali (Aiman mengingati kembali saat sukar behadapan dengan pemilik petak sawah
terutama Abang Man yang mahu menjual tanah kepada pemaju perumahan)
Sinopsis
Kata-kata semangat arwah abah masih terngiang-ngiang, manakala sokongan kental emak (Mak wan) dalam mempertahankan tanah bendang mereka, sambil memujuk pemilik petak bendang yang lain akhirnya membuka jalan kepada Alif untuk menggembleng muafakat penanaman padi secara estet. Galakan Tuk Ketua juga memberi kekuatan kepada Alif untuk menangani tentangan Abang Man dan orang kampung yang termakan umpan pemaju perumahan untuk menjual petak bendang masing-masing. Kemuncak sindiran Abang Man ialah Alif tidak lulus universiti, sedangkan emak sendiri menghadiri majlis konvokesyen Alif. Khidmat nasihat pegawai pertanian dan penggunaan mesin berteknologi canggih dimanfaatkan sebagai projek estet mini yang mengubah kaedah bermandi keringat dan selut kepada gaya pengurusan yang cekap dan sistematik. Akhirnya, semua 15 orang pemilik petak sawah dengan keluasan hampir 60 hektar itu setuju berganding bahu sehingga terbentang petak emas yang tersedia untuk dituai ...
...
Tema:
Watak dan perwatakan
...
...
...
Latar masyarakat
...
...
...
Nilai murni
...
...
...
Persoalan
...
...
...
Pengajaran
...
...
...
Perbincangan kbat
...
...
Contoh tugasan soalan
...
...
...
...
Cadangan jawapan
...
...
...
Saranan kepada murid
...
Saranan kepada guru
...
Kesimpulan dan penutup
...
14 comments:
kenapa tak habis...cikgu..
saya amat perlukan nya ...
napa x habis cikgu ._.
Smpai hti cikgu bgi setengah je
Smpai hti cikgu bgi setengah je
Kenapa separuh saja?
kenapa separuh je????��
nak penuh cikgu . nak guna yang bawah tuu
Tak penuh tapi terima kasih cikgu.
terima kasih cikgu
Kenapa tak penuh cikgu??
I'm really really need it
aduihh cikgu irm..
Awat x habih cg oiy
I really needed noww ðŸ˜
Thanks cg walaupun x hbis
Alaa nk tengok yg bawah tu hm:(
Post a Comment