Semua lagu yang dialunkan begitu meruntun jiwa, serta menjurus ke arah mengagungkan Ilahi. Lagu "Insya-Allah" misalnya bertemakan jalan keluar daripada kesukaran dengan petunjuk Ilahi. "Thank You Allah" pula mempunyai kaitan dengan sejarah hidup yang dilalui oleh Maher Zain sendiri yang pernah melalui cabaran sisi gelap yang cukup getir.
Sunday, October 24, 2010
MAHER ZAIN CETUS FENOMENA MUZIK (MESSAGE FROM SONGS)
Pemuda kelahiran Lubnan yang kini warganegara Sweden, Maher Zain telah menggunakan anugerah lantunan vokalnya untuk menyampaikan mesej dakwah. Kunjungan penyanyi berusia 28 tahun itu ke Malaysia baru-baru ini membuktikan penerimaan khalayak yang hebat apabila semua tiket konsert yang berlangsung di Shah Alam habis dijual. Maher Zain ialah generasi pelapis kepada genre muzik yang pernah dibawa oleh Yusuf Islam, atau nama glamor asalnya, Cat Stevens dari London.
Ketika diwawancara di konti sebuah radio swasta, Maher Zain menyatakan kesediaannya merakamkan album versi bahasa Melayu sebagai menghargai sambutan khalayak muzik sopan di Malaysia. Album pertama Maher Zain yang berjudul "Thank You Allah" diterbitkan oleh Awekening Records, Swansea, United Kingdom dan diedarkan di Malaysia oleh Inteam Records. Sebanyak 14 buah lagu berirama balada sentimental dimuatkan dalam album berkenaan.
Semua lagu yang dialunkan begitu meruntun jiwa, serta menjurus ke arah mengagungkan Ilahi. Lagu "Insya-Allah" misalnya bertemakan jalan keluar daripada kesukaran dengan petunjuk Ilahi. "Thank You Allah" pula mempunyai kaitan dengan sejarah hidup yang dilalui oleh Maher Zain sendiri yang pernah melalui cabaran sisi gelap yang cukup getir.
Semua lagu yang dialunkan begitu meruntun jiwa, serta menjurus ke arah mengagungkan Ilahi. Lagu "Insya-Allah" misalnya bertemakan jalan keluar daripada kesukaran dengan petunjuk Ilahi. "Thank You Allah" pula mempunyai kaitan dengan sejarah hidup yang dilalui oleh Maher Zain sendiri yang pernah melalui cabaran sisi gelap yang cukup getir.
SESAK DAN SESAT JALAN DI IPOH? (TRAFFIC JAM AND CONFUSING SIGN BOARD IN THE CITY)
Bagi pemandu kenderaan yang tidak memiliki sistem GPS, pergantungan terhadap papan tanda arah jalan sangatlah penting. Masalah di negara kita ialah sistem papan tanda arah jalan yang mengelirukan dan sering pula tiba-tiba hilang. Maksudnya sistem papan tanda di jalan raya kita tidak dapat diharapkan sepenuhnya.
Bandaraya Ipoh juga tidak terkecuali. Jika warga Ipoh sendiri boleh berpusing-pusing mencari jalan keluar daripada sesuatu kawasan perumahan, apatah lagi dengan pengunjung luar. Hendak membaca papan tanda pun satu masalah justeru kenderaan di belakang meluru laju-laju belaka!
Kalau dahulu Petaling Jaya dan Shah Alam sering mengelirukan dengan seksyen yang tidak semestinya mengikut susunan nombor, kini keadaan yang sama dirasai di hampir semua bandar besar, terutama di kawasan perumahan. Ada persiaran, solok, hala, laluan, regat, jalan dan macam-macam gelaran lagi. Lebih memeningkan apabila digandingkan dengan barat, selatan, timur dan utara selain nombor yang melompat-lompat.
Kesesakan pula biasanya berlaku pada waktu puncak, iaitu waktu awal pagi apabila kebanyakan warga bandar berebut-rebut menghala tempat kerja, atau menghantar anak ke sekolah. Selain itu, kepadatan kenderaan meningkat semula menjelang tengah hari, iaitu waktu rehat pejabat dan waktu balik murid sekolah. Akhir sekali ialah antara pukul lima hingga enam petang apabila kebanyakan pejabat mulai ditutup.
Faktor lain yang menyumbang kepada kesesakan ialah tempoh pertukaran lampu isyarat yang agak singkat, sistem bulatan (round-about), kereta rosak, objek jatuh di tengah jalan, sekatan jalan raya dan lencongan ketika proses naik taraf jalan. Sudah tiba masanya pihak berkuasa tempatan dan perancang kejuruteraan jalan bandar raya beralih kepada jalan bertingkat (fly over) bagi menyuraikan kesesakan trafik yang diakibatkan oleh sistem bulatan dan lampu isyarat. Kos pembinaan akan menjadi lebih cekap jika ekonomi bidangan dapat dinikmati menerusi pembinaan terancang dan besar-besaran...
Kalau dahulu Petaling Jaya dan Shah Alam sering mengelirukan dengan seksyen yang tidak semestinya mengikut susunan nombor, kini keadaan yang sama dirasai di hampir semua bandar besar, terutama di kawasan perumahan. Ada persiaran, solok, hala, laluan, regat, jalan dan macam-macam gelaran lagi. Lebih memeningkan apabila digandingkan dengan barat, selatan, timur dan utara selain nombor yang melompat-lompat.
Kesesakan pula biasanya berlaku pada waktu puncak, iaitu waktu awal pagi apabila kebanyakan warga bandar berebut-rebut menghala tempat kerja, atau menghantar anak ke sekolah. Selain itu, kepadatan kenderaan meningkat semula menjelang tengah hari, iaitu waktu rehat pejabat dan waktu balik murid sekolah. Akhir sekali ialah antara pukul lima hingga enam petang apabila kebanyakan pejabat mulai ditutup.
Faktor lain yang menyumbang kepada kesesakan ialah tempoh pertukaran lampu isyarat yang agak singkat, sistem bulatan (round-about), kereta rosak, objek jatuh di tengah jalan, sekatan jalan raya dan lencongan ketika proses naik taraf jalan. Sudah tiba masanya pihak berkuasa tempatan dan perancang kejuruteraan jalan bandar raya beralih kepada jalan bertingkat (fly over) bagi menyuraikan kesesakan trafik yang diakibatkan oleh sistem bulatan dan lampu isyarat. Kos pembinaan akan menjadi lebih cekap jika ekonomi bidangan dapat dinikmati menerusi pembinaan terancang dan besar-besaran...
Saturday, October 23, 2010
WAJIB LULUS SEJARAH SPM 2013 (HISTORY TO BECOME A COMPULSARY SUBJECT)
Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yasin telah pun mengumumkan dasar terbaharu pendidikan negara, iaitu kelulusan mata pelajaran Sejarah sebagai syarat penganugerahan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun 2013. Tempoh tiga tahun diperlukan untuk menyediakan guru dan murid dengan sistem baharu itu kelak. Walaupun Sejarah telah lama diangkat sebagai mata pelajaran teras, tahap kepedulian generasi muda terhadap kepentingan sejarah negara belum boleh dibanggakan.
Kompleksiti masyarakat yang berbilang-bilang latar belakang, ancaman globalisasi dan tanda-tanda lunturnya semangat patriotik mungkin antara sebab utama yang mendorong pengumuman dasar terbaharu persijilan terbuka peringkat SPM itu. Generasi muda perlu mendapat pendedahan yang mencukupi tentang sejarah negara supaya memahami proses pembentukan masyarakat Malaysia yang bermula jauh semasa era kegemilangan empayar Melaka, perjuangan mengusir penjajah dan kontrak sosial ketika rundingan kemerdekaan 53 tahun yang silam. Penerimaan dan tolak ansur masyarakat pribumi ketika itu perlu dihargai oleh generasi sekarang.
Syarat wajib lulus Sejarah SPM menunjukkan bahawa kerajaan mahu murid menengah atas lebih serius dan tekun mempelajari sejarah. Mungkin beberapa perubahan, serta semakan bakal dilakukan terhadap sukatan pelajaran supaya aktiviti pembelajaran sejarah lebih hidup dan menangkap imaginasi murid. Kemahiran yang dipelajari lebih menjurus kepada aplikasi terhadap amalan semasa dan masa hadapan, berbanding dengan anggapan bahawa pembelajaran sejarah ialah proses mengingat tokoh, tempat dan tahun, sama macam mata pelajaran tawarikh era 1970-an dahulu.
Tidaklah mustahil bahawa suatu hari nanti calon peperiksaan mata pelajaran Sejarah dibenarkan membawa buku untuk rujukan di bilik atau dewan peperiksaan. Item soalan yang disediakan bukanlah bertujuan untuk meluahkan kembali fakta dalam buku teks. Sebaliknya, calon hanya menggunakan fakta buku teks sebagai tema atau hujah sokongan dalam jawapan mereka.
Kebimbangan bahawa mata pelajaran sejarah akan menjadi bertambah berat tentulah telah diambil maklum oleh pihak Pusat Perkembangan Kurikulum yang akan menyelaraskan perkara itu dengan bahagian-bahagian lain dalam Kementerian Pelajaran, khususnya Bahagian Buku Teks dan Lembaga Peperiksaan. Semua domain kognitif, afektif dan psikomotor tetap diambil kira sambil aspek-aspek aksesibiliti, ekuiti dan somatik tidak ditinggalkan. Murid yang di tempatkan di kolej-kolej teknikal yang bakal menggantikan sekolah teknik dan vokasional barangkali akan diberi sukatan pelajaran sejarah yang bersesuaian dengan penekanan terhadap falsafah latihan tenaga industri dalam kerangka kurikulum kebangsaan.
Pengalaman penulis blog sebagai guru sejarah (tingkatan 2 hingga 6 Atas), serta sebagai ketua panitia sejarah mendapati bahawa perancangan aktiviti pembelajaran sejarah dengan mengambil kira saranan murid ialah faktor kritikal yang menjadi daya tarikan mata pelajaran yang dianggap kisah silam itu. Murid akan sentiasa menunggu-nunggu waktu pembelajaran sejarah yang diperuntukkan tiga waktu seminggu. Malah, aktiviti pembelajaran sejarah turut menjadi gosip dan tema perbualan murid semasa di kantin...
Syarat wajib lulus Sejarah SPM menunjukkan bahawa kerajaan mahu murid menengah atas lebih serius dan tekun mempelajari sejarah. Mungkin beberapa perubahan, serta semakan bakal dilakukan terhadap sukatan pelajaran supaya aktiviti pembelajaran sejarah lebih hidup dan menangkap imaginasi murid. Kemahiran yang dipelajari lebih menjurus kepada aplikasi terhadap amalan semasa dan masa hadapan, berbanding dengan anggapan bahawa pembelajaran sejarah ialah proses mengingat tokoh, tempat dan tahun, sama macam mata pelajaran tawarikh era 1970-an dahulu.
Tidaklah mustahil bahawa suatu hari nanti calon peperiksaan mata pelajaran Sejarah dibenarkan membawa buku untuk rujukan di bilik atau dewan peperiksaan. Item soalan yang disediakan bukanlah bertujuan untuk meluahkan kembali fakta dalam buku teks. Sebaliknya, calon hanya menggunakan fakta buku teks sebagai tema atau hujah sokongan dalam jawapan mereka.
Kebimbangan bahawa mata pelajaran sejarah akan menjadi bertambah berat tentulah telah diambil maklum oleh pihak Pusat Perkembangan Kurikulum yang akan menyelaraskan perkara itu dengan bahagian-bahagian lain dalam Kementerian Pelajaran, khususnya Bahagian Buku Teks dan Lembaga Peperiksaan. Semua domain kognitif, afektif dan psikomotor tetap diambil kira sambil aspek-aspek aksesibiliti, ekuiti dan somatik tidak ditinggalkan. Murid yang di tempatkan di kolej-kolej teknikal yang bakal menggantikan sekolah teknik dan vokasional barangkali akan diberi sukatan pelajaran sejarah yang bersesuaian dengan penekanan terhadap falsafah latihan tenaga industri dalam kerangka kurikulum kebangsaan.
Pengalaman penulis blog sebagai guru sejarah (tingkatan 2 hingga 6 Atas), serta sebagai ketua panitia sejarah mendapati bahawa perancangan aktiviti pembelajaran sejarah dengan mengambil kira saranan murid ialah faktor kritikal yang menjadi daya tarikan mata pelajaran yang dianggap kisah silam itu. Murid akan sentiasa menunggu-nunggu waktu pembelajaran sejarah yang diperuntukkan tiga waktu seminggu. Malah, aktiviti pembelajaran sejarah turut menjadi gosip dan tema perbualan murid semasa di kantin...
Friday, October 22, 2010
MENDAYA, MENDAYAI, MENDAYAKAN (CONTRADICTION AND VARIATION)
Tajuk ucapan dasar "Mendaya Bangsa Meneraju Kemakmuran" dalam sebuah perhimpunan politik kelmarin menarik perhatian tentang istilah yang digunakan. Sama seperti istilah "kecapaian" yang pernah digunakan untuk tema hari kemerdekaan negara suatu ketika dahulu yang mengundang kontroversi. Kecapaian bererti keletihan (capek: leksikon Indonesia).
Mendaya ialah kata terbitan daya yang menerima imbuhan "men". Kamus Dewan edisi keempat (2005:321) memberi maksud daya sebagai:
1 kekuatan, tenaga, keupayaan, kemampuan
2 akal, ikhtiar, jalan
3 muslihat, tipu
Apabila menerima imbuhan "ber" dengan fungsi "mempunyai", maka kesemua tiga maksud di atas digandingkan dengannya. Contohnya, mempunyai kekuatan, mempunyai akal, atau mempunyai muslihat.
Namun, apabila menerima imbuhan 'men", Kamus Dewan hanya bertumpu kepada maksud "tipu" sahaja. Mendaya disekalikan dengan memperdaya, memperdayakan, dan mendayakan. Maksud yang diberikan ialah menjalankan tipu daya (muslihat), menipu.
Keadaan menjadi berlainan apabila imbuhan "men...i" digunakan. Mendayai diberi maksud:
1 menipu, mengakali
2 mempengaruhi
3 memberi tenaga (kekuatan, dan sebagainya)
Penggunaan imbuhan "ter" pula dihadkan untuk maksud mampu dan tenaga. Terdaya tidak boleh dimaksudkan untuk pengaruh atau tipu. Begitu juga dengan terperdaya yang dikhususkan untuk tertipu.
Kedayaan pula merujuk kepada maksud kebolehan membuat sesuatu. Perdayaan dibataskan terhadap perihal (perbuatan) mendayai atau mendayakan, iaitu penipuan sahaja. Perdayaan juga dikhususkan kepada maksud tipu dan muslihat.
Penggunaan imbuhan membawa implikasi maksud perkataan yang mungkin sekali jauh berbeza. Contohnya mengahwini ertinya berkahwin dengan, atau menjadikan isteri (suami). Mengahwinkan pula bererti menikahkan (orang lain), menjadikan beristeri, memperisterikan (rujuk Kamus Dewan edisi keempat:655).
Terdapat juga beberapa rangkai kata yang menggunakan perkataan daya. Misalnya daya maju, daya saing dan daya upaya. Semuanya menjurus kepada maksud kebolehan, kekuatan dan kemampuan. Tiada lagi konotasi negatif seperti tipu muslihat.
Dalam karya kreatif pula, maksud sesuatu perkataan tidak terikat kepada mana-mana kamus rasmi. Pemilihan kata atau diksi tidak semestinya sama dengan maksud dalam kamus. Sesuatu istilah dimanipulasikan sebagai unsur hiperbola, metafora, simile dan lain-lain.
Ahli-ahli bahasa juga terbahagi dalam pelbagai aliran, kelompok dan mazhab kebahasaan. Sebab itulah munculnya kajian psikolinguistik, sosiolinguistik, transformasi generatif (Chomsky) dan lain-lain. Di Malaysia, tatabahasa Za'aba masih menjadi pegangan.
Bahasa sentiasa bersifat dinamik dan terbuka. Kemajuan teknologi dan penemuan fenomena baharu dalam pelbagai bidang ilmu mewujudkan keperluan pengistilahan yang lebih terkini. Kita serahkan kepada ahli bahasa untuk memberi pedoman...
Thursday, October 21, 2010
BULAN BAHASA KEBANGSAAN KINI DI PENGHUJUNG (NATONAL LANGUAGE CAMPAIGN)
Benarkah bahasa Melayu perlu menagih simpati daripada para pedagang dan industrialis untuk diberi nilai ekonomi? Wajarkah mereka yang dibiarkan menentukan nasib bahasa Melayu yang begitu jelas statusnya dalam perlembagaan negara? Adakah pihak berwajib terlalu berlembut dalam penguatkuasaan Akta Bahasa Kebangsaan?
Sebenarnya begitu banyak pertanyaan yang boleh dibangkitkan tentang peranan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang dilihat cuba dipinggirkan oleh pihak-pihak tertentu yang lebih cenderung terhadap penggunaan bahasa Inggeris. Mentaliti kolonial masih jelas melekat dalam minda mereka. Bahasa Inggeris begitu agung dan unggul, serta menakluk segenap denyut nadi mereka!
Pejuang bahasa Melayu ialah orang-orang yang rasional lagi menjunjung perlembagaan negara. Percubaan melabel pejuang bahasa kebangsaan sebagai ekstremis bahasa sangatlah keterlaluan. Perbuatan itu ibarat seorang pencuri sebenar yang menuduh orang baik-baik sebagai pencuri!
Bulan Oktober yang diisytiharkan sebagai bulan bahasa ialah satu kempen peringkat nasional yang bertujuan memupuk kesedaran masyarakat supaya terus menjaga martabat bahasa Melayu sebagai satu-satunya bahasa kebangsaan. Bahasa Inggeris dan bahasa ibunda yang lain tidak disekat daripada terus digunakan, tetapi hendaklah tidak melebihi kedudukan bahasa Melayu sebagaimana yang diperuntukkan dalam perlembagaan (Perkara 152 dan perkara 153). Barang diingat bahawa perlembagaan ialah undang-undang tertinggi negara, dan sebarang keputusan yang bercanggah dengannya terbatal, serta tidak sah.
Ketegasan pihak mahkamah menolak dokumen kes dalam bahasa Inggeris baru-baru amat menggembirakan. Begitu juga komitmen Persatuan Majikan Malaysia yang diterajui oleh David Chua yang memberi sokongan padu terhadap usaha mengubah cara berfikir para industrialis supaya mengutamakan bahasa Melayu dalam penyediaan dokumen niaga dan urusan rasmi yang lain. Tinggal sektor kewangan yang masih mencatat dalam penafian (disclaimer) semua dokumen perjanjian yang diterjemahkan sebagai "jika berlaku sebarang kekeliruan dalam tafsiran mana-mana bahagian dan fasal, maka versi bahasa Inggeris hendaklah diterima sebagai muktamad"!
Kini, bulan bahasa sudah memasuki minggu terakhir. Kita berharap bahawa pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai urus setia bagi pihak kerajaan akan membuat penilaian terhadap keberkesanan dan pencapaian bulan bahasa kali ini terhadap usaha memasyarakatkan bahasa Melayu dalam kalangan rakyat, sektor swasta dan institusi pengajian. Bahasa Melayu ialah salah satu bahasa utama dunia, bahkan menjadi lingua franca di rantau sebelah sini...
Kini, bulan bahasa sudah memasuki minggu terakhir. Kita berharap bahawa pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai urus setia bagi pihak kerajaan akan membuat penilaian terhadap keberkesanan dan pencapaian bulan bahasa kali ini terhadap usaha memasyarakatkan bahasa Melayu dalam kalangan rakyat, sektor swasta dan institusi pengajian. Bahasa Melayu ialah salah satu bahasa utama dunia, bahkan menjadi lingua franca di rantau sebelah sini...
Wednesday, October 20, 2010
PENGARUH PERSONALITI GURU TERHADAP PENCAPAIAN MURID (THE INSPIRING TEACHER AND LEARNING OUTREACH)
Damak baru dipindahkan ke kelas 4 Sains 1 sebagai mematuhi dasar 60:40 nisbah enrolmen pelajar jurusan sains berbanding sastera. Guru pertama yang masuk ialah Pak Jusuf, guru import dari Indonesia yang mengajar Matematik Tambahan. Buku teks yang digunakan disusun oleh Tan Wang Seng, seorang profesor matematik di Universiti Sains Malaysia.
Pak Jusuf agak pendek orangnya, dan bertubuh sederhana gempal. Wajahnya serius sahaja sambil melontarkan pandangan ke seluruh kelas. Murid hanya diam membatu dan senyap ketupas menunggu butir percakapan yang akan dilafazkan.
Agaknya begitulah gaya set induksi Pak Jusuf, iaitu dialog dalaman tanpa suara. "Hantar buku latihan sekarang!" Ketua kelas dengan segera membuat tindakan mengutip buku dari meja ke meja.
"Siapa-siapa yang tidak hantar, silakan mara ke hadapan." Spontan empat orang murid termasuk Damak melangkah longlai sambil menyembunyikan perasaan cemas dan berkecamuk, lalu terus merapati papan hitam. Mereka kini bagaikan pesalah yang menunggu perintah hukuman sang hakim.
"Kamu namanya siapa?" "Damak, cikgu, errr.. pak". "Apa-apaan kamu, apa justifikasi kamu?"
Damak yang tidak memahami lenggok sebutan pekat Indonesia Pak Jusuf terus menjawab, "basikal saya rosak, pak". "Apa? spedarnya berantak?". Perkataan "spedar" yang seakan-akan berbunyi spendar (celana kecil, seluar dalam) segera menggamatkan kelas. Damak merah padam menahan emosi yang menggelegak.
Sejak itu, Pak Jusuf dibencinya. Suara Pak Jusuf, pakaian Pak Jusuf, cara bergerak Pak Jusuf dibenci sekali gus bagaikan satu pakej. Malah, Damak juga benci dengan semua yang berkaitan Pak Jusuf, termasuk mata pelajaran Matematik Tambahan walaupun dia sedar bahawa kalau hendak jadi jurutera yang jadi impiannya dia tidak boleh begitu...
Anekdot di atas ialah kisah benar yang disaksikan sendiri oleh penulis blog ketika belajar di sebuah sekolah. Damak akhirnya mendapat gred gagal (F9) dalam Matematik Tambahan walaupun mendapat C3 dalam Matematik Moden. Damak layak juga memasuki tingkatan enam rendah sains, namun terpaksa bertukar ke aliran sastera kerana asas Matematik Tambahan yang tidak mencukupi justeru semua mata pelajaran sains tingkatan 6 diintegrasikan dengan aplikasi matematik tambahan.
Apabila Damak memasuki universiti, dia tidak dapat lari juga daripada aplikasi matematik tambahan dalam kursus ekonomi dari tahun pertama hingga akhir. Anehnya, Damak bukan sahaja tidak menghadapi masalah dalam aplikasi matematik tambahan seperti algebra, janjang geometri, kalkulus, kebarangkalian, matriks, trigonometri, dan statistik, bahkan mendapat gred A. Damak lulus ijazah pertama dengan cemerlang.
Refleksi aktiviti pembelajaran murid
Matematik Tambahan ialah mata pelajaran baharu yang diperkenalkan kepada murid tingkatan empat. Kandungan dan pendekatannya lebih bersifat abstrak. Murid yang lambat menangkap penggunaan simbol seperti x, y, alpha, beta , dy/dx, dan istilah khusus akan terpinga-pinga jika tidak mendapat bimbingan dan dorongan yang secukupnya. Peranan guru ialah membawa dunia yang abstrak itu ke alam konkrit, iaitu pengalaman sebenar murid di dunia nyata.
Semua pemboleh ubah yang diperkenalkan hendaklah jelas dan murid diberi peluang menguasainya menerusi pedoman kemahiran generik pembelajaran matamatik tambahan. Murid yang lebih cekap boleh diberi peranan membimbing rakan yang menghadapi kesukaran. Tugasan susulan (penilaian formatif) sebaik-baiknya direka bentuk berdasarkan tahap pencapaian murid yang berbeza-beza.
Dalam kes Damak di atas, pengalaman buruk semasa pertama kali mengenali guru Matematik Tambahannya menyebabkan dia tercicir tanpa dipulihkan oleh guru yang berkenaan. Sudah jelas bahawa Damak seorang murid yang sentimental, iaitu terbawa-bawa oleh emosi. Maka, Pak Jusuf harus menggunakan segala ilmu pedagogi dan psikologi semasa menjalani latihan perguruan bagi membantu murid seperti Damak.
Pemerhatian Aktiviti Pembelajaran
Andaikan Pak Jusuf diarahkan menjalankan kajian tindakan terhadap sekumpulan murid seperti Damak supaya intervensi dapat dilaksanakan bagi meningkatkan pencapaian mereka. Setelah mengenal pasti isu keprihatinan pembelajaran murid sentimental, dia harus mencari dapatan penyelidikan atau saranan pakar bagi mengungkapkan masalah kajian dengan lebih jitu. Pengetahuan tentang gaya pembelajaran murid sentimental bakal membantu Pak Jusuf merancang program intervensi.
Murid sentimental mudah hanyut dan menarik diri. Pak Jusuf harus memerhatikan perkembangan minat dan penglibatan murid sentimental. Jika murid sentimental didapati mula hendak tenggelam punca, Pak Jusuf mesti cepat-cepat meyelamatkan mereka.
Pencapaian murid ialah bayangan kebolehan guru. Jika Pak Jusuf hanya masuk kelas untuk menghabiskan sukatan pelajaran, memuji murid pintar dan mengherdik murid yang ketinggalan, hakikatnya Pak Jusuf ialah guru yang gagal, tidak kompeten dan tidak layak bergelar seorang pendidik yang budiman. Pak Jusuf patut menjalani latihan semula untuk menghidupkan permit keguruannya!
Tindakan / Perancangan
Langkah intervensi mungkin memerlukan pendapat kedua. Maksudnya, cadangan secara individu mungkin bersifat "syok sendiri" jika tidak dirujuk kepada rakan yang sama bidang atau dapatan penyelidikan yang autentik. Setelah disenarai pendek dan disaring, Pak Jusuf boleh memilih satu langkah intervensi terhadap kumpulan murid sentimental (kumpulan rawatan) dan murid pintar sebagai kumpulan kawalan.
Data, sama ada kuantitatif atau kualitatif, boleh dicatat dalam jurnal atau buku log kajian. Tempoh masa tertentu, misalnya sebulan, hendaklah ditetapkan. Pada akhir tempoh berkenaan, kedua-dua kumpulan kawalan dan rawatan akan diberi penarafan menerusi instrumen pengukuran yang bersesuaian.
Jika intervensi pertama itu masih kurang berjaya, langkah intervensi yang lain boleh diulang uji dalam pusingan seterusnya. Pak Jusuf tidak boleh berputus asa dalam melayani murid sentimental. Cabaran mengubah tingkah laku dan meningkatkan minat mereka dalam proses pembelajaran mata pelajaran seabstrak Matematik Tambahan ialah tugas asasi yang menjadi ikrar keguruan Pak Jusuf...
Perbincangan
Segala butiran kajian tindakan yang bermula daripada refleksi, pemerhatian, dan perancangan didokumentasikan dalam sebuah laporan. Data-data mentah dianalisis, serta dimurnikan. Dapatan dikaitkan semula dengan isu keprihatinan yang dipilih sebagai masalah kajian.
Kesimpulan yang berkaitan dengan intervensi dan pengetahuan tentang bidang keprihatinan dibincangkan secara khusus berdasarkan implikasi dapatan kajian. Saranan penambahbaikan juga dicatatkan untuk kajian lanjutan. Pendek kata, kajian tindakan tidak berakhir dengan sekali pusingan sahaja...
Refleksi aktiviti pembelajaran murid
Matematik Tambahan ialah mata pelajaran baharu yang diperkenalkan kepada murid tingkatan empat. Kandungan dan pendekatannya lebih bersifat abstrak. Murid yang lambat menangkap penggunaan simbol seperti x, y, alpha, beta , dy/dx, dan istilah khusus akan terpinga-pinga jika tidak mendapat bimbingan dan dorongan yang secukupnya. Peranan guru ialah membawa dunia yang abstrak itu ke alam konkrit, iaitu pengalaman sebenar murid di dunia nyata.
Semua pemboleh ubah yang diperkenalkan hendaklah jelas dan murid diberi peluang menguasainya menerusi pedoman kemahiran generik pembelajaran matamatik tambahan. Murid yang lebih cekap boleh diberi peranan membimbing rakan yang menghadapi kesukaran. Tugasan susulan (penilaian formatif) sebaik-baiknya direka bentuk berdasarkan tahap pencapaian murid yang berbeza-beza.
Dalam kes Damak di atas, pengalaman buruk semasa pertama kali mengenali guru Matematik Tambahannya menyebabkan dia tercicir tanpa dipulihkan oleh guru yang berkenaan. Sudah jelas bahawa Damak seorang murid yang sentimental, iaitu terbawa-bawa oleh emosi. Maka, Pak Jusuf harus menggunakan segala ilmu pedagogi dan psikologi semasa menjalani latihan perguruan bagi membantu murid seperti Damak.
Pemerhatian Aktiviti Pembelajaran
Andaikan Pak Jusuf diarahkan menjalankan kajian tindakan terhadap sekumpulan murid seperti Damak supaya intervensi dapat dilaksanakan bagi meningkatkan pencapaian mereka. Setelah mengenal pasti isu keprihatinan pembelajaran murid sentimental, dia harus mencari dapatan penyelidikan atau saranan pakar bagi mengungkapkan masalah kajian dengan lebih jitu. Pengetahuan tentang gaya pembelajaran murid sentimental bakal membantu Pak Jusuf merancang program intervensi.
Murid sentimental mudah hanyut dan menarik diri. Pak Jusuf harus memerhatikan perkembangan minat dan penglibatan murid sentimental. Jika murid sentimental didapati mula hendak tenggelam punca, Pak Jusuf mesti cepat-cepat meyelamatkan mereka.
Pencapaian murid ialah bayangan kebolehan guru. Jika Pak Jusuf hanya masuk kelas untuk menghabiskan sukatan pelajaran, memuji murid pintar dan mengherdik murid yang ketinggalan, hakikatnya Pak Jusuf ialah guru yang gagal, tidak kompeten dan tidak layak bergelar seorang pendidik yang budiman. Pak Jusuf patut menjalani latihan semula untuk menghidupkan permit keguruannya!
Tindakan / Perancangan
Langkah intervensi mungkin memerlukan pendapat kedua. Maksudnya, cadangan secara individu mungkin bersifat "syok sendiri" jika tidak dirujuk kepada rakan yang sama bidang atau dapatan penyelidikan yang autentik. Setelah disenarai pendek dan disaring, Pak Jusuf boleh memilih satu langkah intervensi terhadap kumpulan murid sentimental (kumpulan rawatan) dan murid pintar sebagai kumpulan kawalan.
Data, sama ada kuantitatif atau kualitatif, boleh dicatat dalam jurnal atau buku log kajian. Tempoh masa tertentu, misalnya sebulan, hendaklah ditetapkan. Pada akhir tempoh berkenaan, kedua-dua kumpulan kawalan dan rawatan akan diberi penarafan menerusi instrumen pengukuran yang bersesuaian.
Jika intervensi pertama itu masih kurang berjaya, langkah intervensi yang lain boleh diulang uji dalam pusingan seterusnya. Pak Jusuf tidak boleh berputus asa dalam melayani murid sentimental. Cabaran mengubah tingkah laku dan meningkatkan minat mereka dalam proses pembelajaran mata pelajaran seabstrak Matematik Tambahan ialah tugas asasi yang menjadi ikrar keguruan Pak Jusuf...
Perbincangan
Segala butiran kajian tindakan yang bermula daripada refleksi, pemerhatian, dan perancangan didokumentasikan dalam sebuah laporan. Data-data mentah dianalisis, serta dimurnikan. Dapatan dikaitkan semula dengan isu keprihatinan yang dipilih sebagai masalah kajian.
Kesimpulan yang berkaitan dengan intervensi dan pengetahuan tentang bidang keprihatinan dibincangkan secara khusus berdasarkan implikasi dapatan kajian. Saranan penambahbaikan juga dicatatkan untuk kajian lanjutan. Pendek kata, kajian tindakan tidak berakhir dengan sekali pusingan sahaja...
ANALISIS SAJAK "MAHSURI" (THE LEGEND OF LANGKAWI ISLAND)
Puisi nukilan Zurinah Hassan yang ditulis pada tahun 2007 ini dimuatkan semula dalam antologi Harga Remaja pada halaman 21 hingga 22. Bahagian pertama sajak mengandungi 16 baris ungkapan, manakala bahagian kedua terdiri daripada 11 baris sahaja. Bahagian pertama bertumpu kepada kisah Mahsuri berdasarkan penceritaan secara lisan zaman-berzaman, sedangkan bahagian kedua tentang peranan ahli sastera (sasterawan) menghidupkan cerita Mahsuri yang tidak dapat dipastikan secara muktamad.
MAHSURI
(1)
Selendangmu mengibar di pantai
menyambut tetamu pulau
setiamu menjadi lagu
nyanyian ombak pagi
rambutmu menjadi jalur hitam
terapung di laut malam
air matamu dingin embun
jatuh di tujuh telaga
dendam tujuh keturunan
melengkung tujuh tanjung
putihlah pulau ini
disimbah darah suci
Mahsuri
sumpah itulah yang telah menghidupkan Langkawi
kerana tanpamu
Langkawi tidak sebegini.
Gambaran tentang sumpah Mahsuri terhadap pulau Langkawi selama tujuh keturunan sebagai padang jarak padang tekukur telah diungkapkan semula dalam bahagian pertama sajak. Segala unsur alam seperti pantai, ombak, laut, telaga dan tanjung dikaitkan dengan kisah cinta Mahsuri yang tidak kesampaian, serta berakhir dengan tragis. Ombak pagi ialah lambang kesetiaan Mahsuri, telaga tujuh ialah lambang air mata Mahsuri, dan tujuh tanjung pula melambangkan dendam tujuh keturunan yang disimbah dengan darah Mahsuri yang berwarna putih.
Walaupun dendam dan sumpah bukanlah perkara yang baik, namun penyajak menyimpulkan bahawa sumpah itulah yang telah menghidupkan Langkawi sepertimana kemasyhurannya di segenap penjuru alam ketika ini. Barang diingat bahawa Langkawi telah disenaraikan sebagai antara 10 buah pulau tercantik di dunia, dan sebagai salah satu taman geologi / kaji bumi (geopark) yang telah diwartakan di bawah pengawasan Pertubuhan Bangsa Bersatu. Kebenaran cerita sumpahan Mahsuri mungkin sekali hanya bertaraf legenda, tetapi cerita berkenaan telah "dijual" sebagai daya tarikan kepada pelancong seluruh dunia.
(2)
Kata orang Mahsuri tidak pernah hidup
dia hanya bermula dengan
khayalan seorang seniman
pun kata orang Mahsuri pernah hidup
tetapi bahasa seorang pencerita
membuatnya lebih hidup dari kehidupannya
sastera yang mewarnai tanah air
kerana tanpa Mahsuri
Langkawi tidak sebegini i.
Mahsuri membesarkan Langkawi
sastera membesarkan tanah air.
Pendapat yang mengatakan Mahsuri tidak pernah wujud (dalam dunia sebenar) mendakwa bahawa Mahsuri bermula dengan khayalan seorang seniman. Dalam konteks sastera lama yang berteraskan sumber lisan, dongeng atau mitos (myth) dan legenda, perkara seperti itu tidaklah pelik. Teknologi media cetak dan elektronik belum dimajukan sebagai saluran pelarian tekanan kerja, atau hiburan santai.
Pendapat yang mengatakan Mahsuri pernah hidup pula mendakwa cerita tentang Mahsuri telah dilebih-lebihkan oleh bahasa seorang pencerita. Dalam kata lain, gambaran tentang kehidupan Mahsuri dibuat secara berlebihan oleh seniman atau ahli sastera lama. Namun, gambaran berlebihan demikianlah yang menjadikan Langkawi begitu masyhur dan dikenali.
Dua baris akhir sajak merupakan kesimpulan kepada kedua-dua bahagian. Kisah legenda Mahsuri menjadikan Langkawi begitu besar. Keadaan itu menunjukkan bahawa medium sastera juga mampu menjadikan negara juga besar.
(2)
Kata orang Mahsuri tidak pernah hidup
dia hanya bermula dengan
khayalan seorang seniman
pun kata orang Mahsuri pernah hidup
tetapi bahasa seorang pencerita
membuatnya lebih hidup dari kehidupannya
sastera yang mewarnai tanah air
kerana tanpa Mahsuri
Langkawi tidak sebegini i.
Mahsuri membesarkan Langkawi
sastera membesarkan tanah air.
Pendapat yang mengatakan Mahsuri tidak pernah wujud (dalam dunia sebenar) mendakwa bahawa Mahsuri bermula dengan khayalan seorang seniman. Dalam konteks sastera lama yang berteraskan sumber lisan, dongeng atau mitos (myth) dan legenda, perkara seperti itu tidaklah pelik. Teknologi media cetak dan elektronik belum dimajukan sebagai saluran pelarian tekanan kerja, atau hiburan santai.
Pendapat yang mengatakan Mahsuri pernah hidup pula mendakwa cerita tentang Mahsuri telah dilebih-lebihkan oleh bahasa seorang pencerita. Dalam kata lain, gambaran tentang kehidupan Mahsuri dibuat secara berlebihan oleh seniman atau ahli sastera lama. Namun, gambaran berlebihan demikianlah yang menjadikan Langkawi begitu masyhur dan dikenali.
Dua baris akhir sajak merupakan kesimpulan kepada kedua-dua bahagian. Kisah legenda Mahsuri menjadikan Langkawi begitu besar. Keadaan itu menunjukkan bahawa medium sastera juga mampu menjadikan negara juga besar.
Soalan Aras Petikan:
1 Nyatakan tiga perkara tentang Mahsuri yang menghidupkan Langkawi? (2 markah)
Mahsuri menghidupkan Langkawi menerusi rambut, air mata dan darah putihnya.
2 Apakah hujah orang yang berpendapat bahawa Mahsuri tidak pernah wujud? (2 markah)
Orang yang berpendapat Mahsuri tidak pernah wujud berhujah bahawa Mahsuri hanyalah bermula dengan khayalan seorang
seniman.
3 Apakah kesan bahasa seorang pencerita terhadap kisah Mahsuri? (2 markah)
Bahasa seorang pencerita telah membuatkan gambaran hidup Mahsuri melebihi kehidupannya, dan kisah Mahsuri membuatkan
Langkawi begitu bererti.
Soalan Aras KBKK
4 Selain kisah penceritaan sastera, bagaimanakah sesuatu tempat boleh menjadi tarikan pelancong mengikut pendapat anda? (3 markah)
Pada pendapat saya, selain kisah penceritaan sastera, sesuatu tempat boleh menjadi tarikan pelancong jika memiliki pemandangan yang indah, kekayaan flora dan fauna, serta banyak kemudahan penginapan dan keperluan yang lain.
5 Jelaskan dua cara sastera boleh menyumbang terhadap pembangunan negara? (3 markah)
Pada pendapat saya, sastera boleh menyumbang terhadap pembangunan negara dengan menerapkan jati diri dalam kalangan rakyat supaya cinta akan negara, serta memupuk kehalusan budi supaya kehidupan bermasyarakat menjadi rukun damai.
Soalan Aras Komsas
6 Huraikan dua persoalan daripada sajak di atas. (4 markah)
Persoalan pertama sajak ialah pengaruh cerita silam terhadap kemajuan pelancongan. Pulau Langkawi menjadi masyhur disebabkan kisah Mahsuri. Persoalan kedua ialah peranan sastera terhadap pembangunan negara. Karya sastera telah membesarkan negara, iaitu mempromosi nama baik negara.
1 Nyatakan tiga perkara tentang Mahsuri yang menghidupkan Langkawi? (2 markah)
Mahsuri menghidupkan Langkawi menerusi rambut, air mata dan darah putihnya.
2 Apakah hujah orang yang berpendapat bahawa Mahsuri tidak pernah wujud? (2 markah)
Orang yang berpendapat Mahsuri tidak pernah wujud berhujah bahawa Mahsuri hanyalah bermula dengan khayalan seorang
seniman.
3 Apakah kesan bahasa seorang pencerita terhadap kisah Mahsuri? (2 markah)
Bahasa seorang pencerita telah membuatkan gambaran hidup Mahsuri melebihi kehidupannya, dan kisah Mahsuri membuatkan
Langkawi begitu bererti.
Soalan Aras KBKK
4 Selain kisah penceritaan sastera, bagaimanakah sesuatu tempat boleh menjadi tarikan pelancong mengikut pendapat anda? (3 markah)
Pada pendapat saya, selain kisah penceritaan sastera, sesuatu tempat boleh menjadi tarikan pelancong jika memiliki pemandangan yang indah, kekayaan flora dan fauna, serta banyak kemudahan penginapan dan keperluan yang lain.
5 Jelaskan dua cara sastera boleh menyumbang terhadap pembangunan negara? (3 markah)
Pada pendapat saya, sastera boleh menyumbang terhadap pembangunan negara dengan menerapkan jati diri dalam kalangan rakyat supaya cinta akan negara, serta memupuk kehalusan budi supaya kehidupan bermasyarakat menjadi rukun damai.
Soalan Aras Komsas
6 Huraikan dua persoalan daripada sajak di atas. (4 markah)
Persoalan pertama sajak ialah pengaruh cerita silam terhadap kemajuan pelancongan. Pulau Langkawi menjadi masyhur disebabkan kisah Mahsuri. Persoalan kedua ialah peranan sastera terhadap pembangunan negara. Karya sastera telah membesarkan negara, iaitu mempromosi nama baik negara.
Monday, October 18, 2010
PROGRAM CEMERLANG EKONOMI SMI (MICHAELIAN'S STPM CANDIDATES IN SEARCH OF EXCELLENCE)
Ipoh, Selasa: 19.10.10 / 11 Zulkaedah 1431
Antara laporan Majlis Peperiksaan Malaysia tentang perkara yang perlu diberi perhatian oleh calon Ekonomi STPM ialah penguasaan konsep, serta teori yang dipelajari untuk soalan berbentuk aplikasi. Selain itu, sebahagian calon didapati mengabaikan unit ukuran, arahan dua titik perpuluhan dan label pada gambar rajah. Buktinya, calon hanya menulis berdasarkan pengetahuan am, terutama bagi tajuk yang kurang diberi tumpuan.
Menyedari hakikat itu, panitia ekonomi, SMK St Michael, Ipoh (SMI) mengambil daya usaha membantu calon yang berjumlah 77 orang bagi membuat persiapan rapi bagi mata pelajaran ekonomi. Sesi bengkel disampaikan oleh ketua panitia, Encik Veeriah a/l Sinniah. Program selama dua jam itu bermula pada pukul 10.30 pagi bertempat di Dewan Kuliah 1.
Objektif utama bengkel ialah untuk merumuskan strategi persediaan bulan terakhir sebelum menjelang STPM, dan merangka analisis topikal secara menyeluruh. Kedua-dua kertas mikro dan makro telah dibincangkan secara berturut-turut. Jika program sifar F tahun lepas telah berjaya mencapai matlamat lebih daripada 90 peratus calon mencapai minimum gred D, maka tahun ini fokus diberikan kepada peningkatan kuantiti pencapaian gred cemerlang dan baik (A, A-, B+, dan B).
Kebanyakan calon ekonomi SMI meraih markah yang baik dalam bahagian A (30 soalan aneka pilihan = 30 markah) dan bahagian D (2 daripada 4 soalan kuantitatif = 20 markah). Kekuatan itu perlu dikekalkan, sambil penambahbaikan dalam bahagian B (esei pendek, 5 @ 6 markah = 30 markah) dan bahagian C (esei panjang, 2 @ 10 markah = 20 markah) diteruskan. Dalam tempoh sebulan terakhir ini, kedua-dua bahagian penulisan esei akan diberi tumpuan khas.
Objektif utama bengkel ialah untuk merumuskan strategi persediaan bulan terakhir sebelum menjelang STPM, dan merangka analisis topikal secara menyeluruh. Kedua-dua kertas mikro dan makro telah dibincangkan secara berturut-turut. Jika program sifar F tahun lepas telah berjaya mencapai matlamat lebih daripada 90 peratus calon mencapai minimum gred D, maka tahun ini fokus diberikan kepada peningkatan kuantiti pencapaian gred cemerlang dan baik (A, A-, B+, dan B).
Kebanyakan calon ekonomi SMI meraih markah yang baik dalam bahagian A (30 soalan aneka pilihan = 30 markah) dan bahagian D (2 daripada 4 soalan kuantitatif = 20 markah). Kekuatan itu perlu dikekalkan, sambil penambahbaikan dalam bahagian B (esei pendek, 5 @ 6 markah = 30 markah) dan bahagian C (esei panjang, 2 @ 10 markah = 20 markah) diteruskan. Dalam tempoh sebulan terakhir ini, kedua-dua bahagian penulisan esei akan diberi tumpuan khas.
HAKISAN PANTAI JEJAS ZON EKONOMI EKSKLUSIF (BEACH MEANS BORDER)
Sebagai sebuah negara yang memiliki ukuran pantai yang panjang, Malaysia menguasai sejumlah zon ekonomi eksklusif yang dikira sejauh 200 kilometer dari pantai. Melainkan berlaku pertindihan sempadan atau perairan yang sempit, saiz keluasan tanah daratan akan menjadi berganda untuk kegiatan ekonomi maritim dan sumber laut yang lain. Sepertimana negara lain yang menguasai sejumlah keluasan zon ekonomi eksklusif, masalah hakisan pantai sering menjadi ancaman untuk mengekalkan saiz perairan yang sama sepanjang masa.
Jepun misalnya terpaksa membina sebuah struktur konkrit di sebuah pulau bersaiz sekangkang kera (muat sebuah meja bulat ruang tamu sahaja) demi mengekalkan zon ekonomi eksklusif 200 km yang mengelilingi pulau. Jika pulau itu lenyap, Jepun terpaksa melepaskan kawasan perairan itu untuk dikongsi oleh masyarakat antarabangsa. Selain itu, hakisan yang membedal pantai tanah besar juga sangat membimbangkan negara matahari terbit itu sehingga mereka sanggup berbelanja besar bagi mengelakkan perganjakan walaupun seinci.
Hakisan pantai lebih serius di lautan terbuka di pantai timur Semenanjung dan sepanjang pantai Sabah, serta Sarawak. Pantai Barat yang dipisahkan dengan Sumatera oleh Selat Melaka yang sempit walaupun tidak terkecuali daripada ancaman hakisan ombak, namun tidak seserius pantai timur, Sabah dan Sarawak. Ukuran pantai yang panjang dari Tumpat di Kelantan hingga ke tenggara Johor menyebabkan kos membina penahan ombak, atau benteng pemecah ombak mencecah ratusan bilion ringgit.
Buat sementara, keutamaan terpaksa ditumpukan kepada lokasi risiko tinggi seperti kawasan teluk. Kekuatan hentaman ombak cuba diminimumkan dengan meletakkan beg-beg pasir atau binaan konkrit di kawasan teluk sebagaimana binaan konkrit di lereng bukit di sepanjang lebuh raya. Jika benteng pemecah ombak hendak dibina jauh dari pantai, misalnya dua kilometer, kosnya mencecah hingga RM1 bilion setiap kilometer panjang (contohnya di Teluk Kalong, Kemaman).
Usaha menanam pohon rhu dan kelapa juga tidak menjamin ketahanan struktur pantai di Malaysia yang berpasir, berongga dan mudah jerlus. Hanya beberapa jalur kecil pantai bertebing batu yang lurus tinggi sebagaimana yang dapat dilihat di Pulau Pangkor dan gugusan Langkawi. Pelancong sukan ekstrem mungkin sukakan pantai yang sedemikian.
Jawapan kepada teknologi mengukuhkan struktur pantai perlu diserahkan kepada pakar kaji laut (oceanographer) dan universiti pengkhususan bidang berkenaan, iaitu Universiti Malaysia Terengganu (dahulunya Kustem). Kaedah cuba jaya yang diserahkan kepada firma runding dan kontraktor yang tidak diketahui keupayaannya hanya mengundang pembaziran. Negara memerlukan langkah bersifat jangka panjang supaya ancaman hakisan pantai tidak mengakibatkan kawasan perairan dan zon ekonomi eksklusif yang dimiliki terus susut...
Usaha menanam pohon rhu dan kelapa juga tidak menjamin ketahanan struktur pantai di Malaysia yang berpasir, berongga dan mudah jerlus. Hanya beberapa jalur kecil pantai bertebing batu yang lurus tinggi sebagaimana yang dapat dilihat di Pulau Pangkor dan gugusan Langkawi. Pelancong sukan ekstrem mungkin sukakan pantai yang sedemikian.
Jawapan kepada teknologi mengukuhkan struktur pantai perlu diserahkan kepada pakar kaji laut (oceanographer) dan universiti pengkhususan bidang berkenaan, iaitu Universiti Malaysia Terengganu (dahulunya Kustem). Kaedah cuba jaya yang diserahkan kepada firma runding dan kontraktor yang tidak diketahui keupayaannya hanya mengundang pembaziran. Negara memerlukan langkah bersifat jangka panjang supaya ancaman hakisan pantai tidak mengakibatkan kawasan perairan dan zon ekonomi eksklusif yang dimiliki terus susut...
bersambung...
Sunday, October 17, 2010
SI JAGUH DAN SI COROT (THE WINNER AND THE THE LOSER)
Meminjam istilah yang sering digunakan oleh Cikgu Abdul Rahim Abdullah Azizi, seorang pegawai di Jabatan Pelajaran Perak, iaitu si jaguh dan si corot, mungkin berguna untuk muhasabah diri. Beliau banyak merujuk buku-buku motivasi, dan berjaya menyenaraikan sempadan tingkah laku antara si jaguh dan si corot. Antaranya:
1 Si corot selalu ada alasan, si jaguh selalu ada perancangan;
2 Si corot selalu berkata: masalah itu boleh diatasi tetapi sukar,
si jaguh selalu berkata: masalah itu sukar tetapi boleh diatasi;
3 Si corot mengatakan: itu bukan kerja aku,
si jaguh mengatakan: bolehkah saya bantu?
Pepatah Inggeris ada menyebut, the quitters never win, the winners never quit. Maksudnya sang penarik diri (si corot) tidak pernah menang, sang pemenang (si jaguh) tidak pernah menarik diri. William Shakespeare mengatakan bahawa kejayaan boleh diringkaskan dalam tiga ayat:
1 tahu lebih banyak daripada orang lain (know more than others);
2 bekerja lebih kuat daripada orang lain (work more than others); dan
3 mengharap kurang daripada orang lain (expect less than others)
Manusia yang panjang angan-angan (tanpa berusaha) sebenarnya menempah kemusnahan. Demikian peringatan yang kerap disebut dalam al-Qur'an dan al-Hadith. Walaupun imej Mat Jenin cuba dipositifkan, namun stigma bermalas-malas tidak boleh dikompromikan.
Orang yang tidak berbuat apa-apa mungkin tidak melakukan sebarang kesilapan. Sebaliknya, orang yang berusaha mungkin berhadapan dengan risiko kesilapan. Albert Enstien mengatakan: saya tidak suka mengatakan bahawa saya telah silap 1,000 kali, tetapi saya akan mengatakan bahawa saya telah menemui 1,000 cara yang mungkin menjurus kepada kesilapan.
Peraturan kerja tukang kayu: ukur dua kali, potong sekali (measure twice cut once) menjadi metafora untuk proses perancangan. Jika anda gagal untuk merancang, maka anda sebenarnya merancang untuk gagal (if you fail to plan, you plan to fail). Saidina Ali mengungkapkan: al-batil bi'n-nizam yaghlibu'l-haqqa bi ghairi'n-nizam, yang palsu dengan perancangan dapat mengalahkan yang benar tanpa perancangan.
Legenda tinju dunia, Muhammad Ali mengatakan: when we are right no one remember, but when we are wrong no one forget, apabila kita betul tiada sesiapa yang ingat, tetapi apabila kita silap tiada sesiapa yang lupa. Pepatah Jepun mengatakan: jatuh tujuh kali bangun lapan kali (fall down seven times, get up eight). Hellen Keller mengatakan: satu pintu tertutup, lebih banyak pintu masih terbuka.
Pengalaman pengurusan menunjukkan bahawa menolong orang membawa bahagia, mengharap orang membawa derita. Maknanya, kalau kita selalu berharap orang lain akan menghulurkan pertolongan untuk membereskan sesuatu kerja kita, kesudahannya mungkin sekali kekecewaan. Maka, dalam kerja-kerja yang berstatus penting dan segera, lakukan sendiri!
Kesimpulannya, sikap si jaguh hendaklah dicontohi, manakala sikap si corot dijauhi. Kedua-dua sikap itu sebenarnya bertarung dalam diri kita sendiri. Cermin-cermin diri, sambil berwaspada dengan pengaruh si corot yang berada di sekeliling kita...
Subscribe to:
Posts (Atom)