SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, November 6, 2009

KARNIVAL JUALAN DI SK SERI AMPANG (JUMBLE SALE TO GENERATE FUND FOR ELEMENTARY SCHOOL)

Ipoh, Sabtu: 7 November 2009 / 19 Zulkaedah 1430

Pembiayaan sekolah di Malaysia masih mengamalkan sistem berpusat. Walaupun konsep pengurusan berasaskan sekolah beransur-ansur diperkenalkan dengan pemberian taraf Pusat Tanggungjawab (PTJ) kepada sekolah-sekolah terpilih, geran dan waran peruntukan per kapita murid datangnya daripada Perbendaharaan (Kementerian Kewangan). Namun, dana yang disalurkan itu tertakluk kepada Arahan Perbendaharaan, Tatacara Kewangan Sekolah dan pekeliling lain yang sedang berkuat kuasa.


Jika sesebuah sekolah berhasrat untuk melaksanakan projek atau program yang tidak boleh menggunakan peruntukan kerajaan, sumber lain harus dicari. Pihak sekolah perlu terlebih dahulu menyediakan kertas cadangan untuk kelulusan mengutip wang daripada orang awam dengan mematuhi syarat yang tertentu. Pengetua dan Guru Besar perlu memastikan pengurusan dan perakaunan sesuatu aktiviti yang boleh menjana kewangan dikawal dengan cekap dan wajar.


Sekolah Kebangsaan Seri Ampang (SKSA) yang terletak di Jalan Raja Musa Mahdi (dahulunya Jalan Dairy), lapan kilometer dari pusat bandaraya Ipoh mengadakan karnival jualan bagi melengkapkan kemudahan pembelajaran, khususnya prasarana teknologi maklumat. Di bawah kepimpinan YM Raja Zainal Abidin, salah satu niche area SKSA ialah sekolah elektronik. Kini, ibu bapa boleh mengakses kandungan buku rekod mengajar guru menerusi laman sesawang rasmi SKSA.


Selain hebahan program menerusi murid dan kakitangan, SKSA juga membuat publisiti menerusi Perak FM dan akhbar Sinar Harian edisi Perak. Sambutan masyarakat setempat begitu menggalakkan. Penyertaan agensi, kerajaan, swasta dan peniaga juga ternyata sekali memeriahkan karnival.

Penganjuran program karnival ini bukanlah semudah menguruskan tapak pasar malam. Pihak sekolah perlu membuat perancangan teliti dengan mengambil kira pelbagai pertimbangan seperti tempat letak kereta, protokol, seranta, sistem siar raya dan penyelarasan. Kupon yang dijual juga harus ada ciri keselamatan yang unik supaya tidak mudah di"klon" oleh si durjana.

Hubungan baik pihak sekolah dengan PIBG dan pemimpin masyarakat setempat amatlah penting demi kelangsungan sesuatu aktiviti atau proram seumpama karnival SKSA. Sebagai sekolah yang pernah dinobatkan sebagai Sekolah Harapan Negara, SKSA yang dirintis tidak sampai 20 tahun (Encik Abdul Rahim Abdullah Azizi, sahabat PB sebagai caretaker memulakan penubuhan SKSA, kini di JPN Perak), pemimpin SKSA telah berjaya melonjakkan sekolah hingga dapat menyaingi sekolah pilihan ibu bapa seperti SK Sungai Rokam yang sudah lama bertapak. Pencapaian UPSR yang bakal diumumkan minggu hadapan sedikit sebanyak akan menjadi kayu ukur kecemerlangan SKSA.

Antara teras Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006 - 2010 ialah memperkasa sekolah kebangsaan (maksudnya SK dan SMK) bertujuan mengubah komposisi enrolmen yang didominasi oleh murid Melayu kepada gambaran sebenar masyarakat Malaysia. Tawaran kemudahan pembelajaran yang lebih canggih dan pensiswazahan guru SK diharapkan dapat menjadi daya tarikan. SKSA menggalas tugas berat kerana jirannya, sebuah SJKC berjaya merebut majoriti murid Cina dengan citra bahasa ibunda mereka.

Walaupun timbul saranan sekolah satu aliran dan sekolah wawasan, pelaksanaannya dijangka mengambil masa dua tiga dekad lagi. Pihak berkuasa pendidikan juga perlu menangani isu-isu pendidikan yang agak sensitif justeru berkaitan dengan sejarah, kebudayaan, warisan dan keagamaan. Buat masa ini usaha integrasi murid dilakukan menerusi program RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan), di samping menjenamakan semula mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan.

Berbalik kepada karnival SKSA. Di samping jualan, pihak penganjur juga menyediakan pameran mini, dan pertandingan mewarna. Namun, disebabkan lokasi kedua-dua acara agak tersudut, jumlah pengunjung agak sederhana. Mungkin gimik boleh dibuat di pintu masuk utama untuk menarik perhatian pengunjung. Peraduan tentang maklumat pameran juga mungkin boleh difikirkan untuk karnival yang seumpamanya.

Keadaan cuaca cerah telah melancarkan segala aktiviti. Ahli jawatankuasa yang sentiasa bergerak dari lokasi ke lokasi telah banyak membantu peniaga dan pengunjung mendapatkan maklumat yang diperlukan. Syabas SKSA, semoga terus memuncak di persada kecemerlangan. Insya-Allah...


2 comments:

Peter Khiew said...

We used to have food and fun fair at St Michael's in the 60s' and 70s' to generate fund. The person strongly behind this was Master Theng Kew Thet. He was a force to reckon with when it came to organising things like this. But it was discontinued when the drama took over as a means to raise fund for the school. It would be exciting when the school can re-think about bringing back this concept to raise fund with the active participation of parents, corporate sectors and government agencies.

CIKGU AZHAR RODZI said...

tq mr peter khiew

mungkin cadangan mr peter khiew boleh dimasukkan sebagai salah satu acara perayaan 100 tahun SMI, dan dijadikan projek pelajar Lower Six dari segi pengurusannya..

saya harap mr peter khiew lontarkan dahulu cadangan dalam blog untuk mendapatkan maklum balas...