SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, November 25, 2009

SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA (THE MOMENT OF HAJJ BEGINS AT ARAFAH, MUSLIMS CELEBRATE RAYA WORLDWIDE)

26 November 2009 / 9 Zulhijjah 1430

Hari ini, hampir tiga juta umat Islam berkumpul di padang Arafah bagi menunaikan rukun haji, iaitu wukuf. Wukuf ertinya berada di bumi Arafah walaupun sebentar. Kebiasaannya, jemaah haji mula tiba di Arafah petang sebelumnya (8 Zulhijjah, hari tarwiyyah) dan ditempatkan di khemah yang telah disediakan. Detik wukuf bermula dengan azan Zuhur yang bersekali dengan permulaan khutbah Arafah, sesuatu yang hanya berlaku di situ sahaja.

Jemaah Malaysia biasanya akan bergerak ke Muzdalifah selepas Isyak untuk mabit (singgah bermalam sekurang-kurangnya sekejap selepas separuh malam; dikira  sebagai malam 10 Zulhijjah) sambil disunatkan mengutip batu-batu sebesar biji kacang yang bakal digunakan semasa melontar jamrah di Mina kelak.

Melontar jamrah ialah wajib haji. Jika tidak dikerjakan, jemaah diwajibkan membayar dam. Rukun haji yang lain  ialah niat, tawaf, saei, bercukur (atau bergunting), dan tertib pada kebanyakan rukun. Jemaah yang bermalam di Mina selama dua malam sahaja dan terus kembali ke Makkah (meninggalkan Mina sebelum jatuh matahari pada 12 Zulhijjah) disebut sebagai nafar awal, manakala yang memilih tiga malam penuh  (malam-malam tasyrik: 11, 12, 13 Zulhijjah) disebut nafar thani.



Selesai mengerjakan rukun haji sama ada melepasi tahalul awal, atau tahalul thani, jemaah sudah bebas daripada larangan berihram. Contohnya, jemaah lelaki sudah boleh menyarung pakaian berjahit. Ada juga jemaah wanita yang berulang-alik dari Mina ke Makkah untuk mengerjakan tawaf (dan saei) supaya tidak terjejas dengan keuzuran (datang haid).


Penulis blog (PB) mendoakan sekalian jemaah haji beroleh keredaan Ilahi bagi mencapai status haji mabrur. Mudah-mudahan ruh dan tarbiyyah haji bakal dibawa balik ke negara masing-masing dengan mesej kecemerlangan dan ketaqwaan memberi kebaikan kepada seluruh umat manusia, insya-Allah...



Umat Islam digalakkan melakukan ibadah korban mulai hari raya haji pertama hingga 13 Zulhijjah (sebelum Asar). Daging korban diagih-agihkan kepada tiga bahagian (tuan empunya, fakir miskin dan golongan sederhana). Ibadah ini mengeratkan ikatan persaudaraan umat Islam.


SELAMAT HARI RAYA HAJI

No comments: