SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, December 14, 2015

PANDUAN BERURUSAN DENGAN PENGURUP WANG BERLESEN (FOREX BUYING ADVICE)

Perjalanan ke luar negara memerlukan perancangan rapi termasuklah perbelanjaan yang diperlukan. Denominasi mata wang negara yang hendak dikunjungi hendaklah dibereskan seelok-eloknya seminggu sebelum berlepas, terutama ke negara-negara yang kurang menjadi pilihan pelancong Malaysia. Kecuali mata wang dolar Amerika (USD), dolar Singapura (S$) dan riyal mudah diperoleh, di samping mata wang pekerja asing dari Bangladesh, Indonesia, Myanmar, Nepal dan Thailand, mata wang negara lain mungkin kekurangan stok atau tiada langsung di kedai pengurup wang.

Katakanlah seseorang itu hendak mendapatkan mata wang won bagi mengunjungi Korea Selatan. Kadar tukaran semasa ialah 365 won bagi setiap RM1, tetapi harga belian ialah antara RM3.75 hingga RM3.85 bagi setiap 1,000 won, bergantung kepada kedudukan kedai pengurup wang berkenaan. Jika setelah pulang dari Korea Selatan masih ada baki won, maka bolehlah dijual semula tetapi hanya dengan harga antara RM3.50 hingga RM3.68 bagi setiap 1,000 won.

Beza harga jualan dengan belian berlaku kerana di situlah bayaran komisen untuk pengurup wang atas setiap urus niaga yang berlaku. 

...

...

...

...

...

...

...


No comments: