SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, July 15, 2009

KOKURIKULUM TINGKATAN ENAM: PENGAKAP KELANA (SIXTH FORM'S SCOUT OF ST MICHAEL'S INSTITUTION)





Aktiviti kokurikulum untuk pelajar tingkatan enam menjurus ke arah pemupukan kepimpinan dan elemen perkhidmatan. Pelajar didedahkan dengan amalan kepimpinan yang berasaskan sumber autentik. Pada akhirnya, pelajar tingkatan enam yang menjalani aktiviti kokurikulum yang dirancang begitu rupa dapat menggilap bakat kepimpinan sebagai bekal kehidupan hari muka.





Sejumlah 23 orang pelajar tingkatan enam rendah SMK St Michael, Ipoh telah mendaftar sebagai anggota pengakap. Pasukan ini diasingkan daripada pengakap tingkatan 1 - 3 : Pengakap Muda; tingkatan 4 - 5: Pengakap Remaja. Pengakap tingkatan enam disasarkan untuk mencapai tahap pengakap kelana, iaitu pemimpin pelapis pengakap. Pasukan ini dikenali sebagai Pengakap Kelana 02 Kinta (Rover Scout).



Anggota pengakap tingkatan enam diwajibkan menyertai kem Virgil selama 3 hari 2 malam bagi melayakkan mereka diiktiraf sebagai pengakap kelana. Dari segi pemarkahan kokurikulum, perkhemahan ini diambil kira sebagai penglibatan peringkat kebangsaan, yang dianjurkan oleh badan pengakap peringkat negeri. Antara pengisian program perkhemahan ialah aktiviti lasak, kepengakapan dan ikhtiar hidup.

Pengakap kelana yang berkebolehan boleh mengikuti kursus manik kayu untuk meningkatkan pencapaian menjadi pemimpin. Pengakap yang mencapai tahap pemimpin sentiasa mempamerkan disiplin dan daya kepimpinan yang jitu. Mereka akan mematuhi segala etika dan ikrar pengakap.



Aktiviti harian hari ini menumpukan kepada asas ikatan dan simpulan. Anggota pengakap tingkatan enam SMI didedahkan dengan simpul buku sila, simpul manuk, simpul geti, tindih kasih, simpul lilit dan simpul belit. Sebagai pemimpin, anggota pengakap dikehendaki menulis matlamat dan objektif aktiviti ikatan dan simpulan. Maka, kemahiran asas kepengakapan digabungkan dengan ciri-ciri kepimpinan umum bagi melengkapkan pelajar prauniversiti dengan persediaan akademik, kerjaya dan kesukarelaan yang bakal diceburi selepas tamat pengajian kelak.



Matlamat aktiviti yang ditetapkan ialah ke arah memperoleh lencana keahlian. Sebanyak tiga objektif telah digariskan iaitu (i) menamakan enam jenis ikatan dan simpulan; (ii) menyenaraikan kegunaan ikatan dan simpulan, dan (iii) menyempurnakan proses ikatan dan simpulan untuk kegunaan gajet pengakap. Bagi menilai keberkesanan aktiviti, anggota bakal menjalani ujian ikatan dan simpulan pada satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

Pada amnya, aktiviti yang dijalankan selama hampir sejam setengah itu telah mencapai matlamat dan objektif yang ditetapkan. Diharapkan bahawa segala pengetahuan dan kemahiran yang diperoleh dapat digunakan untuk perkhemahan dan ujian lencana, dan manik kayu. Insya-Allah.

Nota: Perjumpaan 1 (1 Julai) - Mesyuarat Pemilihan Jawatankuasa
Perjumpaan 2 (8 Julai) - Taklimat Organisasi

No comments: