SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 18, 2009

NAMA BAIK SMI "DI TANGAN" MEREKA (OVER TO YOU ALL, MICHAELIAN'S SPM CANDIDATES)

Ipoh, Rabu: 18 November 2009 / 1 Zulhijjah 1430

Bermulalah detik peperiksaan besar yang ditunggu-tunggu, iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Setelah dua tahun menjalani pengajian menengah atas, sejumlah kira-kira 350 orang calon SMK St. Michael, Ipoh (SMI) kini menduduki pepriksaan berkenaan yang dijadualkan hingga awal Disember nanti. Kepada merekalah diharapkan kesinambungan pencapaian cemerlang kohort sebelum ini.


Sebagaimana lazim, calon SPM dihimpunkan untuk semakan dan taklimat akhir sebelum memasuki dewan peperiksaan. Pengetua, Penolong Kanan dan guru-guru turut kelihatan di situ memberi kata-kata perangsang dan keyakinan kepada calon. Item penting seperti kad pengenalan, slip pepriksaan dan alat tulis yang mencukupi dipastikan ada. Jika ada calon yang perut kosong, pihak sekolah akan membantu mereka untuk mengalas perut supaya dapat memberi tumpuan semasa merancang dan menulis jawapan.

Kertas pertama yang dihadapi ialah Bahasa Melayu 1 (Karangan Respons Terbuka dan Karangan Respons Tertutup), diikuti Sejarah 1 (Aneka Pilihan) dan Bahasa Melayu 2 (Rumusan, Pemahaman, Tatabahasa, Novel). Mudah-mudahan Michaelian dapat memenuhi keperluan tugasan soalan dan mematuhi saranan yang diberikan oleh guru. Syarat mempeoleh sijil ialah lulus kertas Bahasa Melayu.

Gara-gara wabak selesema babi, walaupun telah reda, sebagai mematuhi piawaian pihak berkuasa kesihatan, calon SPM masih dibekalkan topeng pelindung. Amaran tentang gelombang kedua pandemik berkenaan tidak seyogia dipandang ringan. Selain itu, ancaman banjir di utara Perak dan negeri lain tidak menjadi isu di Ipoh.

Apa-apa pun, selamat maju jaya kepada Michaelian yang menduduki SPM 2009. Berjuanglah dan jangan sesekali mundur. Begitu juga kepada hampir setengah juta calon SPM seluruh negara, semoga kalian memenuhi impian bagi melahirkan modal insan minda kelas pertama. Insya-Allah...

1 comment:

William Yaw said...

All the best to all Michaelian...