SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, December 26, 2015

MENITI IMPIAN: NOVEL KOMSAS TINGKATAN 2 (HANDS-ON DISCIPLINE IN EDICATION AND TRAINING)

Pengenalan

Watak utama: Zahar bin Kamarudin (ms 164)
Judul novel diambil daripada Bengkel Perabot Meniti Impian, yang didirikan secara gotong-royong di bekas tapak kebun ibu Zahar. Pembaca hanya menemui hal itu pada bab terakhir, iaitu bab 24 yang berjudul 'Impian Terlaksana', muka surat 194. Zahar telah lulus pangkat satu MLVK dalam bidang Pertukangan Perabot.
Penulis novel bernama Osman Ayob, tetapi tiada biodata disertakan. Berdasarkan maklumat facebook, Osman Ayob penulis berpengalaman lulusan USM. Beliau menetap di Sungai Petani walaupun berasal dari Kuala Lumpur.
Keistimewaan novel ini ialah pengertian tentang kecemerlangan dari sudut yang berbeza. Akibat demam ketika menduduki peperiksaan SPM, Zahar hanya beroleh pangkat tiga. Zahar tidak dapat mengikut jejak Suhaili binti Abdul Karim, rakan sekelas dan cinta pertamanya ke ITM.

Zahar tidak menduduki semula SPM kerana dua orang adiknya bersekolah. Sebaliknya, Zahar membantu Pak Yusuf, adik ibunya, di bengkel perabot kampung. Dari situ, minatnya berputik sehingga diterima masuk ke Institut Kemahiran Mara (IKM) Sungai Petani tiga tahun kemudian.

Suhaili memandang rendah pilihan Zahar, apatah lagi dia sudah menggenggam diploma serta menjalin hubungan dengan anak Yang Berhormat. Di IKM, Zahar berkenan dengan Norimi binti Kamil dari Johor yang mengikuti kursus Lukisan Seni Bina. Norimi memang prihatin dan simpati, tetapi sifat feminin yang cemburu agak menyerlah.
Selain Norimi, Cikgu Baharom menjadi pendorong untuk Zahar melakar kejayaan yang cemerlang. Zahar turut aktif dalam permainan bola sepak sebagai pemain penting institut. Persekitaran IKM Sungai Petani sangat baik, termasuk rakan-rakan yang tekun belaka.

Ketika menjalani latihan di Kamunting, tanpa disangka Zahar bertemu semula dengan Suhaili yang menyandang jawatan Penolong Ketua Unit Pemasaran. Razali, rakan serumah Zahar memberitahu Suhaili meninggalkan Petaling Jaya kerana sudah putus cinta. Walaupun Suhaili cuba merebut hatinya kembali, Zahar sentiasa mengelakkan diri.

Usai latihan, Zahar pulang ke kampung untuk memulakan perniagaan. Zahar memperoleh pinjaman Mara senyak RM100,000 di samping RM5,000 lagi dari kocek sendiri dan sumbangan keluarga. Dua pucuk surat diterima serentak daripada Suhaili dan Norimi.

...

...

...

...

...

...

...



No comments: