SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, October 11, 2013

MAKANAN BUDAK ZAMAN SEKARANG (THE CHANGING OF TASTE)

Pizza yang berasal dari Itali lebih dikenali daripada lempeng tepung tempatan walaupun asas penyediaan kedua-dua makanan berkenaan sama sahaja. Namun, proses penyelidikan dan pembangunan produk, kemudian setelah mendapat hak paten, pizza berjaya dieksport ke seluruh dunia, termasuk di negara kita. Jenama pizza sudah melekat dalam minda kanak-kanak dan seisi keluarga.

Apa sudah jadi dengan lempeng tepung biasa, lempeng pisang dan sebagainya? Hanya mak nenek sahaja yang masih menyediakan juadah berkenaan untuk sarapan atau minum teh pada waktu petang di kampung. Budak bandar mungkin hanya kenal lempeng di pasar malam atau pasar tani.

Jika pizza Itali berjaya muncul sebagai jenama antarabangsa, mengapa tidak demikian halnya dengan lempeng? Terpulang kepada chef terkemuka tempatan dan sarjana kulinari untuk mencetuskan jenama lempeng untuk tersenarai sebagi menu pilihan antarabangsa. Generasi muda tempatan juga perlu diberi kesedaran supaya menghargai makanan tradisional tempatan yang tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan jenama antarabangsa yang lain.
biji cempedak rebus

Sehingga tahun 1980-an kantin sekolah masih menjual ubi kayu goreng yang cukup lazat dan lemak semula jadi. Tekstur ubi kayu yang digoreng dengan mesra memang sangat enak untuk dinikmati panas-panas. Murid berebut-rebut membeli ubi kayu goreng pada zaman berkenaan.

Begitu juga dengan sepotong sengkuang yang disapu dengan sos cili, serta ditabur dengan kacang yang telah ditumbuk separuh hancur. Betapa sedap sengkuang mentah yang masih segar itu. Memang sangat berbaloi untuk memberi sepotong sengkuang setiap hari di kantin sekolah.

Cempedak goreng masih kekal laris sehingga sekarang, sama seperti pisang goreng dan keropok lekor. Mungkin disebabkan harga cempedak yang agak mahal, kanak-kanak zaman sekarang tidak berpeluang menikmati cempedak mentah. Setelah makan cempedak goreng, biji cempedak dibuang begitu sahaja.

Sebaliknya, jika cempedak dimakan mentah-mentah, biji cempedak boleh direndam terlebih dahulu untuk sehari dua, kemudian direbus. Isi biji cempedak rebus seperti paparan gambar di atas  memang hebat dan luar biasa. Malangnya, budak sekarang memandang biji cempedak rebus sebelah mata sahaja.

Nampaknya bukan sahaja haiwan purba seperti dinasour sahaja yang mengalami kepupusan. Hal yang sama berlaku kepada makanan dahulu kala seperti biji cempedak rebus. Hanya golongan dewasa yang masih menggemari biji cempedak rebus yang dikatakan juga sebagai pemangkin nyah angin di dalam tubuh badan.

Biji cempedak rebus boleh dinikmati begitu sahaja, atau dimasukkan dalam masakan gulai lemak atau sayur rebus biasa. Orang tua yang menghadapi masalah gusi dan gigi masih boleh menikmati biji cempedak rebus yang ditumbuk halus atau dikisar sahaja. Sudah pasti kenangan lama semasa zaman kanak-kanak berputar kembali dalam kotak ingatan.

Banyak lagi makanan zaman dahulu yang semakin dilupakan, serta semakin tidak dikenali. Sayang seribu kali sayang jika juadah tradisional tempatan yang enak dan berkhasiat itu kemudian jatuh ke tangan orang lain dari segi hak paten dan penjenamaan. Jika masyarakat Barat berjaya menjual makanan tradisional mereka seperti pizza ke segenap penjuru alam, mengapakah tidak kita?

No comments: