SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, October 4, 2013

FAHAMAN SYIAH MEMBINASAKAN KERUKUNAN INSTITUSI MASYARAKAT (CURBING DEVIANT TEACHING)

Almarhum Ahmad Deedat (1918- 2005, klik di sini) diberitakan paling bijak mematahkan hujah puak Syiah dalam masa yang paling singkat. Dalam pertemuan ulama Sunni dan Syiah, Ahmad Deedat masuk ke majlis agak lewat sambil mengepit kasutnya di celah lengan. Apabila ditanya oleh ulama Syiah, Ahmad Deedat mengatakan dia mendengar bahawa puak Syiah pada zaman Nabi Sallallahu alaihi wasallam gemar mencuri.

Secara spontan ulama Syiah berkata, "mana ada Syiah pada zaman Nabi Salallahu alaihi wasallam?". Ahmad Deedat pun menjawab, "maka, perbualan kita tamat (di sini). Dari mana datang ajaran agama kamu?" (klik di sini dan di sini).

Secara peribadi, penulis blog pernah hadir dalam satu majlis ceramah Ahmad Deedat semasa belajar di UKM. Ketika itu, beliau sedang hangat dengan kod 19 yang dikaitkan dengan kalimah basmalah, bilangan surah (boleh dibahagi dengan angka 19) dan banyak lagi. Ahmad Deedat umpama bintang yang sangat cemerlang kerana dalam kelembutan beliau, hujah puak athies, kristian dan syiah terlihat lemah dan palsu.

Perdebatan tentang Syiah memang sudah berlarutan, tetapi puak Syiah masih diiktiraf sebagai umat Islam. Buktinya penganut Syiah dibenarkan menunaikan fardu haji di Makkah dan Iran ialah anggota pertubuhan negara Islam (OIC). Namun, sekatan terhadap puak Syiah memang berlaku di negara-negara umat Islam yang menolak ajaran dan amalan Syiah yang dianggap pelik dan tidak serasi dengan sirah.

Jemaah haji dan umrah Syiah ditegah daripada masuk ke Baqi' (kawasan makam ahli'l-bait dan sahabat) berdekatan Masjid Nabawi di Madinah al-Munawwarah. Maka, mereka hanya dihadkan di kawasan luar pagar makam dan kelihatan seperti meratap. Kaum wanita mereka lebih mudah dikenali dengan pakaian purdah serba hitam.

Walaupun Iran agak keras dengan rejim haram Tel Aviv, tetapi masih wujud masyarakat Yahudi dalam jumlah yang agak besar di negara berkenaan. Malah, Dr. Ahmad Neejad, mantan presiden Iran sendiri, mempunyai susur galur darah keturunan Yahudi. Iran dikatakan bersekongkol dengan Hezbollah Lubnan dan Bashar al-Asad di Syria untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai masyarakat Sunni.

Secara ilmiah, sejarah dan status fahaman Syiah dibincangkan secara mendalam oleh ahli usuluddin (ilmu kalam) yang turut memperinci aliran Jabbbariyah dan Muktazilah. Maka, urusan tentang itu eloklah diserahkan kepada mereka yang ahli. Sebagai orang awam, kita hendaklah berpegang teguh kepada al-Quran dan al-Sunnah sebagaimana pesanan Nabi Sallallahu alaihi wasallam.

Segala penyelewengan dan kekejaman puak Syiah patut menjadi iktibar kepada masyarakat Islam di Malaysia. Puak Syiah hanya bakal menanam kebencian dan dendam terhadap Sunni, serta merosakkan sisi kehidupan yang normal. Amalan nikah mutaah (kahwin kontrak) dan konsep solat jamak yang ganjil ialah antara contoh pengaruh buruk Syiah yang menjatuhkan martabat umat.

Masyarakat Islam di Malaysia sudah letih memerangi sesenarai panjang ajaran sesat dan khurafat. Kini, Syiah semakin berani menampakkan wajah mereka secara terbuka. Amalan longgar (liberal) mereka tentu disambut dengan gembira oleh kaki maksiat yang begitu senang menghalalkan cara.

Lama-kelamaan, jika dibiarkan berkembang, puak Syiah akan berasa kuat, lalu lebih berani menghembus jarum permusuhan terhadap masyarakat Sunni yang selama ini menganjurkan persaudaraan dan saling menghormati perbezaan pendapat. Fahaman Syiah tidak kurang bahayanya berbanding dengan aliran utilitarian, sekular dan hedonisme. Syiah yang cenderung kepada pemujaan peribadi (cult) dan taksub akan hanya memusnahkan sebanyak mungkin institusi masyarakat kita yang sudah terbina sedemikian lama ...

No comments: