SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, November 1, 2009

ZUL LHDN UNGGULI BOWLING JEMPUTAN (NOVICE BOWLING INVITATION GAME: HOME INLAND STAFF WON)

Ipoh, 1 November 2009 / 13 Zulkaedah 1430

Oktober 2009 tinggal sejarah buat selama-lamanya. Kini, Insya-Allah, panjang umur murah rezeki sama-samalah kita meniti November dan seterusnya. Hanya dua bulan sahaja untuk 2009 melabuhkan tirainya dengan puing-puing kenangan buat kita jadikan renungan.

Penulis blog (PB) menerima tetamu dari Kuala Lumpur, seorang pemuda yang bertugas dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri. Kedatangannya bukanlah untuk urusan cukai, sebaliknya untuk bertarung dengan PB dalam permainan bowling. Maka, bertempat di arena bowling Greentown Mall, mulai pukul 11.45 pagi hingga 1.15 tengah hari cabaran pun bermula. Di arena inilah Zul berjinak-jinak dengan dunia bowling sebelum bermain di arena Mutiara Bowl, Segambut dengan rakan.


Pertandingan dilakukan secara dua blok. Setiap blok mengandungi dua perlawanan. Permainan turut dimeriahkan dengan kehadiran pemain junior, Ahmad, 11.


PB berjaya mendominasi blok pertama dengan 219 jatuhan pin, meninggalkan Zul dengan 173 jatuhan pin. Ahmad pula mencatat 115 jatuhan pin.


Keadaan berubah dalam blok kedua apabila Zul menemui rentak permainan sehingga mencatat 299 jatuhan pin (125 + 174), manakala PB mengalami kemerosotan apabila hanya merekodkan 172 jatuhan pin (77 + 95). Ahmad menunjukkan peningkatan dengan 120 jatuhan pin (49 + 71).

Walaupun pencapaian ketiga-tiga pemain novis berkenaan masih rendah, justeru setiap permainan boleh mencapai 300 mata penuh (atau kalau dalam blok dua permainan = 600 mata), namun setiap pemaian berjaya memecahkan rekod peribadi masing-masing. PB mencatat 136 jatuhan pin, Zul: 174 dan Ahmad: 71.


Zul akan bertandang lagi ke Ipoh untuk mencatatkan jatuhan pin melebihi 200, katanya. Pengurus arena bowling Greentown yang ditemui mengatakan setakat ini belum ada pemain mencatat perfect game, tetapi ramai yang merekodkan 250 - 270 jatuhan pin di situ. Untuk mencatat 200 jatuhan pin sahaja memerlukan sekurang-kurangnya 5 strike, atau 4 strike dan 1 spare.

Bermain bowling memang menyeronokkan, tetapi ongkosnya juga selaju luncuran bola bowling yang menjatuhkan pin. Purata satu permainan membabitkan kos RM4 seorang (hujung minggu), atau RM 3 (hari biasa). Sewa kasut RM 3, atau percuma bergantung kepada jumlah bayaran permainan. Di Greentown, bayaran RM 30 ke atas boleh dicajkan menerusi kad kredit.

(Catatan permainan ujian badminton Jumaat, 30 Oktober yang melibatkan PB sahaja:
  PB - Maulid kalahkan Prakas - Shahruzzaman 17 - 14;
  PB - Maulid kalahkan Prakas - Aziz 15 - 11;
  PB - Shakir kalahkan Prakas - Shahruzzaman 15 - 5)

No comments: