SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, July 11, 2009

RODA KERTAS DI SMK ST MICHAEL, IPOH (OLD NEWSPAPER'S WHEEL AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)



Sebelum slot latihan dalam perkhidmatan (Ladap) siri 4, sesi penggambaran majalah dijalankan. Foto penuh hak eksklusif majalah.



simulasi roda kertas




Sekumpulan pemudah cara dari Kolej Universiti Sunway berjaya menimbulkan suasana "kecoh" dalam kalangan guru SMI. Walaupun slot aktiviti simulasi dan kuliah yang dijalankan berupa ulangan kepada sebahagian besar guru, mereka tetap "sporting" dan memberi sokongan. Malah, terdapat guru yang biasa diundang sebagai master trainer untuk latihan kerja berkumpulan oleh agensi utama kerajaan. Namun, mereka juga mempamerkan sikap profesional.



Seseorang profesional bukan sahaja perlu meningkatkan input pengetahuan, kemahiran, dan sikap dalam bidang kerjaya, bahkan membuat refleksi dan penambahbaikan dalam amalan sedia ada. Tidak mengapa untuk melakukan semula perkara-perkara asas dan kecil. Sekelumit perasaan mengkagumi diri sendiri sudah dikira bahaya. Para profesional harus sanggup menjadikan orang lain, sama ada bertaraf amatur atau pakar, menjadi cermin yang memantulkan semula imej sebenar mereka.



Dengan melakukan simulasi berkumpulan, sejumlah perbezaan perlu dicantumkan. Pada umumnya, guru SMI menunjukkan semangat kerja berpasukan yang cukup tinggi. Mereka bertumpu kepada kaedah persaingan yang sihat antara kumpulan. Bibit-bibit kerjasama, saling memberi galakan dan meraikan kemenangan rakan dengan jelas terserlah.



Diharapkan bahawa pada masa depan, perancangan tentang modus operandi kerja berpasukan diperincikan supaya konsep berkenaan tidak tinggal sebagai cakap-cakap yang tidak serius. Kerja berpasukan perlu dijadikan dasar kerja di sekolah, dan diinstitusikan secara rasmi. Guru sudah lama melaksanakannya, tetapi tiada data atau petunjuk yang boleh dijadikan sandaran!





sesi perbincangan



adakah anda tergolong dalam kelompok ini?

No comments: