SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, July 30, 2009

KEUTAMAAN BULAN SYAABAN (THE SYAABAN OFFER)

Ipoh: 8 Syaaban 1430 / 30 Julai 2009

Kita sudah memasuki minggu kedua bulan Syaaban 1430 Hijriyyah. Hal itu bererti bahawa bulan Ramadan yang dirindui ummat sudah di ambang pintu, iaitu tiga minggu sahaja lagi. Bulan Syaaban diapit oleh bulan Rejab (sebelumnya) dan bulan Ramadan (selepasnya).

Imam al-Ghazali dalam kitab beliau, Mukasyafah al-Qulub menyenaraikan sejumlah amal yang boleh dilaksanakan pada bulan Syaaban demi meningkatkan ketaqwaan dan Redha Ilahi. Antaranya, amalan puasa sunat. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, dari Aisyah radiallahu anha, mafhumnya: ”Aku tidak melihat sama sekali Rasulullah Salallahu alaihi Wasallam menyempurnakan puasanya sebulan kecuali bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat baginda lebih banyak puasanya daripada bulan Syaaban.” (au kama qala).

Kemudian, Imam al-Ghazali menyentuh dengan panjang lebar berkenaan malam Nisfu Syaaban, iaitu pada tanggal 15 Syaaban. Malam Nisfu Syaaban juga dikenali sebagai malam Bara’ah kerana malam berkenaan dapat menghapuskan dosa setahun. Malam Nisfu Syaaban juga dikatakan sebagai malam raya bagi para malaikat, selain malam Lailatul Qadar.

Selain itu malam Nisfu Syaaban juga dinamai malam:

1. Tafkir;
2. Ihya’;
3. Syafaat;
4. Makrifah;
5. Pembebasan;
6. Qiamah dan Takdir.

Umat Islam digalakkan memperbanyak amal dan kebajikan sepanjang bulan Syaaban, sekali gus menjauhi segala bentuk pelakuan maksiat dan dosa. Imam Ahmad meriwayatkan baginda bersabda, mafhumnya ”Pada malam Nisfu Syaaban, Allah meneliti kepada hamba-Nya, kemudian Dia mengampuni seluruh penghuni bumi kecuali dua orang: orang musyrik dan orang yang diberati dengan dosa.” (au kama qala).

Dalam satu riwayat (Ibnu Ishaq dari Anas bin Malik), Nabi bersabda kepada Aisyah Radiallahu anha: ”Wahai Humaira, tidak tahukah engkau, ini malam Nisfu Syaaban? Sesungguhnya pada malam ini Allah membebaskan manusia dari neraka sebanyak bilangan bulu kambing. Kecuali enam orang: orang yang membiasakan minum arak, yang menderhakai kedua-dua orang tuanya, yang membiasakan zina, yang keras kepala, tukang pukul dan tukang fitnah.” (au kama qala).

Kesimpulannya, bulan Syaaban penuh dengan keberkatan, keampunan dan rahmat. Marilah kita merebut segala peluang yang ditawarkan. Mudah-mudahan, panjang umur murah rezeki, kita dapat membuat persediaan jasmani, emosi, rohani dan ilmu menjelang Ramadan al-Mubarak yang menyusul seusai Syaaban ini, Insya-Allah.

No comments: